Řidičům s vysokým skóre trestných bodů stačí trpělivost nebo peníze, ti s plným počtem musí investovat obojí.
Z obávaného dvanáctibodového systému, který se vztahuje na řidiče všech motorových vozidel v České republice, se dá i odčítat.
Menším hříšníkům stačí trpělivost nebo peníze, ti s plným počtem už potřebují obojí. Podmínky pro odečítání se u řidičů s deseti, jedenácti a dvanácti body liší.
Nejjednodušší to mají ti, kteří dosáhli maximálně deseti bodů. Helena Kilichová z Autodromu Most vysvětluje: „Školení může absolvovat řidič, který nezískal víc než 10 trestných bodů. Za každé školení dostane nazpět 3 body, lze se ale přihlásit jen jedenkrát ročně a v deseti bodech nesmí být započítán šesti či sedmibodový přestupek.“
Délka a obsah školení jsou ministerstvem dopravy stanoveny na sedm hodin. Ty se skládají ze tří hodin teoretické části, tří a půl hodin praktické části a půlhodinového závěrečného vyhodnocení. Zájemce vyjde zhruba na 4 tisíce korun.
Totéž platí pro řidiče s jedenácti trestnými body, jen s tím rozdílem, že si musejí rok počkat. Za každý bezpečně a především nepotrestaně proježděný rok se jim z konta odečtou čtyři trestné body. Poté se i oni mohou přihlásit na školení bezpečné jízdy a umazat další tři.
Nejhůře jsou na tom tzv. vybodovaní řidiči, tedy ti, kteří už mají všech dvanáct trestných bodů. Vybodovaného řidiče vyzve obecní úřad k odevzdání řidičského průkazu a zruší mu i řidičské oprávnění. Pokud je bude chtít získat zpět, musí po roce od pozbytí řidičského oprávnění projít lékařskou prohlídkou a dopravně psychologickým vyšetřením. Na doporučení psychologa se následně přihlásí do jakékoliv autoškoly k přezkoušení z odborné způsobilosti.
Za přezkoušení zaplatí řidič přibližně 1.700 korun, což zahrnuje dvě cvičné jízdy, zkoušku z teorie a zkoušku z jízd. Řidiči mohou na jízdách ušetřit až 800 korun, protože cvičné jízdy nejsou povinné.
„Doporučujeme alespoň 2 hodiny jízdy, řidič si tak osahá auto, ve kterém bude zkoušku skládat, a zorientuje se v prostředí města,“ vysvětlil majitel jihlavské autoškoly Antonín Musil. Absolvování jízd sice není povinné, majitelé autoškol je ale doporučují, protože na složení zkoušek mají vybodovaní řidiči pouze dva pokusy. Pokud u zkoušek opakovaně propadnou, nezbývá než se vrátit do mládí a jako v osmnácti si autoškolu v plné ceně zopakovat.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!