Ilustrační foto: archiv JL
Nerespektovat v Jihlavě červené světlo na křižovatkách Fritzova - Jiráskova, a u nákupního centra City Park, znamená pro řidiče značné riziko. Za takový přestupek zaplatí odboru dopravy jihlavského magistrátu 2500 korun.
„Přesto na Jiráskově ulici zaznamenáváme měsíčně zhruba sto průjezdů na červenou, u City Parku přibližně 140 až 150,“ informoval vedoucí jihlavského odboru dopravy Ján Tinka.
Doplnil, že je to i z toho důvodu, že na křižovatce u City Parku je více pruhů. Poznamenal, že kamery v budoucnu budou hlídat i křižovatku u Tesca.
Krátká žlutá
Tinka netajil, že řidiči si často stěžují na dobu, po kterou svítí na semaforech žlutá barva. „Může svítit v rozmezí tří až šesti vteřin, v Jihlavě je nastavená na tři vteřiny,“ nastínil Tinka.
S žádnou změnou magistrát nepočítá, podle studie by se ve městě tvořily kolony vozidel.
Ve Žďáře nad Sázavou žádné semafory na světelných křižovatkách provoz nehlídají. Miloslav Dvořák z tamního radničního odboru komunálních služeb nemá informaci, že by s něčím takovým město do budoucna počítalo. V plánu je pouze na některých křižovatkách rekonstrukce těchto zařízení.
Ve Žďáře má specifikum světelná křižovatka u Domu kultury. Pokud řidič zastaví ve větší vzdálenosti od vyznačené čáry hranice, nenaskočí mu zelená barva.
„Problémy jsou tady zejména v odbočovacích pruzích z hlavní silnice. Tam se často stává, že řidič na zelenou čeká marně,“ poukázal Dvořák.
Překvapeni jsou zejména řidiči, kteří do Žďáru přijíždějí poprvé. „Sám jsem musel několikrát vystoupit z auta a řidiče na to upozornit,“ netajil Dvořák.
Ani v Havlíčkově Brodě průjezd na „červenou“ žádné kamery nehlídají. „Zatím město nic takového neplánuje,“ upozornil vedoucí odboru dopravy Martin Stehno.
V Brodě kamery registrují příjezd vozidel ke křižovatce, ale jejich vzdálenost od hrany neregulují. Nemůže tam tedy dojít k delšímu stání automobilu na červenou.
Kamery zatím ne
Vedoucí odboru dopravy v Pelhřimově Jiří Krupka upozornil, že k usvědčení řidiče, který křižovatkou projel na červenou, by mohl posloužit městský kamerový systém.
„Zatím nemám informaci, že by se měly kamery zaměřit jen na křižovatku či křižovatky. Nevím ani o systému, který má žďárská křižovatka,“ uvedl.
V Třebíči radnice žádá o dotaci na projekt Preference veřejné dopravy, v jejímž rámci by se na osmi světelných křižovatkách měly příští rok objevit dopravní kamery.
Vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina vysvětlil, že systém, který funguje ve Žďáru, lze nastavit na každé světelné křižovatce, vybavené indukčními smyčkami ve vozovce. V Třebíči se jedná o všechny křižovatky.
„To fungovalo například na výjezdu u nemocnice. Bohužel, řidiči nebyli disciplinovaní a nenajížděli až ke stop čáře. Proto jsme od tohoto způsobu řízení ustoupili,“ poukázal Kratina.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!