OSKAROVÝ kameraman a malíř Jaromír Šofr. Foto: Antonín Zvěřina
Tajemné světy Jaromíra Šofra se jmenuje výstava v Galerii Malovaný dům na Karlově náměstí v Třebíči, která tam bude k vidění do 9. ledna příštího roku.
Jméno Jaromír Šofr není neznámé zejména milovníkům českých filmů. Získal jako kameraman mnoho tuzemských i mezinárodních ocenění, podílel se společně s Jiřím Menzelem na filmu Ostře sledované vlaky, který získal prestižního Oscara.
Kameraman má k Třebíči blízký vztah, jeho otec provozoval ve městě lékárnu, Šofr tady prožil válečná léta. V Třebíči vystudoval i gymnázium, tehdy střední všeobecně vzdělávací školu.
Po uvítání přítomných Jitkou Fischerovou z městského kulturního střediska, které galerii provozuje, zarecitoval třebíčský rodák herec Oldřich Navrátil báseň od Zdeňka Svěráka, ve které zazněla jména mnoha známých českých malířů.
Ještě před recitací Šofr připomněl, že to byl právě Svěrák, který v roce 1989 zahajoval jeho první výstavu ve výstavní síni SEMAFOR. „Velice pečlivě se na to připravil a právě tam zazněla poprvé báseň, kterou za chvíli uslyšíte,“ sdělil.
Úvodní slovo pronesl kamarád Šofra Arnošt Pacola. Svoji řeč začal vzpomínkou. „Příští rok to bude třicet let, co jsem stál v této místnosti s Ladislavem Novákem a Jaromírem Šofrem při instalaci jeho výstavy, která se konala v roce 1992,“ uvedl.
Projevil obavu
Pokračoval, že se tehdy bavili o motivacích, které Šofra coby kameramana vedly kolem roku 1980 k rozhodnutí věnovat se systematicky i malbě obrazů.
„Jaromír Šofr při našem tehdejším rozhovoru projevoval určitou obavu, jak Třebíčané jeho díla usilující o světlotonální obrazovou strukturu přijmu,“ naznačil Pacola.
(Termín světlotonalita vyjadřuje vztah mezi neviditelným světlem a hmotou, na niž dopadá. Světlotonalita je tedy podstatou filmu a práce kameramana).
„S odstupem tří desetiletí tak dnes budete moci posoudit, jak se tento specifický výtvarný problém daří Jaromíru Šofrovi naplňovat. Na výstavě v Galerii Malovaný dům vystavuje 46 svých obrazů,“ pokračoval Pacola.
Po obsáhlém zmapování tvorby Jaromíra Šofra jej těší, že obrazy stále mají co říct nejširší veřejnosti. „V několika vlnách byl v průběhu dvacátého století dokonce manifestačně vyhlášen konec závěsného obrazu jako takového. U nás třeba Devětsil po I. světové válce pěstoval obrazové básně ve formě lepených koláží, určených k hromadnému šíření pomocí fotografických reprodukcí,“ naznačil Pacola
„O něčem tak absurdním, jako je zánik závěsného obrazu, jsme samozřejmě u nás na Třebíčsku, v kraji malířů ptáčovských a valdíkovských rybníků, nikdy vážně neuvažovali,“ poznamenal.
Vyslovil radost nad tím, že na novodobé rehabilitaci závěsného obrazu jako média, které má divákům co říci i ve 21. století, se už čtyřicet let podílí další polohou svého talentu také uznávaný filmař z Vysočiny.
„Představitel krásné kinematografie, která podle dobových obav našich pradědů měla přinést zánik malířství. Nestalo se tak a my můžeme být rádi, že tímto umělcem je třebíčský rodák, vysokoškolský profesor a nositel Ceny Města Třebíče Jaromír Šofr,“ zakončil Pacola svoje povídání.
Důležité začít
Šofr prozradil, že u jeho obrazů je nejdůležitější začít a pak sledovat, kam se malba ubírá. Má radost, když výsledné dílo s ním souzní.
„Není tak velký problém obraz namalovat, jako ho potom zabalit a poslat na výstavu. Že všechno klaplo, za to musím poděkovat svojí manželce,“ vyznal se Šofr. Jeho žena byla na vernisáži přítomná.
Jaromír Šofr nebyl v říjnu v Třebíči poprvé. Už na počátku měsíce se zúčastnil oslav 150 let od založení třebíčského gymnázia, kde se setkal s mnoha svými spolužáky.
Oldřich Navrátil se na vernisáži pustil do debaty se svým spolužákem Jiřím Voldánem. Vzpomínali na zábavy v Čihalíně, herec má poblíž chalupu, kde Voldán hrál s kapelou Garant a na otázku, jak se mu hudba líbí, tehdy Navrátil odpověděl stylově: „Len ta trúba vám tam chýbá.“
Oba se této vzpomínce na vernisáži zasmáli. Navrátil připustil, že Třebíč navštěvuje velice často. „Dost času trávím na chalupě a musím se pochlubit, že letos jsme tam měli velké pěstitelské úspěchy. Poslední rok přes covid považuji za nejkrásnější,“ vyznal se Navrátil.
Prozradil, že natáčí seriál o chovatelích, kde bude hrát ošetřovatele slonů. A obrázky kameramana Jaromíra Šofra považuje za úžasné. „Klidně bych si nějaký koupil, ale na chalupě bych ho neměl kam dát. Už ji mám plnou,“ usmál se na závěr herec Navrátil.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.