Pohybovat se s vozem sotva dva kilometry za hodinu, navíc s volantem oproti zvyklostem na pravé straně? Práce profiřidiče je opravdu různá.
Už jste někdy měli možnost řídit auto s pravostranným řízením? Valná většina z vás jistě odpoví, že ne.
Vítězslav Pudil z Jihlavy je však jedním z mála, pro kterého je vůz s volantem na pravé straně doslova denním chlebem. Už pět let totiž brázdí cesty s čisticím vozem Služeb města Jihlavy (SMJ) a stará se o čistotu a pořádek na silnicích krajského města. A právě čisticí vozy jsou specifické tím, že jejich řízení je na pravé straně. Důvod je jednoduchý. Šofér musí vidět na kraj silnice a pohledem kontrolovat, zda je vše v pořádku.
S prachem a špínou „bojují“ za SMJ hned tři takové vozy. A věřte, že žádný ze zažitých pohybů v nich neplatí. Řadíte levou, dveře máte vpravo, sedíte hned u kraje silnice.
„Je to nezvyk, to ano, ale dá se na to zvyknout. Kromě řadicí páky má jinak takové auto všechno nastejno,“ popisuje V. Pudil s tím, že s „přeučením“ měl problém pouhé dva, tři dny. „Je nutné dostat do oka obrubníky, okraje… Prostě odhadnout vzdálenost,“ zmiňuje.
V čisticím voze je prý důležitější hlídat si smetková košťata a sání, které vede do nástavby. Mimo jiné taková nástavba pojme až pět tun nepořádku. Jestli se vám to zdá hodně, vyvedeme vás hned z omylu. Takové množství nasbírá čisticí vůz zhruba do hodiny.
Obsah se vyváží na smetkovou rampu v Havlíčkově ulici pod železničním viaduktem. V. Pudil uvádí, že za osmihodinovou směnu se tam otočí až šestkrát.
Víc než v samotném řízení pravostranného vozu vidí problém v tom, že přes dva metry široké čisticí auto nerespektují ostatní řidiči. „Mám zapnuté majáky, světla a nic. Koukají na mě, vidí, že se oba na silnici nevejdeme a přesto si myslí, že já zvednu košťata a začnu couvat. To nejde, to bychom nic neudělali,“ poznamenává.
Mezi ostatními řidiči čistící party patří mezi respektované a zkušené kolegy. Jeho mistr o něm tvrdí, že kam se nevejde s čisticím vozem on, tam už nikdo jiný neprojede. Sám se tomu se skromností usmívá. „Je to práce jako každá jiná,“ říká a jedním dechem dodává, že práce řidiče ho lákala již od mládí. Bez problémů zvládne kamion i s návěsem a třeba traktor.
Čisticí auto ovšem není jeho oblíbená parketa. Raději má zimní sezonu, kdy jezdí se sypačem. „To se aspoň něco děje. S čisticím vozem najedu za den tak 20 kilometrů a jsem z toho i tak utahaný,“ naráží na fakt, že čisticí vůz se pohybuje maximálně dva kilometry za hodinu. Navíc, při letních pařácích je teplota v kabině až 50 stupňů Celsia, za což můžou dva motory.
Sám je majitelem Volkswagenu Passat. Za práci v osobním autě, například poslíčka či obchodního zástupce, by prý ale neměnil. Jeho snem je spíš projet se na okruhu závodních tahačů.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!