Reklama
Dnes je neděle 24.11.2024     svátek má Emílie

Při předjíždění počítejme s různými situacemi

Ilustrační foto: Pixabay.com
Ilustrační foto: Pixabay.com

6.6.2022 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
Ing. Zdeněk SADECKÝ, Ph.D.

Předjíždění je jedním z nejsložitějších a nejnebezpečnějších manévrů v silničním provozu. Vozidlo se totiž většinou pohybuje v prostoru určeném pro vozidla jedoucí v protisměru a manévr vyžaduje dobrý odhad a řidičské dovednosti. Navíc se obvykle uskutečňuje za vyšších rychlostí…
Při analýze dopravních nehod vzniklých při předjíždění se objevilo několik opakujících se nebezpečných situací, na které se nyní podíváme blíže.
 Náhlé zpomalení předjížděného vozu v okamžiku začátku předjížděcího manévru. Může se stát, že řidič předjížděného vozu z různých příčin zpomalí a předjíždějící řidič, který se třeba zrovna podívá do zpětného zrcátka, aby zkontroloval provoz za sebou, již nestihne zareagovat a narazí do zádi vozu, který chtěl předjet.
 Předjížděný řidič začne zrychlovat a vytvoří nebezpečnou situaci, kdy jedou dvě vozidla vedle sebe…
 V cestě předjíždějícího vozu se v protisměru objeví na vozovce z dálky nepozorovatelná překážka – hluboká kaluž, sněhová závěj, předmět na vozovce apod.
 Předjížděné vozidlo náhle odbočí doleva, někdy i bez znamení o změně směru jízdy vlevo.
 Při prudkém manévru – většinou při rychlém vracení se před předjížděné vozidlo řidič dostane smyk (tak zvaná myška).
  Části vozu při předjíždění o sebe zavadí – někdy bočně, nebo rohy karoserie. Typicky vůz s vlekem „zasáhne“ koncem vleku předjížděné vozidlo do levého boku, levého bočního zrcátka, nebo levého předního rohu karoserie. Stává se třeba v zúženích na dálnici…
 Během předjíždění se vozidlo přiblíží ke křižovatce, kde z vedlejší silnice zleva, nebo zprava proti němu odbočí jiné vozidlo (ač je odbočující řidič povinen dát přednost vozidlům z obou směrů) a dojde k čelní srážce.
  Vyvolání kolizní situace tím, že se předjíždějící řidič pokouší zařadit do kolony vozidel a na silu se „vmáčkne“ do nedostatečně velké mezery. Tím zkrátí vzdálenosti mezi jedoucími vozidly. Může přitom zavadit o jiný vůz nebo může méně zkušeného řidiče vylekat a donutit ho třeba k panickému zabrzdění. Tak vznikají řetězové nehody.
 Řidiči v koloně nechávají tak malé mezery, že se není kam vrátit a může dojít až ke střetu s protijedoucím vozidlem.
 Nebezpečný horizont. Neočekávaně se proti předjíždějícímu vozidlu objeví v protisměru vozidlo, jež bylo skryto za horizontem.
 Řidič sice správně odhadne, že se stihne před zatáčkou vrátit před předjížděné vozidlo, ale během předjíždění ze zatáčky vyjede vozidlo, které tím, že jede proti němu, tuto dráhu zkrátí a pro manévr – dokončení předjížděcího manévru a návrat do pravého jízdního pruhu - již není dostatečná vzdálenost.
 Vozovka se v místě předjíždění neočekávaně zúží – třeba na mostku, padlý strom apod.
Se všemi výše uvedenými situacemi je nutné počítat, než začneme předjíždět.  

 

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

email / login:

heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net