ZCELA nový kamion e-Actros patří na českém trhu ke žhavým novinkám. Tahač je plně elektrický. Foto: Pavel Bajer
Spalovací motory se za nějaký čas zřejmě stanou minulostí. Stát, obce i firmy hledají adekvátní náhradu v podobě alternativních pohonů. Elektromobilita proto patří mezi největší výzvy dnešní doby.
Na 400 návštěvníků sobotního Dne s Icom v Jihlavě mohlo spatřit zcela nový plně elektrický tahač e-Actros s mrazírenským boxem až do -20 °C.
„Toto auto pohání pouze elektrická energie. Na autě jsou tři bateriové boxy, každý má zhruba 100 kilowatthodin výkonu,“ sdělil JL prodejce vozů Josef Ulrych z firmy Mercedes-Benz.
„Zadní náprava je úplně čistě elektrická, jsou na ní dva elektromotory, které v podstatě pohánějí zadní nápravu a funguje to jako auto na autodromu. Myslím si, že sériově se vyrábí od loňského roku,“ pokračoval prodejce.
Podle něho je vůz už v produkci a je ho možné objednat nebo koupit kdekoliv v Evropě či na světě. Výrobci uvádějí, že cena vozu oproti kamionu s klasickými spalovacími motory je zhruba trojnásobná.
„My ho máme od konce loňského roku, kdy jsme na něj postavili nástavbu a testují ho naši zákazníci,“ podotkl Ulrych.
Jenže pro elektromobilitu nemá ČR dostatečnou infrastrukturu v podobě dobíjecích stanic.
„Infrastruktura jde o krok pozadu oproti autům a buduje se. Pro nákladní auta se už nabíječky staví a dá se na nich nabíjet,“ poznamenal prodejce.
Doplnil, že pokud dobíjecí stanice není k dispozici, je možné vůz nabít pomocí mobilní nabíječky. Tu je možné připojit do nějaké standardní 400V zásuvky.
Záleží také hodně na jističi. Pro mobilní nabíječku Ulrych považuje za vhodné jističe 32A nebo 64A.
„Dá se tomu jít naproti touto cestou, pokud není stojan s nabíječkou tam, kde potřebujeme,“ shrnul prodejce.
A pozná vlastně řidič, že je za volantem elektrokamionu a ne klasického tahače na spalovací motor? „Jasně, je to tichoučké a to auto má obrovský výkon oproti standardnímu autu se spalovacím motorem a zrychluje kontinuálně,“ odpověděl Ulrych.
„Elektrické auto na jízdu je hodně jiné a řidiči si to samozřejmě chválí. Je to jiný pocit z jízdy, hlavně jak je to auto tichoučké,“ dodal prodejce Mercedes-Benz.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!