Moderní cisternovou automobilovou stříkačku (CAS 20) mají už půl roku k dispozici profesionální hasiči v Telči. Konstruktéři vůz vyrobili pro ně přímo na míru.
Hasiči z profesionální stanice v Telči dostali loni k Vánocům pořádný dárek. „Pod stromečkem“ našli Tatru 815 Terrno 1 – CAS 20. Žádná jiná jednotka na Vysočině se tímto nejmodernějším typem zásahového auta od kopřivnické Tatry pochlubit nemůže. Vůz s veškerým vybavením stál kolem sedmi milionů korun.
„Konstruktéři ho vytvořili přímo pro nás. Auto je udělané, aby se dostalo na telčské náměstí Zachariáše z Hradce. Jeho výška je speciálně upravená, abychom projeli bránou z ulice Na Baště,“ popisuje telčský hasič Martin Kodys.
Zároveň ale podotýká, že i když se musela upravovat výška auta, na výbavu to nemělo vůbec žádný vliv. „Máme to nejmodernější, co k zásahu potřebujeme,“ shrnuje do jedné věty.
Auto s pohonem všech čtyř kol dosahuje rychlosti i 125 kilometrů v hodině a na 100 kilometrů spotřebuje zhruba 38 litrů paliva. Doposud jsme měli auta s podstatně menším výkonem motoru, ale nová Tatra se 440 koňmi se nezalekne žádného kopce v okolí Telče a jsme konečně schopni v dojezdových časech konkurovat záchranné službě.
Telčští hasiči si jízdní vlastnosti Tatry nemohou vynachválit. „Je to jako osobní auto, ze kterého navíc krásně vidíte,“ informuje Kodys.
Vůz je vybaven poloautomatickou převodovkou, která šoférovi automaticky nabídne zařazení rychlostního stupně. Řidič jeho zařazení pouze potvrzuje sešlápnutím spojkového pedálu.
„Není ale problém si navolit manuální řazení,“ nastiňuje klasickou variantu Kodys.
Převodovka navíc v automatickém režimu nabízí tři možnosti předvolby řazení, a to ekonomický, horský a speciální. Je tedy na každém strojníkovi, který z režimů si pro jízdu zvolí a nejlépe mu vyhovuje. Díky této převodovce se může řidič lépe věnovat řízení a jízda k zásahu je bezpečnější a plynulejší.
„Tatru Terrno jsem vždy obdivoval pouze na výstavách. Nyní jsem velice rád, že mohu sloužit na stanici, kde se toto vozidlo nachází. Měl jsem možnost za svoji kariéru vyzkoušet několik značek vozidel, které se používají u HZS ČR, ale tato Tatra má proti jiným mnoho předností. Jsem rád, že si doma umíme vyrobit auto, které by plně vyhovovalo potřebám hasičů. Navíc je domácí značka Tatra světově uznávanou a hasičům jednotlivé typy slouží již dlouhá léta,“ říká velitel stanice v Telči Jiří Fišara.
David Kratochvíl
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!