Foto: ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic obdrželo souhlasné rozhodnutí krajského úřadu k projektu na obchvat Třebíče.
„Dokument o 52 stranách obsahuje i několik požadavků pro zapracování do projektové dokumentace pro provádění stavby (DPS), se kterými se nyní seznamujeme a budeme nalézat řešení, jak jim vyhovět,“ uvedl mluvčí Jiří Veselý.
„Souhlasné stanovisko při posouzení vlivů stavby na životní prostředí je důležitým krokem při přípravě této, pro město Třebíč tak významné a potřebné dopravní stavby. Trasa obchvatu, která je územně stabilizovaná v platné územně plánovací dokumentaci, pomůže nejenom tranzitní dopravě, ale rozprostře i vnitroměstskou dopravu a uleví přetíženému centru města,“ konstatoval starosta Třebíče Pavel Pacal.
Sníží zátěž
„Stavbou vnitřního obchvatu Třebíče dojde k výraznému vyvedení dopravy převážně mimo zastavěná území města, jehož středem silnice I/23 dosud prochází. Nová přeložka sníží dopravní zátěž v centru. Snížení množství výfukových plynů bude mít pozitivní dopad na životní podmínky místních obyvatel,“ doplnil Veselý.
Výstavbu podpořil i ředitel Okresní hospodářské komory (OHK) Petr Šmejkal: „OHK Třebíč vítá, že se výstavba obchvatu Třebíče opět o něco přiblížila k realizaci. Problémem Třebíče není tranzitní doprava, ale přesuny velkého množství aut z jednoho konce města na druhý a špičky se objevují ve stále stejných časech.
Obchvat, tak jak je navržen, výrazně odlehčí centru města a zároveň bude rozumným spojením městských částí, které budou řidiči rádi využívat. Ve 150 členských firmách OHK Třebíč pracuje okolo pěti tisíc zaměstnanců.
Většina z nich se do práce dopravuje autem a v současnosti spoustu času prostojí v kolonách. Kromě toho jezdí po městě denně stovky služebních aut a řemeslníků, kteří se potýkají se stejným problémem. Takže ptáte-li se na obchvat, tak odpověď je, už aby to bylo.“
Výstavbu podporuje další významný subjekt Energetické Třebíčsko. To má zájem, aby co nejdříve začala dostavba Jaderné elektrárny Dukovany, obchvat Třebíče v tom hraje zásadní roli.
Město dělí
Nynější trasa silnice dělí Třebíč v podstatě na dvě poloviny. Ve své stopě prochází městem od západu k východu přes ulice Pražská, Sucheniova, Bráfova, Sportovní a Brněnská.
Ve značné části své délky vede hustě obydlenou zástavbou. Vedle místních komunikací se na ni připojují čtyři silnice II. tříd, které na I/23 přivádí dopravu od okolních měst a obcí.
Také to má za následek, že průměrná denní intenzita provozu přesahuje v určitých úsecích I/23 ve městě hranici 16 tisíc vozidel.
Plánovaný obchvat, jehož součástí bude devět mostů a jeden tunel a jedna lávka, je ve své celé délce téměř šest kilometrů připravován po třech navazujících částech.
Nejdelší z nich, zhruba čtyřkilometrová jihozápadní část, částečně využije i stopu stávající silnice II. třídy. Na počátku úseku se přeložka napřimuje a kopíruje stopu současné I/23.
Její úpravy a korekce začínají v prostoru rozvodny Řípov. Napojení stávající I/23 od Třebíče do nově budované přeložky se nachází ve staničení asi kilometr. Toto napojení je řešeno úrovňovou stykovou křižovatkou, která je situována do hlubokého zářezu.
Podjezd trati
Za ní se přeložka v km 1,100 od stávající trasy odpojuje a pokračuje pravostranným obloukem, v němž překonává mimoúrovňově podjezdem železniční trať Brno – Jihlava.
Dále se trasa vyhýbá fotbalovému stadionu a v hlubokém zářezu překříží místní komunikaci v ulici Řípovská. Křížení ulic Řípovská a Vrchlického je provedeno na zakrytém úseku obchvatu délky 228 metrů (takzvaný tunel Borovina).
V 1,596 kilometru je umístěna druhá úrovňová styková křižovatka, která na obchvat napojuje silnici II/410, ulici Koželužská. Tato komunikace je v rámci stavby kompletně rekonstruována.
V její trase pak přeložka pokračuje až do 2,408 kilometru, odkud od křižovatky u Janova mlýna vede v nové stopě a pravostranným obloukem prochází 103 metrů dlouhým přemostěním přes část Libušina a Terovské údolí.
V městské části Horka – Domky trasa míjí nedaleké zahrádkářské kolonie Libuše a Mojmír. Podél osady prochází přeložka po zemědělsky využívaných pozemcích.
V kilometru 3,581 přemosťuje obchvat nová přeložka místní komunikace ulici Vltavínská, která poslouží hlavně chodcům a cyklistům. Trasa první části poté končí na nové mimoúrovňové okružní křižovatce se silnicí číslo II/360 ulicí Znojemská, kterou podchází.
Od ní pokračuje v přímém směru a převážně v zářezu druhá část, která je umístěna v trase ulice Spojovací. Podél ní vedou z obou stran souběžné jednosměrné komunikace.
Třetí část začíná mimoúrovňovou křižovatkou Hrotovická. Stejnojmenná ulice povede nad přeložkou I/23 po okružní křižovatce. Dále trasa vede v obloucích a klesá až do údolí řeky Jihlavy, kde je navržena mimoúrovňová trubkovitá křižovatka se šesti větvemi se silnicí II/360.
Tři roky
Současná křižovatka ulic Sportovní – Brněnská – Rafaelova je upravena na okružní křižovatku ve stávající poloze. Trasa obchvatu ve směru na Brno je ukončena v místě stávající stykové křižovatky, kterou se připojuje místní komunikace z ulice Ptáčovský žleb k silnici Brněnská.
Předpokládaná cena stavby činí zhruba 4,2 miliardy korun bez DPH. Odhadovaná výstavba obchvatu by měla trvat asi tři roky.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!