PETR PŘÍHODA za volantem svého trolejbusu, který je stejně starý jako on sám. Zdroj: archiv PP
Málokomu se stane, že dělá v dospělosti to, čím chtěl být jako malý. Rozhodně to však není případ Petra Příhody z Jihlavy. Před 18 lety řekl u Žirafího trolejbusu v anketě JL, že by chtěl být ředitelem jihlavského dopravního podniku (DP).
Nyní již 22letý mladý muž si jde za svým snem. MHD ho stále zajímá, studuje dopravu na vysoké škole v Pardubicích a dokonce vlastní historický trolejbus.
Mladý sympatický muž si na naší anketu pamatuje. Říká, že o řediteli DP to asi spíše jenom plácl. Domnívá se, že v tak útlém věku ani není možné, aby člověk věděl, čím chce být. Ve svých čtyřech letech to ale tak viděl.
Zároveň však připouští, že mu MHD vždy nějakým způsobem imponovala a přitahovala ho. „Zajímaly mě trolejbusy, protože klasické auto nebo autobus, to jenom vrčí a pro mě to nuda byla. Kdežto trolejbus potřebuje dráty, byly tam ty stahováky s lany,“ vzpomíná.
A chce být pořád ředitelem DP v Jihlavě? „Mně by to asi nevadilo, otázka je, jestli bych na to měl. V prvé řadě je potřeba dodělat školu,“ podotýká sympatický mladý muž s brýlemi.
Jak říká, osobně je paradoxně založen spíše humanitně. A tak od páté třídy studoval osmileté gymnázium v Jihlavě. Přesto trolejbusy nakonec vyhrály. V zájmu o tato drážní vozidla Příhodu podporovali i rodiče.
Po maturitě si podal přihlášku na Dopravní fakultu Univerzity v Pardubicích. Vysloveně se zajímal o technologii a řízení dopravy.
V Pardubicích na univerzitě je nyní v prvním ročníku navazujícího magisterského studia a mnohé z praxe si už stihl vyzkoušet. V rámci brigády v místním DP si vyzkoušel řízení autobusu MHD, trolejbusu nebo práci revizora.
Horší než bezdomovci
Příhoda hodnotí práci revizora jako těžší, než je řízení autobusu. „Pravděpodobnost, že narazíte na někoho, kdo se s vámi bude hádat nebo situaci nějakým způsobem vyhrotí, je mnohem větší, než když jste za volantem. Je to hodně náročné,“ vysvětluje.
Při kontrole jízdenek však největší problémy nezažívá s osobami pod vlivem návykových látek, ale paradoxně se slušně vypadajícími lidmi.
„Zpravidla to nejsou žádní blbci. Začnou se s vámi hádat ve stylu, že vy jste pro ně jako revizor póvl. Diví se, že po nich něco chcete, oni jedou někam jednou a holt si zapomněli pípnout,“ popisuje.
„Mnohdy jsou horší než bezdomovci, kteří vám dají občanku, ,tak si to vypište´ a nebaví se s vámi. Slušně oblečení pánové a dámy zpravidla někam spěchající, například do divadla, jsou nejhorší,“ má jasno.
S Petrem Příhodou se můžete potkat jako s řidičem MHD i v Jihlavě. V krajském městě řídí trolejbusy od června 2023. Musel si kvůli tomu udělat oprávnění pro řízení drážního vozidla.
Jeden trolejbus dokonce i vlastní a propaguje ho na Instagramovém profilu. Jedná se o první bezbariérový typ Škoda 21 Tr, který jezdil v Jihlavě. Familiárně se mu kvůli původnímu červenému nátěru říká Karkulka
Stejně starý vůz
Trolejbus Škoda 21 Tr si pamatuje, že jezdil po městě, když byl malý. Rodiče mu v něm dokonce zorganizovali oslavu 13. narozenin.
Krátce nato byl uvedený trolejbus prodán do Brna, ale Petr ho však chtěl vidět zpátky v Jihlavě.
„Tehdy jsem se rozhodl, že až ho v Brně vyřadí, tak si ho prostě budu muset koupit zpátky. A to se díky spolupráci jihlavských a brněnských kolegů podařilo,“ upřesňuje.
Trolejbus zakoupil za 80 tisíc korun ve spolupráci se Sdružením za záchranu historických trolejbusů a autobusů. Do Jihlavy byl vůz přesunut letos v létě. A záhy se zapojil do retrojízd.
„Ve spolupráci se sdružením a DP mohl trolejbus v září vyjet na historické jízdy v rámci 115 let výročí MHD v Jihlavě a na Dušičky,“ sděluje. Vozidlo garážuje na základě dohody v prostorech, které má pronajaté sdružení.
Jak Příhoda doplňuje, trolejbus je starý jako on (22 let) a má najeto okolo 860 tisíc kilometrů. Za ještě zajímavější považuje, že bylo tohoto typu trolejbusu vyrobeno celkem pouze 135 kusů. Navíc se jedná o první nízkopodlažní trolejbus, který vyrobila Škoda Ostrov.
Před prodejem do Jihlavy byl trolejbus v Brně repasován. „Původní je pouze rám, elektrovýzbroj, motor, jinak to je 8-9 let staré vozidlo. My jsme na něm zatím provedli pouze drobnější opravy zkorodovaných míst, avšak v plánu je navrácení červeného lakování,“ dodal Příhoda.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.