NA ELEKTRONICKOU podobu dálniční známky si Češi zvykli. Příští rok ji ale čeká zdražení. Ilustrační foto: Pixabay
Jízda po dálnici bude od ledna zase o něco dražší. Ministerstvo dopravy už před časem oznámilo, že roční dálniční známka zdraží ze současných 2300 na 2440 korun. Meziročně jde o zdražení o 140 korun Rozhodla o tom vůbec poprvé inflace a prodlužování dálniční sítě.
Na webu e-dalnice.cz jde zakoupit ještě měsíční známku za 460 korun, desetidenní za 290 korun a jednodenní za 210 korun. Bezemisní vozidla nadále můžou na dálnice bez poplatku.
Navýšení cen všech druhů dálničních známek je poprvé určeno indexem růstu spotřebitelských cen a meziroční změnou délky dálnic v provozu. Dálniční síť se rozroste o 100 kilometrů.
„Mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku jsme do zákona dali, abychom cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce pro příští rok, nelze už očekávat zásadnější meziroční zvyšování cen,“ řekl před časem ministr dopravy Martin Kupka a dodal: „Důležité také je, že veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic, fakticky tedy těm, kteří je platí.“
Ke zvýšení nebo i snížení sazeb dochází podle dvou pevně stanovených kritérií. Prvním kritériem je meziroční procentuálně vyjádřený vývoj průměrného ročního indexu spotřebitelských cen dle zjištění Českého statistického úřadu a druhým meziroční procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu evidovaná Ministerstvem dopravy.
Obě hodnoty v procentech se sečtou a podle výsledku se upraví sazba roční známky. Od její hodnoty zaokrouhlené na celé desetikoruny dolů se pak odvozují sazby ostatních známek. Cena dálničních známek se takto poprvé upraví od 1. ledna 2025.
Podle evropské směrnice bude nadále odpuštěn poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo na vodík.
Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 gramů CO2/km, platí 25 procent sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku.
Pokud jste držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P vydaného v Česku je vozidlo, které vás přepravuje, osvobozeno automaticky za předpokladu, že jste provozovatelem tohoto vozidla nebo že jeho provozovatelem je například manželka. Platí dál i podmínka, že držitel průkazu musí být v autě přepravovaný.
Pokud byste se chtěli vydat na dálnici bez známky, riskujete tučnou pokutu. Řidiči, kterého kamerový systém odhalí na zpoplatněném úseku dálnice bez platné elektronické dálniční známky (a pokud se na něj nevztahuje osvobození), hrozí pokuta až 20.000 korun. Kontrolovat mohou nejen policisté, ale také celníci.
Na internetu se objevily webové stránky prodávající známku se zcela zbytečným poplatkem. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a státní podnik CENDIS proto řidiče varují před nákupem na těchto neoficiálních webech.
Aktuálně má česká dálniční síť 1340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometru.
V roce 2023 to bylo celkem 15,4 kilometru. V roce 2024 bylo v plánu zprovoznit dohromady přes 100 kilometrů nových úseků dálnic. Jen část z nich zprovozněná do léta 2024 se však projeví v sazbě časového poplatku pro rok 2025. Zbytek zprovozněný v druhé půlce letošního roku se do ceny promítne až v roce 2026.