UNIVERZÁLNÍ rekvizita v podobě rámu velmi dobře fungovala v představení souboru Divadelní trest Sněhurka v deseti obrazech. Foto: Jiří Varhaník
Přehlídku a okresní soutěž dětských divadelních souborů uspořádala 23. března v Divadle DIOD za podpory města tradičně ZŠ Havlíčkova Jihlava. Akci řadu let organizuje učitelka Alena Hromádková.
Letošní přehlídka nabídla vedle dalšího programu devět soutěžních inscenací, jejichž tvůrci se ucházeli o postup do krajského kola v Třebíči. Výkony společně hodnotily a se soubory konzultovaly dramaturgyně Horáckého divadla v Jihlavě a pedagožka Divadelní fakulty JAMU Barbora Jandová a učitelky dramatiky Jana Krásenská a Ivana Neumannová.
Úvod letos patřil Třešti. Tamní ZUŠ otevřela v posledních měsících nově výuku v literárně-dramatickém oboru, jehož práci na přehlídce prezentovaly dva soubory.
Soubor Divadelní trest přivezl inscenaci Sněhurka v deseti obrazech, která vychází z klasické pohádky. Jak děti popisovaly, vznikl výběr titulu i jednotlivých obrazů společnou diskusí. Porota ocenila využití nosné rekvizity - bílého dřevěného rámu, který se v rukou divadelníků měnil v zrcadlo, v rakev Sněhurky apod.
„Líbil se nám i váš herecký výkon, mluvení, a mělo to řadu vtipných nápadů. Hodně jsme ocenily vaši schopnost zkratky, schopnost vlastně nemnoha slovy, jemným náznakem scény ztvárnit část příběhu,“ hodnotily porotkyně.
Porotu pak zaujal námět inscenace druhého z třešťských účastníků. Soubor Divadlovník malokvětý přivezl kus nazvaný V knihovně je lev. Ten vycházel z absurdní situace, kdy se v knihovně vedené paní Kábrtovou objevuje kultivovaný přátelský lev. S tím ovšem nepočítá knihovní řád, a tak je lev nakonec donucen knihovnu opustit. Vrací se až s poznáním, že někdy je k dobru věci možné příliš striktní řád i trochu porušit.
Porota ocenila herecké výkony, kvalitní mluvu i schopnost držet roli po celé představení. Jak popisovaly samy děti, podle knižní předlohy začaly inscenaci zkoušet už minulý rok, vyjely i na dvoudenní soustředění.
„Bylo velmi zajímavé, jak velkou plochu jste museli uhrát, jakou délku představení,“ obrátila se na děti B. Jandová.
„Bylo fajn, že nikam nechvátáte. Nevím, jestli to je tím větším prostorem - podle mé zkušenosti v něm děcka většinou hodně zrychlí, ale vy jste se nenechali rozhodit, protože ta určitá pomalost k té knihovně patří. A taky toho zvládáte hodně odehrát, aniž byste potřebovali mluvit, vysvětlovat, anebo vypravěče. Tak to je super,“ chválil třešťské divadelníky pedagog ZUŠ Jihlava a dramatik Martin Kolář. Vedle toho porota volala po zpřehlednění samotného příběhu, v němž se ne vždy zcela orientovala.
Překvapení z Cerekve
Během dne se představilo hned několik souborů z literárně dramatického oboru ZUŠ Jihlava pod vedením Martina Koláře a Michaely Mikulové Matějové.
Prvním z jihlavských souborů však byli při své přehlídkové premiéře Nadprůměrně Nehumorní ze ZŠ Demlova. Pedagogové Dita Kasalová a Pavel Tůma pro ně z knižní předlohy adaptovali moderní pohádku Rádcové a tři dračí hlavy, příběh o touze tří rádců po moci. „Byli jsme fascinováni počtem hochů v souboru,“ reagovala porota v situaci, kdy právě kluci bývají v dětských divadlech nedostatkový artikl.
Soubor 100 a více příběhů ze ZUŠ Jihlava kolektivně upravil, doplnil a zpracoval severskou dětskou klasiku Děti z Bullerbynu. Pochvalu od poroty sklidil za techniku mluvení, za atmosféru herecké pospolitosti i za kvalitní pointu vybraných úseků knihy.
