S revolucí přišel ministr dopravy Vít Bárta (VV): bohatší mají na silnicích platit vyšší pokuty. Návrh zní populárně, ale má řadu úskalí.
Systém funguje například ve Finsku nebo Švýcarsku, kde právě nyní hrozí jednomu řidiči závodního vozu za rychlost 300 km/h pokuta v přepočtu téměř 20 milionů korun. Bárta nápad obhajuje tím, že běžná pokuta za rychlost pro bohaté v Česku nemá preventivní ani výhrůžný efekt.
Ihned se ale objevila kritika, že návrh je populistický. Premiér Nečas se zarážel nad tím, že by se policie musela dostávat k majetkovým poměrům lidí. Poslanec Stanislav Huml (VV) ale kritiku odrazil: sankcí by byla procenta z měsíčního platu a policie by nic nezkoumala, jen by poslala své rozhodnutí na finanční úřad, který by už procenta dopočítal.
Huml také upozornil, že podobný systém už funguje u policistů nebo hasičů, kterým se velikost trestu odvíjí od výše platu a podle zákona mohou přijít až o čtvrtinu třech výplat.Další výtka ale spočívá v právním výkladu, zda je vůbec možné dva lidi za stejný trest pokutovat jinak - někteří politici tvrdí, že z tohoto důvodu by nápad nemohl projít přes Ústavní soud.
Trabant výhodnější než Mercedes
Podle náměstka jihlavského primátora Petra Pospíchala, který působil na ministerstvu dopravy, má v Česku návrh šanci až tak za 20 nebo 30 let. „Zatím funguje ve špičkových demokraciích jako Švýcarsko a Finsko, kde si lidé méně závidí příjmy, je tam větší vymahatelnost práva a řidiči jsou ohleduplnější a pokornější vůči úřadům," domnívá se Pospíchal. Podle něj by nyní zavedení systému navíc znamenalo nárůst agendy, spojené se zjišťováním příjmů.
I podle ředitele autoškoly Antonína Musila jsou progresivní pokuty ošemetné a neférové. „Čím bude policie aktivnější, tím to bude horší. V drtivé většině řidiči přestupky nepáchají záměrně. Bodový systém je na ně krutý a získat 12 trestných bodů je někdy otázka dnů - a pak je jedno, jestli šlo o generálního ředitele ČEZu, nebo soustružníka z Motorpalu. Oba přijdou o řidičák na rok," vysvětluje Musil.
Náměstek jihlavského primátora pro dopravu Josef Kodet kritizuje případný nárůst agendy. „Navíc někteří lidé jsou tak „šikovní", že ani finanční úřad nemůže přesně říci, jaký mají skutečný příjem. Taky si neumím představit, že řidič trabantu jedoucí v obci 90 km/h by dostal menší pokutu než řidič mercedesu jedoucí 75 km/h," dodává.
Kuriózní situace by tak nastala u lidí, kteří mají luxusní auto, ale v podnikání vykazují ztrátu, splácí dluh nebo mají zabavený majetek - někteří ironicky poznamenávají, že ti by podle Bártovy logiky naopak dostali za přestupky zaplaceno.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!