
Od prvního letu v Brodě uplyne sto let, tamní aeroklub ovšem oslavu neplánuje.
Mezinárodní provoz na letišti v Havlíčkově Brodě slaví rok od svého zavedení. Už tam přistálo i malé letadlo z USA.
Letiště může jako jediné na Vysočině přijímat neveřejné mezinárodní lety i ze zemí mimo takzvaný schengenský prostor. Kromě příletu z USA tam v loňském roce odbavili i let do Chorvatska.
Při slavnostním otevření loni 26. března předseda aeroklubu Milan Janeček poznamenal, že o zřízení mezinárodního letiště Brod usiloval tři roky.
Zejména se tam musela postavit odbavovací hala, která si vyžádala 2,5 milionu korun. Janeček neopomněl poděkovat všem, kteří k otevření přispěli.
„Žádný velký rozvoj letectví ale neočekáváme,“ řekl tehdy, což se během roku naplnilo. Do Brodu ale už přilétají třeba Rakušané, Nizozemci a Němci.
Letiště mohou využívat letadla s hmotností do 5,5 tuny, takové stroje jsou určeny maximálně pro 12 až 18 lidí. Travnatá dráha je oficiálně v provozu od dubna do konce října. Let se ale dá domluvit i ve zbývající části roku, pokud to dovoluje stav dráhy.
První lety se v Havlíčkově Brodě konaly 1. listopadu 1911. Letos od nich tedy uplyne sto let. „Žádnou oslavu ale neplánujeme. Ty proběhly loni, kdy jsme slavili 75 let od oficiálního založení aeroklubu,“ podotkl Janeček.
Tehdy se jmenoval Masarykova letecká liga. Velkou roli na podporu letectví v roce založení 1936 sehrálo i uspořádání leteckého dne na náměstí. Nadšencům se podařilo shromáždit tolik peněz, že zakoupili první kluzák.
První let svěřili do rukou pilotu Doskočilovi z Dobré. Jeho výkon se dočkal i záznamu v tehdejším tisku: „A byl tu první vzlet sportovního letadla v Německém Brodě. O provedení byl požádán držitel průkazu B pan Doskočil z Dobré. Na Rozkoši se tehdy sešlo mnoho diváků a všichni členové letecké ligy v Německém Brodě.
Pilot Doskočil přijel na motocyklu a po prohlídce letadla usedl za řízení kluzáku a dal pokyn ke startu. Kluzák byl vymrštěn do vzduchu a všichni zatajili dech. Dlouho očekávaný start se povedl.
Horší to bylo se samotným letem. Pilot Doskočil zapomněl po vypnutí gumového lana potlačit řídicí páku a pokračoval ve stoupavém letu, ale ztrácel rychlost.
Kluzák se proto naklonil na křídlo a z výšky spadl zpět na zem. Kluzák byl rozbit. Pilot zůstal nezraněn, na nic nečekal, sedl na motorku a ujížděl rychle k domovu. Více se již v letecké lize neukázal.“ Členové přes zimu kluzák opravili a v příštím roce si zakoupili další. V období druhé světové války využívali němečtí okupanti letiště k výcviku vlastních pilotů.
„Jen pro zajímavost, toto letiště bylo poslední, kam se na sklonku války shromažďovala všechna letadla z východní fronty,“ informoval Janeček. Ta nakonec poražení vojáci zcela zničili.
Po roce 1945 liga okamžitě obnovila svoji činnost a obdržela dva letouny. „Dá se říct, že se do roku 1950 obnovovalo jak vojenské letiště, tak podmínky pro amatérské létání,“ vzpomínal.
V roce 1953 aeroklub spadl pod Svazarm, Svaz pro spolupráci s armádou. „Politika ovšem příliš činnost letců neovlivňovala,“ naznačil Janeček. V letech 1963 až 1964 se členové organizace domluvili a postavili nové zázemí a hangár.
Vše se stavělo v „akci zet“, tedy dobrovolně bez nároku na odměnu. Techniky měli členové tehdy dost.
„Mnohé věci používáme dodnes, jako pohotovostní vozidlo stále třeba slouží auto trabant,“ poznamenal Janeček.
Netajil, že po roce 1989 nastala poněkud složitější situace, ale nakonec si aeroklub svoje místo v dění Havlíčkova Brodu našel.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.