Po předloze bratří Grimmů sáhli divadelníci ze ZŠ Dolní Cerekev, když pod vedením Ivy Tesařové nastudovali inscenaci O Šípkové Klárce v kárce. Jejich prezentaci porota komentovala jako velmi příjemné překvapení přehlídky.
„Nás fascinovalo, že jste vedle mluveného projevu použili tanec. Skoro nás mrzelo, že jste nepoužili ještě víc zpěvu, protože krásně zpíváte a paní učitelka bezvadně doprovází. To se nám tedy líbilo moc. Příště udělejte muzikál, to je velká výzva,“ uvažovaly porotkyně.
„Měli jsme na to hrozně málo času, dali jsme dohromady všechno, co jsme uměli, a s tím jsme přijeli. My totiž nemáme vůbec žádné zkušenosti, začali jsme se teď v září takhle scházet, tak jsme rádi, že tady můžeme být a je to pro nás velká inspirace takhle tady vidět všechny šikovné děti a vyučující,“ ocenila atmosféru přehlídky i novou zkušenost z prostředí divadla vedoucí souboru.
„Byla tam velmi dobrá energie, tahle skupina tu dnes byla největší živel. Hrála s nadšením a radostí, bylo vidět, že to prožívají, a to si myslím, že je super. Mluvit nahlas se naučíte,“ ocenil Martin Kolář.
Trója, sci-fi, divnej
Soubor Velký bloud ZUŠ Jihlava zvolil pro své představení Trója. Trója! Trója? princip „divadla na divadle“. Hrál o zkoušce představení o dobývání Tróji, do které zasahují divadelní bůh trémy a jeho další kolegové.
Jak vysvětlil režisér M. Kolář, ovlivnil řadu členů souboru zážitek z představení Modrý pták, v němž se představují na scéně Horáckého divadla. Princip divadla na divadle se objevil při improvizacích a stal se nosným prvkem inscenace.
„Moc hezky zahraný příběh vycházející z řecké mytologie, ještě jsme ho chtěly vidět dál…,“ uvažovala porota. Jak potvrdil soubor, byla soutěžní pasáž jen prvním ze tří obrazů chystané ucelené inscenace.
Soubor ZUŠ Jihlava Zebry ze západu oživil přehlídku v inscenaci Věc vědecko-fantastickým žánrem, mimo časovou chronologii vyprávěným příběhem o Objektu X, nočním útěku a experimentech v tajné laboratoři.
„Žánrově to bylo naprosto čisté, dokonalé sci-fi. Zaujal nás i příběh, není tak úplně obvyklé dívat se na sci-fi v divadle…,“ ocenila inscenaci porota. Herci z dalších souborů vyzvedli schopnost kolegů vybudovat a udržet napětí. Soubor nestihl celý scénář dozkoušet, a tak dorazil na přehlídku s tvarem, který má být dokončen a prezentován během dubna.
Soubor Palermo ZUŠ Jihlava sehrál v inscenaci Je divnej příběh Jáchyma, který po příchodu do nové školy čelí šikaně spolužáků. Situaci čelí vnitřním návratem k imaginárnímu, pro okolí neviditelnému kamarádovi z dětství Luisovi. Hrálo se o jinakosti, outsiderství, osamocení či bipolární poruše.
Na začátku výběru tématu stálo jako inspirace scénické čtení z knihy neurologa a psychologa Olivera Sackse Muž, který si pletl manželku s kloboukem. V ní autor přibližuje příběhy svých pacientů, lidí s neurologickou nebo psychickou odchylkou. Scénář souboru Palermo bude pokračovat dalším vývojem příběhu, kdy se rodina rozhodne navštívit s Jáchymem psychologa. Porota už nyní ocenila výběr tématu i zaujetí divadelníků pro věc.
Poslední inscenací dne byl Vašek cestovatel mezi lidojedy. S výpravným kouskem plným palem a lidských koster přijeli divadelníci ze ZŠ Brtnice pod vedením Lenky Volfové. Hrdina jejich příběhu ztroskotal s lodí na Šalamounových ostrovech a byl zajat lidojedy.
V autorské inscenaci oplývající černým lidojedským humorem využili divadelníci pomyslnou řeč domorodců vedených náčelníkem Rukafučem a tlumočníkem Matlahubou. Vašek se ve finále dočkal záchrany od domorodé lidojedky Sóji, která s ním odcestovala z ostrovů pěstovat zvláštní vegetariánské maso.
