Foto: Pixabay
I když policejní statistiky dopravních nehod uvádějí různé příčiny, za jednu z nejčastějších a nejnebezpečnějších příčin havárií lze považovat vysokou rychlost jízdy. Rychlost se projevuje nepřímo i v těch případech, kdy jde z hlediska statistiky o jinou příčinu, například nedání přednosti.
Podíváme se na to, proč tomu tak je, a proč je rychlost jedním ze zásadních ohrožení bezpečnosti na silnicích a častou příčinou nehod.
Moderní výkonné vozy působí velice bezpečně a skutečně mají aktivní (dynamickou) a pasivní (v okamžiku nehody) bezpečnost na velice dobré úrovni.
Bohužel na to řidiči hřeší; jezdí se obecně moc rychle. Tím není myšleno jen prosté nedodržování stanovených limitů. Pro vznik nehody a její následky je důležité zejména přiměřená rychlost.
Přiměřená rychlost je něco, v čem řidiči často a fatálně chybují. Jet přiměřenou rychlostí znamená přizpůsobit rychlost jízdy také schopnostem řidiče, vlastnostem jeho vozidla a nákladu, komunikaci, počasí a jiným okolnostem, které je možné předvídat.
Nepřiměřená rychlost způsobí, že řidič včas nedobrzdí a narazí do překážky, případně, že v zatáčce vylétne ze silnice.
Stará a osvědčená pravda říká, že za přiměřenou rychlost považujeme jen takovou rychlost, při které řidič bezpečně ovládá vozidlo a je schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Řidič musí brát v úvahu rovněž aktuální fyzický a psychický stav a únavu, stejně jako technický stav vozidla. Jakékoliv omezení v uvedených věcech je signál k tomu, dát nohu z plynu…
Na kvalitní, suché, rovné, přehledné silnici je zajisté přiměřená rychlost jiná než za deště, mlhy, na náledí, nebo když se před vozidlem pohybují chodci, zejména děti. Výrazně pomaleji by řidiči měli jet vždy, když jedou kolem školy nebo kolem autobusové zastávky. Pak přiměřená rychlost klesá od limitů 130/90/50 kilometrů za hodinu třeba na třicítku, případně i níže.
Vliv má kromě klimatických podmínek i tma. Na potkávací světla jet „130“ na dálnici znamená, že řidič nemá šanci zastavit před náhlou překážkou.
Při změně klimatických podmínek obvykle prudce vzrůstá nehodovost. Přitom by stačilo tak málo, jezdit přiměřenou rychlostí. Nejen individuální nehody a srážky, ale zejména hromadné nehody na dálnicích by nevznikly, kdyby se řidiči řídili zásadami bezpečné jízdy a jezdili přiměřenou rychlostí. Znovu a znovu se zbytečně bourá…
Nejnebezpečnější je kombinace, pokud řidič jede rychleji, než by měl, a ještě nedodržuje bezpečnou vzdálenost za autem před ním. To je skutečně velký hazard.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!