Reklama
Dnes je pátek 05.07.2024     svátek má Státní svátek - Cyril a Metoděj

Zajdeme na ochablost srdcí, varuje před realitou krize inscenace Fabian

VÍT HOFMANN jako Jakub Fabian v taneční choreografii inscenace Horáckého divadla Fabian.  Foto: HDJ, Igor Stančík
VÍT HOFMANN jako Jakub Fabian v taneční choreografii inscenace Horáckého divadla Fabian. Foto: HDJ, Igor Stančík

21.10.2022 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Mix dekadence, pýchy, bezcharakternosti, povrchnosti, hlouposti, pokrytectví i lhostejnosti. To vše tvoří atmosféru inscenace Fabian, kterou aktuálně uvedlo na své scéně Horácké divadlo. Jejím prostředím jsou dekadentní kluby, bordely či umělecké ateliéry Berlína dvacátých let, ale vlastně se tu hraje o naší současnosti, o našem prostředí, o naší krizi.

Je výrazným dramaturgickým počinem, že jihlavské divadlo představuje svému publiku společensko-satirický román Fabian, který s podtitulem Deník moralisty napsal v roce 1931 německý prozaik, básník a scénárista Erich Kästner (1899 – 1974). Pro HDJ předlohu zdramatizoval současný český autor Roman Sikora, v jehož dramatizaci se tu už hrály Haškovy Osudy dobrého vojáka Švejka. Režie se ujal hostující režisér Martin Tichý (v HDJ v minulosti režíroval inscenace Sex noci svatojánské, Škola základ života a Scapinova šibalství).

Výše zmíněný obraz krize vykreslují v Kästnerově moralitě figurky, s nimiž se na své cestě Berlínem potkává hrdina příběhu, mladý doktor filozofie Jakub Fabian.

Právě byl propuštěn z místa marketingového kreativce firmy na výrobu cigaret, když potkává sexuálně náruživou dámu z „lepší společnosti“, geniálního technika, kterého jeho vlastní vysoká morálka přivedla na ulici a do blázince, příslušníky selhávající společenské elity, vyznavače nastupujícího fašismu, své stárnoucí rodiče, anebo třeba novináře bez profesní morálky, kteří z pohodlnosti vytvářejí nepravdivé zprávy.

Kvalita a morálka v téhle společnosti prohrávají. Stejně jako nakonec prohrávají ti, kteří dokážou vidět realitu kriticky a z jejichž úst zaznívá: „My zajdeme na ochablost našich srdcí!“ 

Do dekadentních klubů tohoto světa dvacátých let nedolehnou zbytečné informace – třeba že i přes nadbytek obilí někteří nemají co žrát a že kdesi na východě Evropy je hladomor. A pouze z úst blázna a idiota, kterému hodíme kostku cukru, tu zaznívají jakési snové vizionářské bláboly o přeplněných dobytčácích, jež převážejí matky, otce i děti kamsi do dálky, kde z komínů stoupá lepkavý mastný dým.

Nadsázka? Ani náhodou

V titulní roli se prezentuje nový herec souboru Vít Hofmann, kterému režisér naordinoval drobné taneční kreace, jež mimo jiné nenásilně  evokují dobu.

Různorodost zobrazovaných figur a prostředí ale dává všem hercům velký prostor, aby se blýskli v různých polohách i protirolích, doslova od řachandy po intimní drama. Tady jsou tradičně hodně vidět Lenka Schreiberová, Lukáš Matěj, Zdeněk Stejskal, Lucie Sobotková a další.

Za všechny zmiňme třeba herecký moment Ondřeje Šípka, který vedle excentrických dobových panáků pravdivě vykreslí i nám dnes tak známý generační střet. Jeho ubručený rezignovaný otec hlavního hrdiny jako by z oka vypadl některým dnešním voličům podléhajícím praktikám politických podnikatelských sekt. Jeho životní postoj se smrskl do velké myšlenky, že „stačí přestat si mýt ruce mýdlem a za chvíli je to kolem samej židobolševickej ksindl“.  

Expresivní vykreslení ne-funkční společnosti by se mohlo zdát v inscenaci záměrně nadsazené, přepjaté. A ještě před třemi, čtyřmi lety by takové asi i bylo. Jenže v současné situaci evropské a české společnosti vlastně o nadsázce a přepjatosti Kästnerovy předlohy či jejího inscenačního pojetí nemůže být řeč.

Kdo se v poslední době střetl třeba s praktickou realitou fungování českého Úřadu práce, ten tuší, že zdánlivě absurdní scéna z Fabiana vlastně není příliš absurdní. Jenže Fabian bohužel není z hlediska naší současnosti nadsazený v mnohem hrůznějších věcech.

HDJ ho totiž přivádí v době, kdy je rčení „zloděj křičí, chyťte zloděje“ dovedeno ad absurdum. V naší době vrah a fašista křičí „zabijte fašisty!“  

V naší době na vás po příchodu z divadelní premiéry vyskočí z obrazovky počítače zpráva serveru deníku Ukrajinska pravda, že v ukrajinském Chersonu Rusové popravili dirigenta tamní filharmonie Jurije Kerpatenka, protože (podle ukrajinského ministerstva kultury) odmítl kolaborovat s okupačními silami a oddirigovat jim 1. října slavnostní koncert u příležitosti Světového dne hudby. Koncert měl údajně demonstrovat „obnovení pokojného života“ v Chersonu. A pak vymýšlejte takovouhle absurditu na divadle!

Nepříjemně vizionářští

V superlativech lze v poslední době hovořit o dramaturgickém směřování Horáckého divadla. Už méně to někdy platí o samotném přenesení těchto témat na jeviště.

