KŘIŽOVATKA silnic II
Jako dopravně vůbec nejnebezpečnější místo na Jihlavsku a druhé na celé Vysočině označili datoví analytici ze serveru portalnehod.cz pro letošní rok mimoúrovňovou křižovatku silnic II/602 a I/38, jež se nachází v katastru Jihlavy.
Jde o křižovatku se sjezdem a zároveň nájezdem z a na přivaděč, kde se řidiči napojují u Jihlavy na výpadovku na Pelhřimov či Telč, nebo míří do krajské metropole, či se z obou směrů chtějí dostat na dálnici D1, Havlíčkův Brod nebo pokračovat směrem na Znojmo.
V rámci souboru chystaných opatření má v úseku například brzy dojít ke snížení nejvyšší povolené rychlosti z 90 na 70 kilometrů v hodině. Snížená rychlost už je delší dobu v Hosovském kopci, kde dodržování hlídá radar.
O pevném datu, kdy řidiči budou muset sundat nohu z plynu, zatím není rozhodnuto. V křižovatce se ale mají objevit nově i směrové sloupky. Další opatření se kvůli složitosti jejich realizace v brzkém budoucnu očekávat zatím nedají.
Skokan roku
Ještě loni tento úsek v žebříčku v TOP 10 nejrizikovějších místech obsadil šesté místo. Po roce se vyšvihl, protože už mu patří v tabulce druhá pozice. V meziročním srovnání jde o nejvýraznější posun ze všech sledovaných kritických úseků napříč regionem.
První místo po roce obhájil opět sjezd z dálnice D1 u Humpolce na Pelhřimovsku. Za negativním posunem jihlavské křižovatky stojí mimo jiné nárůst dopravní nehodovosti. Nashromážděná data o tom hovoří jasně.
V roce 2022 a 2023 došlo v tomto úseku celkem k deseti nehodám. Karamboly si vyžádaly dohromady 14 zraněných cestujících a majetková škoda v souhrnu atakovala již hranici dvou milionů korun.
Aktualizovaná data zaznamenaná do konce letošního září, jasně ukazují důvody, proč je frekventovaná křižovatka doslova noční můrou projíždějících řidičů. Za posledních pět let tam policisté museli šetřit 26 nehod.
Při nich se zranilo 18 lidí. Z toho jeden utrpěl zranění, které záchranáři kvalifikovali jako těžké. Za poslední dva roky datoví analytici zaznamenali 13 bouraček, a to v systému ještě nejsou karamboly, které si řidiči vyřeší jen mezi sebou sepsáním takzvaného euroformuláře.
Příčina nehod?
Jediné, co se meziročně nezměnilo, je nejčastější příčina nehod, kterou setrvává nedání přednosti při odbočování vlevo ve směru od Pelhřimova na Havlíčkův Brod.
„Jen v průběhu letošního roku v úseku došlo ke čtyřem dopravním nehodám. Nedání přednosti má podíl na dopravní nehodovosti asi z 31 procent, a dalších 23 procent nehod se stalo kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti,“ sděluje na základě nashromážděných údajů datový analytik Marek Sibal.
Policista Ondřej Burda z jihlavského dopravního inspektorátu podotkl, že problematická je podle něj vysoká intenzita provozu. „Podle posledního celorepublikového sčítání zde bylo naměřeno 14 tisíc vozidel za den, což je podstatně více než na silnici I/38 v tunelu,“ vypočítal Burda.
Dalším souběžným problém je netrpělivost šoférů, a také nejvyšší povolená rychlost. Křižovatkou se smí projíždět rychlostí 90 kilometrů v hodině. „Nedostatečné jsou i připojovací pruhy,“ dodává policista.
Zmiňuje, že jeho kolegové „dopraváci“ často šetří nehody i na vedlejších větvích v tomto úseku. „Jenže jsou šetřeny na euroformulář, takže se do statistik dopravní nehodovosti vůbec nepropisují. Ve sledovaném období tří let zde dochází k desítkám nehod,“ přibližuje Burda.
Policisté se proto na začátku letošního roku obrátili na Krajskou správu a údržbu silnic Vysočiny, aby nechala zpracovat takzvanou bezpečnostní inspekci.
Sníží rychlost
„Už je zpracovaná a v současné době se domlouvá, jaká opatření se budou realizovat. Určitě se bude aplikovat snížení nejvyšší povolené rychlosti z 90 na 70 kilometrů v hodině,“ předesílá Burda.
Pavel Bartoš, vedoucí odboru dopravy na krajském úřadě, potvrdil, že jedním z rychlejších opatření pro zvýšení dopravní bezpečnosti bude snížení rychlosti a dojde k vymezení prostoru směrovými sloupky.
„Z dlouhodobějších záměrů je směrem k obchodnímu centru zajistit při sjezdu z tunelu připojovací pruh právě směrem na Pelhřimov. Do budoucna plánuje Ředitelství silnic a dálnic zkapacitnění silnice I/38 a celé toto místo bude muset být řešeno projekčně,“ nastínil vhled do budoucna Bartoš.
