PRO ROK 2025 bude dálniční známka na rok stát 2440 korun, na měsíc 460 korun, na deset dnů 290 korun a na den 210 korun. Ilustrační foto: archiv JL
Jízda po dálnici bude od ledna zase o něco dražší. Ministerstvo před několika dny oznámilo, že roční dálniční známka vyjde na 2440 korun. Meziročně jde o zdražení o 140 korun Rozhodla o tom vůbec poprvé inflace a prodlužování dálniční sítě.
Pro rok 2025 jde zakoupit ještě měsíční známku za 460 korun, desetidenní za 290 korun a jednodenní za 210 korun. Bezemisní vozidla nadále můžou na dálnice bez poplatku.
Navýšení cen všech druhů dálničních známek je poprvé určeno indexem růstu spotřebitelských cen a meziroční změnou délky dálnic v provozu. Dálniční síť se rozroste o 100 kilometrů.
„Mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku jsme do zákona dali, abychom cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce pro příští rok, nelze už očekávat zásadnější meziroční zvyšování cen. Důležité také je, že veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic, fakticky tedy těm, kteří je platí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Ke zvýšení nebo i snížení sazeb dochází podle dvou pevně stanovených kritérií. Prvním kritériem je meziroční procentuálně vyjádřený vývoj průměrného ročního indexu spotřebitelských cen dle zjištění Českého statistického úřadu a druhým meziroční procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu evidovaná Ministerstvem dopravy.
Obě hodnoty v procentech se sečtou a podle výsledku se upraví sazba roční známky. Od její hodnoty zaokrouhlené na celé desetikoruny dolů se pak odvozují sazby ostatních známek. Cena dálničních známek se takto poprvé upraví od 1. ledna 2025.
Podle evropské směrnice bude nadále odpuštěn poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo na vodík.
Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 gramů CO2/km, platí 25 procent sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku.
Aktuálně má česká dálniční síť 1340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometru.
V roce 2023 to bylo celkem 15,4 kilometru. V roce 2024 je v plánu zprovoznit dohromady přes 100 kilometrů nových úseků dálnic. Jen část z nich zprovozněná do léta 2024 se však projeví v sazbě časového poplatku pro rok 2025. Zbytek zprovozňovaný v druhé půlce roku se do ceny promítne až v roce 2026.
Více k tématu v magazínu Pro motoristy, který je součástí tištěného vydání JL s datem 11. 10.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!