Reklama
Dnes je úterý 26.11.2024     svátek má Artur

Řadicí páka nalevo? Dá se na to zvyknout


27.5.2012 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
Ladislava Brabencová

 

 Pohybovat se s vozem sotva dva kilometry za hodinu, navíc s volantem oproti zvyklostem na pravé straně? Práce profiřidiče je opravdu různá.

 

 Už jste někdy měli možnost řídit auto s pravostranným řízením? Valná většina z vás jistě odpoví, že ne.

 

 Vítězslav Pudil z Jihlavy je však jedním z mála, pro kterého je vůz s volantem na pravé straně doslova denním chlebem. Už pět let totiž brázdí cesty s čisticím vozem Služeb města Jihlavy (SMJ) a stará se o čistotu a pořádek na silnicích krajského města. A právě čisticí vozy jsou specifické tím, že jejich řízení je na pravé straně. Důvod je jednoduchý. Šofér musí vidět na kraj silnice a pohledem kontrolovat, zda je vše v pořádku.

 

 S prachem a špínou „bojují“ za SMJ hned tři takové vozy. A věřte, že žádný ze zažitých pohybů v nich neplatí. Řadíte levou, dveře máte vpravo, sedíte hned u kraje silnice.

 

 „Je to nezvyk, to ano, ale dá se na to zvyknout. Kromě řadicí páky má jinak takové auto všechno nastejno,“ popisuje V. Pudil s tím, že s „přeučením“ měl problém pouhé dva, tři dny. „Je nutné dostat do oka obrubníky, okraje… Prostě odhadnout vzdálenost,“ zmiňuje.

 

 V čisticím voze je prý důležitější hlídat si smetková košťata a sání, které vede do nástavby. Mimo jiné taková nástavba pojme až pět tun nepořádku. Jestli se vám to zdá hodně, vyvedeme vás hned z omylu. Takové množství nasbírá čisticí vůz zhruba do hodiny.

 

 Obsah se vyváží na smetkovou rampu v Havlíčkově ulici pod železničním viaduktem. V. Pudil uvádí, že za osmihodinovou směnu se tam otočí až šestkrát.

 

 Víc než v samotném řízení pravostranného vozu vidí problém v tom, že přes dva metry široké čisticí auto nerespektují ostatní řidiči. „Mám zapnuté majáky, světla a nic. Koukají na mě, vidí, že se oba na silnici nevejdeme a přesto si myslí, že já zvednu košťata a začnu couvat. To nejde, to bychom nic neudělali,“ poznamenává.

 

 Mezi ostatními řidiči čistící party patří mezi respektované a zkušené kolegy. Jeho mistr o něm tvrdí, že kam se nevejde s čisticím vozem on, tam už nikdo jiný neprojede. Sám se tomu se skromností usmívá. „Je to práce jako každá jiná,“ říká a jedním dechem dodává, že práce řidiče ho lákala již od mládí. Bez problémů zvládne kamion i s návěsem a třeba traktor.

 

 Čisticí auto ovšem není jeho oblíbená parketa. Raději má zimní sezonu, kdy jezdí se sypačem. „To se aspoň něco děje. S čisticím vozem najedu za den tak 20 kilometrů a jsem z toho i tak utahaný,“ naráží na fakt, že čisticí vůz se pohybuje maximálně dva kilometry za hodinu. Navíc, při letních pařácích je teplota v kabině až 50 stupňů Celsia, za což můžou dva motory.

 

 Sám je majitelem Volkswagenu Passat. Za práci v osobním autě, například poslíčka či obchodního zástupce, by prý ale neměnil. Jeho snem je spíš projet se na okruhu závodních tahačů.

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

email / login:

heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net