Obce nesouhlasí s doplácením na ztrátové vlakové spoje
REGION (hm) - Zhruba 30 vlakových spojů by se na Vysočině mělo v létě zrušit. Problém je v tom, že "Černý Petr" financování ztrátových spojů se přesouvá na obce.
Kraj si nechal udělat studii, ze které vyšlo 38 ztrátových vlaků, a odmítá je financovat. S takovým číslem ale nesouhlasilo Krajské centrum osobní dopravy Českých drah podle něj u některých návrhů jde o tzv. návozné spoje, které například brzy ráno přijíždí z většího centra do menšího, aby tam nabraly lidi jedoucí do práce.
Po domluvě Českých drah a kraje se číslo ustálilo na třiceti. ČD ale vadí to, že kraj chce snížit rozsah dopravní obslužnosti v železniční dopravě a 30 procent spojů směrovat do víkendů, kde na ně nemusí doplácet, protože už lidé nejezdí do práce.
Tím se ale financování částečně přesouvá na obce, které vlaky buď doplatí, anebo raději finančně podpoří tam, kde to jde levnější autobusové spoje. 10. 4. jedná náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD) se starosty obcí, kterých by se rušení dotklo.
Třeba na trati Jihlava Havl. Brod zrušení hrozí třem vlakům. Na této trati leží i Dobronín, jehož starosta Jiří Vlach (KSČM) považuje za problém, že se ČD podobně jako ICOM rozdělily na ziskovou nákladní a ztrátovou osobní dopravu. "Je to další atak ze strany státního podniku, stát obce nutí platit něco, co má platit sám," říká Vlach.
Dobronín zaplatí ročně za ztrátové autobusy 85 tisíc korun. Pár desítek tisíc by v obecní kase ještě bylo, ale větší podpora vlaků by podle starosty vedla například ke zvýšení daní z nemovitostí.
Diskuze k článku
Nový komentářKomunista rozumuje...
Nevím, k čemu je dobrý dávat do novin slovní průjmy komunistů. Je předem jasné, že komunista bude za každou cenu obhajovat velké molochy, samozřejmě výhradně v rukou státu - v rukou všeho lidu :-(
Nesmysl
Kraj platí, stát dostává. Je kuriózní situace, kdy cestující vlakem platní veškeré náklady, kdežto individuální automobilová doprava jezdí zadarmo.
Je to výsměch ekonomice, ekologie i sociální spravedlnosti.
pozorovatel | 2009-04-11 18:23:00 |
ReagovatVyjádření p. Vlacha k ČD
Možná budete překvapený, ale když jsem se starostou Jiřím Vlachem (KSČM) telefonicky hovořil, tak kritizoval hospodaření Českých drah. "Asi to ode mě bude znít trochu divně, ale hospodaření takového státního podniku, jako jsou České dráhy, se mi nelíbí," řekl. S pozdravem Jan Mazanec, Jihlavské listy
Jan Mazanec | 2009-04-14 11:27:08 |
Reagovatmě se hospodaření českých drah také nelíbí,hlavně proto že na vedoucích postech tohoto podniku už notně dlouhou dobu parazituje tlupa tunelujících a všeho schopných ODSáků!
soudruh Kokotěnko | 2009-04-16 20:49:52 |
ReagovatNEvidím důvod, proč sypat peníze do vlaků, které jezdí prázdné. Jízdné ve vlacích je už tak vysoké, že se vyplatí jet autem. Moc fandím radním, aby se jim to povedlo
pozorovatel2 | 2009-04-12 09:02:20 |
ReagovatTak jo,
jezděte všichni autem. Alespoň dřív od těch emisí pomřeme. Hlavně nezapomeňte demonstrovat proti jaderné energetice, vy ekologové !
nepomřeme
vždyť máme krajská zdravotnická zařízení bez poplatku a zadarmo.
ČD
Nedávno zveřejnili plat ředitele ČD,je to neskutečných 500 000.KČ měsíčně.Snížit plat a hned by to šlo i bez dotací.
ČD
Ředitel ČD bere půl milionu měsíčně.Ktomu není co dodat.
Kupecké počty
85 tis. / 365 dny = 233 CZK denně. Kolik lidí se průměrně přepraví ? Nespravilo by to zdražení jízdného o 1 CZK na ujetý kilometr ?
Daňový soumar | 2009-04-28 12:46:22 |
ReagovatPředkové to uměli lépe
Zásadně nesouhlasím s tvrzením, že České dráhy jsou v současné podobě "molochem", který je nutné dále dělit. Naši předkové za první republiky řídili železnici ( býv. ČSD )od Aše až po ukrajinskou Jasiňu, nikdo o molochu nemluvil a uměli to. Navíc tehdy jezdilo daleko více vlaků, než je tomu dnes.Problém je jednak v neustálých organizačních změnách na dráze trvajících již od roku 1986 (!), čehož důsledek je chaos ve vzájemné komunikaci mezi jednotlivými útvary ČD, dále postavení krajů v pozici tzv. objednavatele dopravní obslužnosti a dotování státní železnice kraji, místo státem.Co se týče Jízdního řádu, jeho současný model je vhodný pouze pro modelářskou výstavu, časové polohy vlaků nevyhovují proto, že jedou buď dříve, nebo později, než občané potřebují. Přípojové vazby mezi vlaky jsou těsné s minimální čekací dobou ( 5 minut ), takže zejména při výlukách traťových kolejí cestující ztratí přípoj a je odsouzen k dvouhodinovému čekání, protože v současnosti jezdí vlaky v tzv. taktu, který ve skutečnosti systémem pravé taktové dopravy známé ze západních, především německy mluvících zemí, není. Není divu, že tento styl provozování vlakové dopravy přináší finanční ztráty, nespokojenost občanů a politické spory. Řešením je zásadní přepracování celé koncepce železniční osobní dopravy v celostátním měřítku a návratu k přímému dotování železnioční osobní dopravy ze státního ( nikoli krajských ) rozpočtů, jako tomu bylo do roku 2000.
Ing. Pavel Ďásek | 2009-05-07 17:44:46 |
Reagovat