NÁSLEDOVAT bude postupné zavezení klenby ekoduktu zeminou s postupným tvarováním tělesa do požadovaného tvaru. Poté už bude možné navezenou plochu a okolí zatravnit a vnější stranu ekoduktu osadit.Foto: ŘSD
Ochránci přírody tvrdí, že dálnice umožňují jen z deseti procent migraci zvířat v Česku. Tím, že nejvytíženější dopravní tepna v Česku – dálnice D1 - bude po modernizaci celá oplocená, bude možnost přesunu zvěře z jedné oblasti do druhé prakticky rovna čisté nule.
Právě proto, aby takhle bariéra z dálnice vedoucí také přes Vysočinu vymizela, Ředitelství sinic a dálnic nechalo vybudovat v kraji dvojici ekoduktů. Jeden vzniká na 129. kilometru mezi Velkým Beranovem a Měřínem.
Druhý stojí skoro hotový na 94. kilometru u Humpolce na Pelhřimovsku. Náklady na jeho vybudování se budou pohybovat okolo 80 milionů korun. Zbylé dva ekodukty budou na jihu Moravy. Ale zpátky na Vysočinu, konkrétně k Humpolci.
ŘSD ve středu tamní ekodukt blíže představilo novinářům. Mluvčí Jan Rýdl vysvětlil, že dálnice je v této chvíli oplocena zhruba ze 70 procent.
Právě ekodukty na D1 vznikají na základě dohody s Agenturou ochrany přírody a krajiny. „Je to krok správným směrem. Dálnice D1 je pro řadu zvířat nejvýznamnější bariérou v České republice. Například celý úsek přes lesnatou oblast Českomoravské vysočiny je pro větší savce zcela neprostupný,“ vysvětlil už dříve Václav Hlaváč, vedoucí Správy CHKO Žďárské vrchy.
Dodává, že právě na Vysočině se přes dálnici při svých migracích pokouší projít losi, rysové i řada dalších druhů. Zelené mosty, jak se ekoduktům také přezdívá, by měly sloužit právě k tomu, aby zvířata mohla bezpečně překonat dálnici vrchem nebo spodem.
„Je to důležité nejen pro ně, ale i pro bezpečnost provozu,“ vysvětluje Hlaváč. I když na Vysočině ekodukty jsou dva a po celé D1 celkem čtyři, každá stavba je podle mluvčího ŘSD naprosto individuální.
U Humpolce měří skoro 100 metrů. Nadchod byl poskládaný ze 145 prefabrikovaných dílů. Tento základ je zavážený zeminou, kterou stroje průběžně hutní. Zeminy tam má podle manažera dodavatelské firmy Michala Vozdeckého asi 30.000 kubíků. Po obou stranách přemostění mají být stěny z dřevěné kulatiny, které mají za cíl chránit zvířectvo před oslněním.
Podle něj také není možné, aby zvířata přišla do kontaktu s dálničním tělesem. Práce na tomto ekoduktu by měly být hotové v září.
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!