Reklama
Dnes je sobota 23.11.2024     svátek má Klement

Jihovýchodní obchvat Jihlavy: Hejtman si zoufal, ale jen než se konečně koplo do země

POHLED na začátek východní části obchvatu Jihlavy. Ta by měla být v provozu příští rok na podzim. Foto: David Kratochvíl
POHLED na začátek východní části obchvatu Jihlavy. Ta by měla být v provozu příští rok na podzim. Foto: David Kratochvíl

27.6.2024 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

Zatímco práce na jižní větvi obchvatu Jihlavy už se pomalu přibližují do cílové rovinky, na východní části stavby dělníci pracují oficiálně teprve několik týdnů.
Proto se motoristé projedou nejdříve po jižní straně obchvatu, protože hotovo by mělo být už letos na podzim. S otevřením východní části se počítá přibližně o rok později, tedy až v říjnu příštího roku. 


S takto nastavenou časovou linkou dorazil mezi novináře přímo na místo prací hejtman kraje Vítězslav Schrek společně s krajským náměstkem pro dopravu Miroslavem Houškou. Brífink se konal v závěru května. 
Náklady na jižní část obchvatu krajské metropole činí zhruba 550 milionů korun.


Dotace podle Houšky z toho pokryje 307 milionů korun. Východní část obchvatu financuje kompletně celou stát. Krajskou kasu tahle investiční akce nebude stát z rozpočtu ani korunu.
„Po této větvi se bude pohybovat těžká technika, která tudy bude transportovat obrovské agregáty do jaderné elektrárny v Dukovanech,“ zmínil Houška obec na Třebíčsku.


Agregáty se naloží v Hamburku v Německu, do Česka připlují lodí do Týnce nad Labem, kde už je bude převážet do cílového místa technika po silnici. Náklady na stavbu východní větve včetně DPH mají činit 335 milionů korun.
Houška přiznal, že očekávání na finální cenu byla vyšší. Nakonec se ale podařilo vysoutěžit o 19 procent nižší cenu. Původní odhady totiž hovořily o 413 milionech korun. 


Hejtman mezi zástupci sdělovacích prostředků zavzpomínal na peripetie, které stavbu provázely až do chvíle, než se vůbec podařilo takzvaně kopnout do země. Hejtmanství původně chtělo stavbu obchvatu realizovat jako celek. 
Realizovat se ji podařilo až poté, co došlo k jejímu rozdělení na dvě části – východní a jižní větev. „Důležité je, že se podařilo najít řešení, ale přiznávám, že byly časy, kdy jsem si zoufal,“ pravil otevřeně hejtman. 


Podle krajských špiček jde o vůbec momentálně největší silniční stavby v regionu. Jižní část obchvatu už má klíčové stavební objekty téměř hotové a finišuje se se svahováním zářezů.
Na východní části probíhají několikatýdenní zemní práce a povinný archeologický průzkum. 


„Východní část obchvatu Jihlavy propojí výpadovku na Třebíč s výpadovkou na Velké Meziříčí, Žďár nad Sázavou směr dálnice D1,“ sdělil Houška. 
Projekt tří a půl kilometrového obchvatu v jeho východní větvi počítá i se stavbou dvou mostů a také s podjezdem pro pěší a cyklisty do místní části Jihlavy - Kosova, kterou ve spolupráci s krajem zajišťuje město. 
„Na východní větvi už probíhají zcela zásadní zemní práce, skrývka ornice, přípravy vyztužených náspů, pokračovat budeme založením a stavbou mostů, čekají nás i přeložky. Dva mosty v délce 47 a 49 metrů stavíme přes meliorační potoky,“ popisuje novou stavbu Houška.


Vedle jihovýchodního obchvatu Jihlavy kraj připravuje obchvat Brtnice. I tato stavba je klíčová pro návoz materiálu k Dukovanům a hejtmanství na ni získalo státní dotaci. 
„Předpokládaná cena téměř čtyřkilometrového obchvatu je cca 700 miliónů korun,“ doplnil hejtman Vítězslav Schrek.
 

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net