Pro ještě větší zvýšení bezpečnosti silničního provozu naráží odborníci v úseku na prostorové možnosti. Je tam mostní objekt, podpěra. Vyjet v ranních hodinách z tunelu, sjet po rampě a chtít odbočit doleva směrem do centra města je ve špičce otázkou i několika minut.
Navíc v místě zhoustl provoz po realizaci kruhového objezdu, kterým řidiči vjíždí do nedalekého obchodního centra při výpadovce na Pelhřimov nebo v opačném směru jedou do krajské metropole.
Když tam okružní křižovatka nebyla, tak podle účastníků konference mezi auty byly větší mezery a dalo se na hlavní silnici najet rychleji.
Odborníci se na konferenci ale už od loňska shodují, že okružní křižovatky se do rizikového úseku vpasovat nepodaří, a to kvůli už zmíněnému mostnímu objektu.
Krajně nepravděpodobným řešením se podle odborníků přítomných na dopravní konferenci jeví směrem do budoucna i možnost realizace extravilánové křižovatky řízené semafory. Konference probíhala v závěru října v sídle hejtmanství v Jihlavě.
Diskuze k článku
Už je zpracovaná a v současné době se domlouvá, jaká opatření se budou realizovat. Určitě se bude aplikovat snížení nejvyšší povolené rychlosti z 90 na 70 kilometrů v hodině,“ předesílá Burda
.......komici........pokud tam nebude radar na měření , tak velká část se 70 jen zasměje.........
Václav Havel ve sprostotách anonyma JL
20:00
Tady Havel, slyšíte mě?
Dokumenty
Dokument. Opakování 13.11./ČT2. Premiéra celovečerního dokumentu zachycujícího Václava Havla po odchodu z prezidentské funkce.
Režie: Jančárek P.
-----------------------------------------------------
Dříve „čtenář“ nyní „km“
Než domyslel, seděla mu na klíně sexy dvacítka.
„Tak to si dám líbit, teď už potřebuju jen jedno: pořádného …“
(určitě víš co, Zdendo, začíná to na Č).
Než domyslel, byl tam Havel.
čtenář | 2016-10-04 09:25:51 | Reagovat
Kraj Vysočina a Václav Havel
Kraj Vysočina ? Nechtěné a nepovedené dítě.
čtenář | 2016-10-24 11:33:42 | Reagovat
Hlavně Zdendo nezapomeň, že ta lavička musí být pořádně vypolstrovaná.
Aby společensky unavený bezďák měl pohodlné spočinutí. A Havlova lahvička při ruce na památku tohoto alkoholika takového bezďáka také potěší. Bude vyřvávat spokojeně tuřím hlasem: Sláva Havlovi. Tak nezapomeň !
čtenář | 2016-04-13 13:14:57 | Reagovat
PRÁVĚ DNES v TV Havel a Schwarzenberg
Za chvíli v TV
Můj otec, kníže
„Nejsi tu proto, abys byla šťastná,“ říká otec své dceři v závěru dokumentárního filmu, který vypráví neobvyklý příběh Lily Schwarzenbergové a jejího otce Karla.
V průběhu pěti let se dcera a otec opakovaně setkávají,
aby si povídali na místech, která formovala jejich životy. V Praze a na Orlíku v jižních Čechách, ale také ve Vídni a ve štýrském Murau.
Prostřednictvím rozhovorů prozkoumávají dosud utajená zákoutí společné rodinné historie.
Sledujeme příběh otce, svědka velkých událostí 20. století, jehož dětství bylo poznamenáno vyvlastněním rodinného majetku a následným útěkem do zahraničí.
Později se z něj stal jeden z nejpozoruhodnějších evropských poválečných politiků,
státník, aristokrat a revolucionář v jedné osobě.
-------------------
Těší mne, že projev jistého nedoučeného rakouského hajného měl takový úspěch.
Pan ZG se ho učí nazpaměť, protože si to neustále opakuje, a proto mu pro radost ještě jeden projev přidáme:
Maine Herr, Kárl dobrotivý noblesní, Kdiš ten diplomasie nás na té lesnic šůle neušili, tak so mám chudák telat? President nejsem, Chymna neumim, nykgo mne nemá rát, má švestr furt dej mi Karl muj majetki, any na to pifo nechse nygdo se mnou jit. Já musela stežovat f Bildoberg, ona fas brzo znišit, pamatovala, vy Bémiše švajnerajn!!!!!!!!!!!!!!!!!!Chrrrrrrrrr.....
čtenář | 2017-01-31 20:55:59 | Reagovat
----
Abys nedopadl jako Karl Johannes Nepomuk Josef Norbert Friedrich Antonius Wratislaw Mena Fürst zu Schwarzenberg von Wopěnka s jeho "saprlot, zase chloušička, Johan, čistá plena, ale chonem !"
čtenář | 2017-01-27 11:45:36 | Reagovat