Inscenace Fabian se jeví jako silná právě a zejména díky své nezměrné aktuálnosti. Celek zaujme ve scénografii, v jednotlivých etudách. Ve výsledném dojmu ale nakonec trochu dominuje ta spousta převleků a situací, coby jednotlivostí. 

Naštěstí tu nechybí taková ta zdánlivě malá divadelní občerstvení, která divák miluje – třeba když pojízdný štendr na šaty zacinká a promění se v tramvaj, která hrdinu během tří sekund převeze na druhý konec Berlína. 

Divadelně vám taková invence zůstane v hlavě nesrovnatelně hlouběji, než třeba desetiminutová sborová taneční choreografie se zpěvem, pakliže působí tak trochu upracovaně.

Věcí diváckého názoru a vkusu už je volba předzpívaného playbacku v takovéto náročné scéně. Desítky nezbytných převleků jsou technicky jasným argumentem, proč se tady nedá běhat s mikroporty. Na druhé straně při premiéře důraz na technické provedení této scény dosti spolykal její energii.

A inscenátoři asi musí počítat i s tím, že volba playbacku, do něhož herci zpívají, musí vést k momentům, kdy výsledek bude působit trochu nepřirozeně, zejména pokud zpěv místy přechází až do prvků recitativu. Nejspíš by tady méně bylo více.

Dramaturgům Horáckého divadla se nicméně uvedením Fabiana už poněkolikáté daří přesně vystihnout aktuálnost problematiky doby. Chtělo by se říci, že někdy je tato jejich schopnost (při vědomí nutnosti plánovat sezónu se značným předstihem) až nepříjemně vizionářská.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
20.06.2024 KulturaSto let umělce G. Kruma uctili i v Praze

Stoleté výročí narození brilantního kreslíře a ilustrátora Gustava Kruma (23. 5. 1924 – 21. 3. 2011) oslavuje Jihlava, jeho rodné město, komorní výstavou v Domu Gustava Mahlera. O výstavě ...

Komentáře (0)
19.06.2024 KulturaV muzeu se vrací na oči lidí keltské a germánské šperky, zbraně i nářadí

Archeologická výstava běží v nejvyšším patře Muzea Vysočiny Jihlava. Je hlavním výstupem z projektu regionální spolupráce mezi Archeologickým ústavem Akademie věd ČR, Brno a právě ...

Komentáře (0)
18.06.2024 KulturaV HDJ začíná vznikat seriál. Tvůrcům pomáhá veřejnost

Námět seriálu, který aktuálně začíná vznikat v prostředí HDJ, pochází z hlavy herce jihlavského profesionálního divadla Františka Maňáka. Ke spolupráci na scénáři přizval dramaturga ...

Komentáře (0)
16.06.2024 KulturaCo vše dělaly dámy před stoletím pro módu

Autentické exponáty ze sbírky brněnské sběratelky Kristiny Kruntorád Ketmanové vracejí ještě do 23. června návštěvníky muzea na polenském zámku do časů 19. a začátku 20. století, ...

Komentáře (0)
15.06.2024 KulturaFilharmonici zahrají na zámku jubilanta Smetanu

Letošní dvousté výročí narození Bedřicha Smetany připomene Filharmonie G. Mahlera Jihlava 16. června od 19 hodin koncertem na Zámku Třešť. Koncert nazvaný Sedm zastavení Bedřicha Smetany ...

Komentáře (0)
14.06.2024 KulturaSopranistka Miroslava Časarová přichází s festivalem Operkyně

S novým hudebním festivalem přichází na Vysočinu operní pěvkyně Miroslava Časarová. Ponese titul Operkyně a své koncerty odprezentuje od června do září. Nový festival pojímá podle ...

Komentáře (0)
14.06.2024 KulturaNovinář a reportér Josef Pazderka: Na Východ koukáme evropskýma očima

Současný šéfredaktor stanice Český rozhlas Plus a jihlavský rodák, novinář Josef Pazderka, vystoupil na konci dubna v besedě Večer s hostem Farního sboru Českobratrské církve evangelické ...

Komentáře (0)
13.06.2024 KulturaSilo: Jednáme, abychom mohli fungovat i během budování dopravního terminálu

Nájemce a provozovatel jihlavského Sila získal na tuto sezónu z programu Už to roste, už to klíčí od Fondu Kaufland, který zprostředkovává Nadace Via, grant ve výši 75 tisíc Kč. Podle ...

Komentáře (0)
12.06.2024 KulturaSvět duchovna se v kostele propojil s tématem Srdce, chvěním a vlněním

Koncert bluegrassového kvarteta BezeJména, které právě dostalo pojmenování Modrej proud, otevřel minulý pátek v podvečer program Noci kostelů v opatovském svatostánku. Letošní setkání ...

Komentáře (0)
10.06.2024 KulturaMartin Palúch uvede film o svém otci Ivanu Palúchovi

Centrum dokumentárního filmu Jihlava uvede v kině Dukla 12. června od 19.30 hodin portrét Ivana Palúcha, jednoho z výrazných československých herců minulého století. Na herce, kterého v ...

Komentáře (0)
09.06.2024 Kultura Studenti HAMU uvedou Figarovu svatbu na scéně Horáckého divadla

Představení festivalové verze komické opery o čtyřech dějstvích Figarova svatba uvedou 10. června od 18 hodin na jevišti Horáckého divadla sólisté, dirigent a ansámbl Hudební a taneční ...

Komentáře (0)
08.06.2024 KulturaInformační hodnota některých pohlednic je nenahraditelná, dokládá nová kniha

Památky, ulice, domy, zákoutí i příběhy Polné z průběhu více než 120 let dokumentují stovky pohlednic, které jsou shromážděny v nové publikaci Polná na pohlednicích. Výpravná kniha ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net