Reklama
Dnes je úterý 26.11.2024     svátek má Artur

Tísňová linka 112 na Vysočině umí přijmout nouzový hovor z auta

TÍSŇOVÁ linka na krajském operačním středisku hasičů umí od podzimu loňského roku odbavit i nouzové volání ECall. Zatím jde o jednotky případů. Čeká se na masivnější rozšíření systému do aut. Foto: David Kratochvíl
TÍSŇOVÁ linka na krajském operačním středisku hasičů umí od podzimu loňského roku odbavit i nouzové volání ECall. Zatím jde o jednotky případů. Čeká se na masivnější rozšíření systému do aut. Foto: David Kratochvíl

24.2.2018 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

Na tísňové lince 112 operátoři krajského operačního střediska hasičů umí od listopadu loňského roku odbavit už i hovor z havarovaného vozidla.
Jde o systém takzvaného automatického nouzového volání e-call. Čeká se zejména na to, až se začne instalovat automaticky do všech nově vyráběných vozů a dojde tím pádem k zásadnímu rozšíření tohoto systému nouzového volání.

„Museli jsme tuto možnost zavést na základě platné legislativy,“ říká k tomu ředitel krajských hasičů Jiří Němec, který je ve funkci od letošního ledna. Podle něj například automobilka Škoda Mladá Boleslav plánuje instalaci systému do svých vozů od roku 2020.

Zařízení automatickým voláním upozorní záchranáře, hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu. Záchranné složky tím pádem budou moci rychleji rozhodnout o efektivním způsobu zásahu a předejít zbytečným průtahům.

„Systém dokáže sám vytočit tísňovou linku, a datově na naše operační středisko přenést všechny údaje o havarovaném vozidle včetně barvy, pohonných hmot, souřadnice GPS, poslední polohy, rychlosti vozidla, nebo počtu pásů, které jsou v něm zapnuté,“ zmiňuje Němec.

Hasiči následně dostávají údaje přímo do zasahujícího vozidla, kde si cestou k zásahu mohou na tabletu všechny výše zmíněné informace načíst a vyhodnotit. „Systém má ale i svá úskalí,“ dodává.

V minulosti už se hasičům stalo, že e-call se s operátorem na tísňové lince spojil. Nikdo ovšem neodpovídal. „To, že nikdo nereaguje, neznamená, že nevyjedeme. Člověk může být v bezvědomí,“ sděluje šéf hasičů pro příklad s tím, že informace ze systému hasiči automaticky předávají ještě policistům a záchranné službě.

Až na místě události hasiči zjistili, že majitel vozu si e-call namontoval do staršího typu auta. „Zrovna ho měl před technickou, tak ho dal ke kamarádovi, ať mu ho na STK připraví, a jemu se podařilo vystřelit airbagy, a tím pádem systém nouzového volání aktivovat,“ sdělil příhodu z praxe Němec.

Vzhledem k tomu, že systém se teprve v Česku rozjíždí, registrují na tísňové lince hasiči jednotky případů takového volání. Majitelé starších vozů mohou využít oficiálních možností a systém si nechat namontovat legálně.

„Data se ale pak posílají do dvou středisek na světě. Jedno funguje ve Švédsku a druhé v Barceloně, ve Španělsku,“ dodává šéf hasičů. Na sever Evropy směrují hovory z nákladních vozů a do Katalánska z osobních aut.
Data se následně z těchto středisek v reálném čase přesměrovávají na příslušná krajská operační střediska.

„V nových autech se systém ale spojí přímo s naším operačním střediskem. To už přes Švédsko a Barcelonu nejde. Tahle cesta platí pro systém nainstalovaný opravdu jen ve starších vozech,“ vysvětluje rozdíl šéf hasičů.

V praxi to bude fungovat tak, že v autě bude palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je v té souvislosti navíc umístěn ještě mikrofon a malý reproduktor. Zařízení tím umožní komunikaci s operátorem odbavujícím hovor na tísňové lince.

Nouzové volání se sice spustí automaticky, ale manuálně ho může aktivovat i kterákoliv osoba nacházející se v tu chvíli ve vozidle. Bude stačit jen zmáčknout nenápadné tlačítko. Například ve chvíli, že dopravní nehodu jen zahlédnete, a chcete zavolat záchranářům.

Systém je řešen tak, že během jízdy eviduje poslední tři GPS polohy, které automaticky přepisuje. Po celou tuhle dobu je ale z pohledu komunikační sítě neaktivní, a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody.
Systém je tedy konstruován jako pasivní - celou cestu „spí“, a probudí se až po nárazu, nebo manuální aktivací.

Zařízení ecall by cenu nových aut zvýšit nemělo. Ceny základních typů jednotek se v současnosti pohybují kolem třiceti eur (přibližně 1000 korun).
Předpokládá se ale, že jakmile dojde k jeho masivnějšímu rozšíření, tak jeho pořizovací náklady půjdou ještě více dolů.

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

email / login:

heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net