Reklama
Dnes je úterý 26.11.2024     svátek má Artur

Náměstkyně pro dopravu: Parkovací zóny v Jihlavě se zatím odkládají

Ilustrační foto: archiv JL
Ilustrační foto: archiv JL

27.11.2016 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
Pavel Bajer

 

Náměstí připomíná šedivé parkoviště a ne místo, které by mělo být srdcem města, říká nová náměstkyně jihlavského primátora pro dopravu Jana Mayerová (ANO 2011).

 

Již od léta se v Jihlavě hovoří o chystaných změnách parkovacího systému ve městě. Jeho součástí budou parkovací zóny. Kdy dojde konečně k jejich zavedení?

 
Nemohu mluvit za předchozí vedení, proč to nebylo realizováno do dnešního dne. Za sebe mluvit mohu. Parkování je podle mého názoru součástí celkové dopravní strategie města.
Parkování není možné řešit odděleně od ostatních témat dopravy, jinak vznikne kočkopes. Takže předpokládám, že v nejbližší době se provedou alespoň akutní opatření. Celkový systém parkovacích zón, a vůbec parkování ve městě, bych ráda předložila až jako součást řešení dopravní situace v Jihlavě jako celku.

 

V jakém časovém horizontu ho plánujete předložit?

 
To může být nejdříve až za půl roku. Záleží na stavu zpracování podkladů, se kterými se teprve začínám do hloubky seznamovat.

 

Proč neustále dochází k odkládání zavedení parkovacích zón ve městě (nejprve se mluvilo o letošním červnu, potom o 1. listopadu)?

 
Nevím. Samotnou mne to zajímá. Postupné, jakési salámové rozšiřování parkovacích zón ale toho moc neřeší. Problémy s parkováním se přelijí akorát o blok vedle. Vidět to bylo na zavedení zóny na sídlišti U Pivovaru, zde se problém s parkováním zdánlivě vyřešil, ale hned vznikl nový hned vedle na Štefánikově náměstí.

 

Co nové parkovací zóny běžnému obyvateli města přinesou?

 
Pokud by systém fungoval tak, jak fungovat má, pak by měli mít obyvatelé města možnost bez komplikací zaparkovat v blízkosti svého bydliště. Dojíždějící by měli zase získat prostor pro dočasné parkování. Předpokládám, že se to nevyhne i nepopulárním opatřením, ale pokud chceme funkční systémy, které jsou pro lidi, tak to něco musí stát.

 

Nebudou mít naopak problémy s hledáním parkovacích míst v centru návštěvníci města?

 
Centrum není nafukovací, takže jistá omezení s vysokou pravděpodobností vzniknou. Většina návštěvníků by však měla mít možnost zaparkovat auto v docházkové vzdálenosti centra nebo na kraji města u frekventované linky MHD.

 

Všechny tyto problémy jsou ale důsledek neregulovaného rozvoje individuální automobilové dopravy, na který naše města nebyla připravena. A žel, ani v dobách kdy již bylo zřejmé, že počet aut dosáhne úrovně západoevropských zemí (již začátkem 90. let se mluvilo o tom, že do 20 let to bude cca 500 aut na 1000 obyvatel), tak se dopravní infrastruktura tomu nepřizpůsobila.
Už vůbec nemluvím o trendech bydlení za městem a utlumování MHD, které jsme bezmyšlenkovitě převzali, a teď je s tím problém.

 

Které problémy z oblasti dopravy vnímáte v Jihlavě jako největší?

 
Aktuálně je největším problémem chystaná oprava Brněnského mostu (rekonstrukci bude realizovat kraj - pozn. red). Tu vnímám jako akutní a velký problém, protože nejsou zatím připravené objízdné trasy ani pro auta, ani pro MHD. Navíc načasování je, dle mého názoru, velice nelogické.
Současně s opravou mostu se totiž na příští rok chystá i oprava dálnice D1 kolem Jihlavy. Další problém vidím právě v tom, že Jihlava se stává objízdnou trasou v případě nehody na D1, což je každou chvíli. V ten moment město kolabuje a zároveň se situace stává velice nebezpečnou.

 

Jsou to pouze tyto dva problémy?

 
Ne. Kromě nich je zde problém parkování, plynulosti provozů na vybraných místech, nebezpečné přechody, anarchie na smíšených cyklostezkách, kde se potkávají kola, rodiče s dětmi a pejskaři. Problémové jsou také některé cyklostezky, které končí na frekventovaných silnicích.
V neposlední řadě se mi vůbec nelíbí situace na náměstí, které připomíná šedivé parkoviště a ne místo, které by mělo být srdcem města. Navíc příjezdová komunikace do centra města po Znojemské ulici je z mého pohledu pro chodce velice nebezpečná.

 

Jaké jste si vytkla osobní cíle ve funkci náměstkyně primátora pro dopravu?

 
Mým hlavním cílem je vytvořit slibovanou dopravní koncepci, která by se popasovala s největšími problémy a navrhla by řešení v rámci možného. V příštím roce také bude velkou výzvou popasovat se s opravou Brněnského mostu. V tom ale město zaspalo a teď bude hodně těžké to dohnat.

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

email / login:

heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net