Ilustrační foto: Pixabay
Máte doma auto-veterána? Tak vás čekají od letošního září velké změny. Historickým vozem je myšleno auto s tzv. zelenou espézetkou. Pro jejich majitele od září čeká povinnost absolvovat pravidelnou technickou kontrolu na stanici STK.
Běžné motorové vozy musí STK absolvovat každé dva roky. U historických vozidel bude tato povinnost jednou za pět let. Co k tomu bude potřeba?
Podle ministerstva dopravy se vlastník historického vozu bude muset nejprve dostavit na jakoukoliv autoklubovou testovací komisi, která ověří historickou původnost vozidla.
„Po vystavení protokolu o testování vozidla se provozovatel dostaví k technické kontrole, kde po úspěšném výsledku kontroly může dát historické vozidlo zapsat do registru historických a sportovních vozidel,“ uvádí ve zprávě ministerstvo dopravy.
Zpráva upozorňuje, že vozidlo, které nebude mít platnou STK a testovací původnost, nebude moci být zapsáno v registru sportovních a historických vozidel.
Ministerstvo u veteránu argumentuje, že chce mít technickou kontrolu u všech vozidel, která využívají komunikace a pohybují se v běžném provozu.
Majitelům veteránů se však záměr ministerstva moc nelíbí. Na různých veteránských fórech se k tématu strhla velká diskuse.
Například jeden z diskutujících píšící pod zkratkou JB se domnívá, že poslanci neřeší příčinu problému, ale jeho důsledek. Příčinu vidí v nemožnosti opětovného přihlášení vozidla v případě, že již bylo jednou z evidence vyřazeno.
„Pokud by totiž šlo opětovně vozidlo přihlásit, tak v ten okamžik by počet historických vozidel klesl na odhadem jednu čtvrtinu současného stavu,“ podotkl JB.
O formě, jakým způsobem bude STK u veteránů probíhat, se stále vedou diskuse. Ministerstvo ve zprávě píše, že technická prohlídka bude přihlížet ke stavu vozidla vzhledem k času jeho uvedení do provozu. Vytvořilo proto pro veterány tři kategorie.
První kategorií A jsou novodobá historická vozidla. Jedná se o auta zprovozněná po 1. červenci 1972. Druhou kategorii B tvoří poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 do 30. 6. 1972). Poslední kategorií C jsou předválečná a válečná vozidla uvedená do provozu do 30. června 1953.
Ministerstvo ujišťuje, že veteránské kluby budou i nadále moci provádět testování na historickou původnost vozidel.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!