KŘIŽOVATKA silnic II
Jako dopravně vůbec nejnebezpečnější místo na Jihlavsku a druhé na celé Vysočině označili datoví analytici ze serveru portalnehod.cz pro letošní rok mimoúrovňovou křižovatku silnic II/602 a I/38, jež se nachází v katastru Jihlavy.
Jde o křižovatku se sjezdem a zároveň nájezdem z a na přivaděč, kde se řidiči napojují u Jihlavy na výpadovku na Pelhřimov či Telč, nebo míří do krajské metropole, či se z obou směrů chtějí dostat na dálnici D1, Havlíčkův Brod nebo pokračovat směrem na Znojmo.
V rámci souboru chystaných opatření má v úseku například brzy dojít ke snížení nejvyšší povolené rychlosti z 90 na 70 kilometrů v hodině. Snížená rychlost už je delší dobu v Hosovském kopci, kde dodržování hlídá radar.
O pevném datu, kdy řidiči budou muset sundat nohu z plynu, zatím není rozhodnuto. V křižovatce se ale mají objevit nově i směrové sloupky. Další opatření se kvůli složitosti jejich realizace v brzkém budoucnu očekávat zatím nedají.
Skokan roku
Ještě loni tento úsek v žebříčku v TOP 10 nejrizikovějších místech obsadil šesté místo. Po roce se vyšvihl, protože už mu patří v tabulce druhá pozice. V meziročním srovnání jde o nejvýraznější posun ze všech sledovaných kritických úseků napříč regionem.
První místo po roce obhájil opět sjezd z dálnice D1 u Humpolce na Pelhřimovsku. Za negativním posunem jihlavské křižovatky stojí mimo jiné nárůst dopravní nehodovosti. Nashromážděná data o tom hovoří jasně.
V roce 2022 a 2023 došlo v tomto úseku celkem k deseti nehodám. Karamboly si vyžádaly dohromady 14 zraněných cestujících a majetková škoda v souhrnu atakovala již hranici dvou milionů korun.
Aktualizovaná data zaznamenaná do konce letošního září, jasně ukazují důvody, proč je frekventovaná křižovatka doslova noční můrou projíždějících řidičů. Za posledních pět let tam policisté museli šetřit 26 nehod.
Při nich se zranilo 18 lidí. Z toho jeden utrpěl zranění, které záchranáři kvalifikovali jako těžké. Za poslední dva roky datoví analytici zaznamenali 13 bouraček, a to v systému ještě nejsou karamboly, které si řidiči vyřeší jen mezi sebou sepsáním takzvaného euroformuláře.
Příčina nehod?
Jediné, co se meziročně nezměnilo, je nejčastější příčina nehod, kterou setrvává nedání přednosti při odbočování vlevo ve směru od Pelhřimova na Havlíčkův Brod.
„Jen v průběhu letošního roku v úseku došlo ke čtyřem dopravním nehodám. Nedání přednosti má podíl na dopravní nehodovosti asi z 31 procent, a dalších 23 procent nehod se stalo kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti,“ sděluje na základě nashromážděných údajů datový analytik Marek Sibal.
Policista Ondřej Burda z jihlavského dopravního inspektorátu podotkl, že problematická je podle něj vysoká intenzita provozu. „Podle posledního celorepublikového sčítání zde bylo naměřeno 14 tisíc vozidel za den, což je podstatně více než na silnici I/38 v tunelu,“ vypočítal Burda.
Dalším souběžným problém je netrpělivost šoférů, a také nejvyšší povolená rychlost. Křižovatkou se smí projíždět rychlostí 90 kilometrů v hodině. „Nedostatečné jsou i připojovací pruhy,“ dodává policista.
Zmiňuje, že jeho kolegové „dopraváci“ často šetří nehody i na vedlejších větvích v tomto úseku. „Jenže jsou šetřeny na euroformulář, takže se do statistik dopravní nehodovosti vůbec nepropisují. Ve sledovaném období tří let zde dochází k desítkám nehod,“ přibližuje Burda.
Policisté se proto na začátku letošního roku obrátili na Krajskou správu a údržbu silnic Vysočiny, aby nechala zpracovat takzvanou bezpečnostní inspekci.
Sníží rychlost
„Už je zpracovaná a v současné době se domlouvá, jaká opatření se budou realizovat. Určitě se bude aplikovat snížení nejvyšší povolené rychlosti z 90 na 70 kilometrů v hodině,“ předesílá Burda.
Pavel Bartoš, vedoucí odboru dopravy na krajském úřadě, potvrdil, že jedním z rychlejších opatření pro zvýšení dopravní bezpečnosti bude snížení rychlosti a dojde k vymezení prostoru směrovými sloupky.
„Z dlouhodobějších záměrů je směrem k obchodnímu centru zajistit při sjezdu z tunelu připojovací pruh právě směrem na Pelhřimov. Do budoucna plánuje Ředitelství silnic a dálnic zkapacitnění silnice I/38 a celé toto místo bude muset být řešeno projekčně,“ nastínil vhled do budoucna Bartoš.
Pro ještě větší zvýšení bezpečnosti silničního provozu naráží odborníci v úseku na prostorové možnosti. Je tam mostní objekt, podpěra. Vyjet v ranních hodinách z tunelu, sjet po rampě a chtít odbočit doleva směrem do centra města je ve špičce otázkou i několika minut.
Navíc v místě zhoustl provoz po realizaci kruhového objezdu, kterým řidiči vjíždí do nedalekého obchodního centra při výpadovce na Pelhřimov nebo v opačném směru jedou do krajské metropole.
Když tam okružní křižovatka nebyla, tak podle účastníků konference mezi auty byly větší mezery a dalo se na hlavní silnici najet rychleji.
Odborníci se na konferenci ale už od loňska shodují, že okružní křižovatky se do rizikového úseku vpasovat nepodaří, a to kvůli už zmíněnému mostnímu objektu.
Krajně nepravděpodobným řešením se podle odborníků přítomných na dopravní konferenci jeví směrem do budoucna i možnost realizace extravilánové křižovatky řízené semafory. Konference probíhala v závěru října v sídle hejtmanství v Jihlavě.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.