Reklama
Dnes je neděle 24.11.2024     svátek má Emílie

Veterány čeká každých pět let STK

Ilustrační foto: Pixabay
Ilustrační foto: Pixabay

2.4.2023 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
Pavel Bajer

Máte doma auto-veterána? Tak vás čekají od letošního září velké změny. Historickým vozem je myšleno auto s tzv. zelenou espézetkou. Pro jejich majitele od září čeká povinnost absolvovat pravidelnou technickou kontrolu na stanici STK. 
Běžné motorové vozy musí STK absolvovat každé dva roky. U historických vozidel bude tato povinnost jednou za pět let. Co k tomu bude potřeba?


Podle ministerstva dopravy se vlastník historického vozu bude muset nejprve dostavit na jakoukoliv autoklubovou testovací komisi, která ověří historickou původnost vozidla. 
„Po vystavení protokolu o testování vozidla se provozovatel dostaví k technické kontrole, kde po úspěšném výsledku kontroly může dát historické vozidlo zapsat do registru historických a sportovních vozidel,“ uvádí ve zprávě ministerstvo dopravy. 


Zpráva upozorňuje, že vozidlo, které nebude mít platnou STK a testovací původnost, nebude moci být zapsáno v registru sportovních a historických vozidel.
Ministerstvo u veteránu argumentuje, že chce mít technickou kontrolu u všech vozidel, která využívají komunikace a pohybují se v běžném provozu. 
Majitelům veteránů se však záměr ministerstva moc nelíbí. Na různých veteránských fórech se k tématu strhla velká diskuse. 


Například jeden z diskutujících píšící pod zkratkou JB se domnívá, že poslanci neřeší příčinu problému, ale jeho důsledek. Příčinu vidí v nemožnosti opětovného přihlášení vozidla v případě, že již bylo jednou z evidence vyřazeno. 
„Pokud by totiž šlo opětovně vozidlo přihlásit, tak v ten okamžik by počet historických vozidel klesl na odhadem jednu čtvrtinu současného stavu,“ podotkl JB.  


O formě, jakým způsobem bude STK u veteránů probíhat, se stále vedou diskuse. Ministerstvo ve zprávě píše, že technická prohlídka bude přihlížet ke stavu vozidla vzhledem k času jeho uvedení do provozu. Vytvořilo proto pro veterány tři kategorie. 
První kategorií A jsou novodobá historická vozidla. Jedná se o auta zprovozněná po 1. červenci 1972. Druhou kategorii B tvoří poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 do 30. 6. 1972). Poslední kategorií C jsou předválečná a válečná vozidla uvedená do provozu do 30. června 1953. 


Ministerstvo ujišťuje, že veteránské kluby budou i nadále moci provádět testování na historickou původnost vozidel.

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

email / login:

heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net