ZMRZLINA v Telči byla pro Martina Konvalinu sladkým osvěžením na jeho cyklotoulkách za padesáti tisíci kilometry. Jezdil převážně na silničním kole a dále na gravelu a horském kole. Foto: archiv M. Konvaliny
Znáte oscarovou klasiku Forrest Gump? Hlavní hrdina filmu vyniká schopností vytrvalého běhu.
Jihlava má také svého „Forresta“, jen místo běhání šlape do pedálů. Martin Konvalina (40) ujel v minulém roce na kole více než 50 tisíc kilometrů. „Zrodil se mi v hlavě takový skvělý nápad, nad kterým lidé v mém okolí kroutili hlavou,“ usmívá se civilním povoláním zaměstnanec Služeb města Jihlavy.
Koncem loňského ledna četl Martin Konvalina interview s cyklistkou Kateřinou Rusou o tom, jak v roce 2020 strávila v sedle 45.678 km. „Přemýšlel jsem, jestli bych dokázal tohle číslo pokořit. Nakonec jsem se rozhodl posunout ho ještě o kousek výše,“ vypráví.
O tom, co chystá, informoval nejprve svoje rodiče. Koukali na syna jako na blázna. „Mamce a taťkovi patří velké poděkování za podporu a celoroční trpělivost,“ vzkazuje Martin Konvalina. „Veškeré práce doma nebo na chatě pro mě byly pasé. Mamka mi dělala vrchního domestika. Obstarávala bidony, banány, vyzvedávala v servisu pláště…,“ prozrazuje.
Základním předpokladem úspěšného pokoření padesátitisícové mety je podle Martina Konvaliny pevné zdraví a srovnané myšlenky. „Je potřeba vědět, proč to děláte, všechno naplánovat a těšit se na prvního ledna, kdy budete mít padla,“ usmívá se.
Od pondělí do pátku Martin Konvalina brázdil svoje osvědčené trasy na Vysočině. Nejčastěji nabral směr Jihlava – Polná – Přibyslav – Česká Bělá – Chotěboř – Golčův Jeníkov a zpět. „Tuhle trasu bych mohl jet i se zavřenýma očima,“ tvrdí sebejistě.
Cestám mimo region vyhradil soboty a neděle. Zážitků prý má nepočítaně. „Hlavně těch krásných, spojených s poznáváním pro mě nových míst po naší krásné republice. Dále východy slunce a naopak západy při šťastných návratech domů,“ dodává.
V průměru trvala denní jízda Martina Konvaliny pět hodin čistého času. „O víkendech jsem určitě šlapal více,“ doplňuje. Aby dodržel stanovený harmonogram, nebral s sebou „na švihy“ doprovod. Kilometry polykal jako samotář. „Občas jsem někoho potkal, tak jsme prohodili pár slov a pokračoval jsem dál.“
GPS údaje Martin Konvalina obratem posílal do aplikace Strava. „Je to v podstatě takový tréninkový deník, v kterém sdílíte s ostatními cyklisty najeté kilometry a trasy,“ vysvětluje.
Pro zajímavost: nejdelší Konvalinova trasa měřila 418 km, nejvíce nastoupal v průběhu jednoho dne 4434 metrů.
Skloubit vytyčený cíl s pracovními povinnostmi někdy nebylo pro Martina Konvalinu jednoduché. „Regeneroval jsem jenom při spánku. Probudíte-li se v pondělí o půl páté ráno po víkendu v kopcích s ´posekanýma´ nohama, je to v práci opravdu zážitek,“ směje se. „Ale když člověk chce, tak to jde,“ nebojí se únavy.
Martin Konvalina se úspěšně vyhýbal karambolům a zdravotním problémům, které by případně mohly jeho plány nabourat. „Bolesti kolene a občas v zádech se daly překonat. V mém případě tedy rozjet,“ upřesňuje.
Aby ochránil tělo, respektive pokožku před odřeninami a opruzeninami, spotřeboval jihlavský dobrodruh 120 kusů Indulony. „A dobře jsem udělal,“ vtipkuje.
Na jaře a přes léto se šlapalo jedna radost. Pokud tedy nepřišla bouřka nebo vytrvalý liják. V chladných měsících Martin Konvalina oblékl tomu odpovídající cyklo oblečení. Na nohy obul zimní tretry. „Když počasí prostě nedovolilo vytáhnout kolo ven, řešil jsem to jízdou uvnitř na cyklistických válcích,“ dodává.
Alfou a omegou byl pro Martina Konvalinu spánek. „Člověk musí chodit do postele brzy, jinak ho to semele. Domů přijdete kolem deváté večer, stihnete se maximálně umýt, protáhnout a navečeřet. Chodíte z práce do práce, hned potom na kolo nebo trenažér,“ líčí.
Ani na posezení s kamarády u piva neměl čas. „Letos to rád napravím,“ slibuje s úsměvem.
Přejděme k číslům. Za loňský rok Martin Konvalina ujel celkem 52.345 km, nastoupal 397.154 m, spotřeboval osm párů plášťů, sedm kusů řetězu, jedno lanko řazení a jedno sedlo. Neuvažuje do budoucna o metě 60 tisíc kilometrů? „Nikdy neříkej nikdy…,“ nevyloučil pokračování svojí cyklistické mise.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.