Člověk, který je řádně připoutaný bezpečnostním pásem, má šestkrát větší šanci nehodu přežít. Nepřipoutaní řidiči umírají 14x častěji než připoutaní. Tolik statistiky.
Nepřipoutaný řidič nebo spolujezdec v autě? Dítě bez autosedačky? Jízda „bez pásů“ patří mezi jeden z nejčastějších prohřešků posádek vozidel. V loňském roce bylo v Česku zjištěno přes 66 tisíc těchto přestupků.
Přitom pár sekund, jež připoutáváním strávíte, může zachránit lidské životy. Bezpečnostní pás sice není všemocný, jeho použitím však zvyšujeme rapidně šance na přežití či menší rozsah zranění. Nepoužití této standardní ochrany je hazardem se životem, ale především se životem ostatních zúčastněných v případě kolize.
Co se děje s nepřipoutaným člověkem po nárazu ve vozidle? Odborníci zabývající se pohybem těla, například při cash testech, popisují pohyb těla následovně: Při čelním nárazu se lidské tělo nejdříve částečně zasune pod přístrojovou desku. Pak se zvedne horní polovina těla o zapřené nohy. Následuje náraz hrudníkem do volantu a nakonec jedinec hlavou narazí na čelní sklo.
Pokud se osoba ve vozidle nepřipoutá a automobil při rychlosti 50 kilometrů v hodině narazí do překážky, nejčastěji do jiného vozidla, znamená to pro člověka volný pád ze třetího poschodí, tj. přibližně z deseti metrů. Při rychlosti 70 kilometrů v hodině odpovídá vliv na osádku vozidla volnému pádu z šestého poschodí.
Každý nepřipoutaný člověk představuje rovněž velké riziko pro ostatní spolujezdce ve vozidle, a to i pokud jsou oni sami připoutaní.
Řidiči, kteří nepoužívají bezpečnostní pásy, také často argumentují přítomností řady airbagů. Bohužel právě airbagy se jim mohou stát osudnými. „Podstatné je myslet na to, že airbag plní svou funkci pouze v kombinaci s bezpečnostním pásem, pro nepřipoutaného se může stát smrtícím nástrojem,“ potvrzuje vedoucí jihlavského dopravního inspektorátu Radek Hamža.
Nelze podceňovat ani krátké jízdy, nejsou bezpečnější. I při těchto cestách může dojít k vážné dopravní nehodě. „Důležité je se připoutat správně. Bezpečnostní pás nesmí vést přes krk, vždy přes klíční kost,“ zdůrazňuje komisař Hamža. Dodává, že pod pásem by neměly být tvrdé a ostré předměty, jako propisky, mobilní telefony apod., které mohou při dopravní nehodě jejich majitele vážně poranit.
Také autosedačka musí být plně funkční a pro dítě bezpečná, pohodlná a příjemná. Nesmí být pro dítě příliš malá. U starších dětí nesmí vést pásy přes břicho a krk. Podsedák dítě vyzvedne tak, aby mohlo správně použít bezpečnostní pásy, ty by měly vést přes pánev a rameno.
„Velmi nebezpečné je mít dítě při jízdě na klíně nebo zajištěné bezpečnostním pásem spolu s dospělou osobou,“ upozorňuje mluvčí jihlavské policie Jana Kroutilová: „Na používání zádržných systémů si stačí pouze zvyknout. Po nějakém čase je člověku, který je zvyklý používat bezpečnostní pásy, jízda bez nich již nepříjemná.“
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!