Společný rozbor
Téměř celodenní přehlídku završil společný hodinový rozbor uvedených kusů. K němu se letos v kruhu kolem hrací plochy sesedla s porotkyněmi bezmála stovka dětských divadelníků a jejich vedoucích.
Velkou zkušeností byla pro děti možnost pracovat ve velkém divadelním prostoru DIOD. „Na tom je vidět, jak ta dramaťácká třída bývá malinká, jaké trasy tady musí herci ujít, než zase zmizí v těch šálách a portálech. Tak jsme si vždycky říkaly, že by vám paní učitelka pomohla, kdybyste vůbec neodcházeli,“ radila B. Jandová.
Podobně se polemizovalo o roli vypravěčů, anebo o zbytečném používání reprodukované hudby. Oboje se objevovalo ve scénách, kdy kvalita dětského souboru dovolovala situace uhrát herecky, bez vypravěče, anebo využít schopnosti dětí k živému zpěvu.
Na jednotlivé inscenace či situace měly děti často protichůdné názory. „Vidíte, jak to v tom divadle je, jak to hodnocení je subjektivní. V jednom kolečku se dozvíte – mně se líbily kostýmy, a zároveň se dozvíte – a já bych to udělal bez kostýmů,“ komentovala B. Jandová korektní atmosféru debaty.
Prostor DIODu podle poroty dětské herce prověřil v tom, jak umí mluvit, zda dokážou hovořit nahlas, jak se umí hýbat, držet charakter postavy, neskákat si do řeči a tím neničit pointu dialogu. „To jsou právě ty sbírané zkušenosti,“ vysvětlila dětem dramaturgyně Horáckého divadla.
Celou početně obsazenou přehlídku komentovala jako svátek divadla a velké setkání: „Protože nejpodstatnější je to, že tady můžete po svém představení zůstat a vidět to, co hrají ostatní. Vidět, jak to dělají, co si vybrali, o čem hrají, jak to udělali. To je na tom to úplně nejvíc a za to patří obrovský dík vám i vašim vedoucím, že se tomu s vámi věnují.“
Přímý postup do krajského kola v Třebíči nakonec porota udělila dvěma souborům, další dva vyslala do širší nominace.
Intenzivní zážitek
Na přehlídce se letos i přes absenci několika herců představil také nový soubor Dr.Amaťák, když nesoutěžně uvedl své představení Přijela pouť. Soubor pracuje teprve prvním rokem pod vedením Radmily Krásenské a Jany Krásenské při Sokole Jihlava.
Kvůli zdravotním okolnostem tentokrát výjimečně nevystupovaly soubory pořadatelské ZŠ Havlíčkova Hadr a Hadřík. Už tradičním momentem ale byla pro děti možnost setkat se s prací kolegů s mentálním a kombinovaným postižením. Jako hosté vystoupili s programem Ve víru rytmu Raraši ze ZŠ speciální a Praktické školy v Jihlavě a s programem Pravé barvy soubor Úlet z Denního a týdenního stacionáře Jihlava.
Festival moderovali žáci ZUŠ Jihlava ze souboru Skandální surikatastrofická společnost ve stylizaci do postav detektiva Sherlocka Holmese a jeho přítele dr. Watsona.
„Také 26. ročník byl intenzívním celodenním zážitkem a ve své podstatě především svátkem divadla – mimochodem, 20. březen se slaví jako Světový den divadla pro děti a mládež, který se slaví (cituji z prohlášení organizace Assitej) - jako výraz podpory dětí a mládeže a uznání jejich práv na umělecké a kulturní obohacení zejména prostřednictvím divadelní kultury,“ shrnuje celodenní program porotkyně B. Jandová.
Díky Docela malému festivalu, obětavé přípravě hlavní organizátorky Aleny Hromádkové a díky hojné účasti mnoha dětských souborů si dramaturgyně HDJ podle svých slov každý rok uvědomuje, že důležitější než postup a výběr do krajského kola je právě ono celodenní setkání všech dětí a výměna zkušeností a nápadů, vzájemná podpora a třeba i následný dialog o divadle, knížkách, tématech a předlohách a jejich zpracování.
Diskuze k článku