FESTIVALOVÉ moduly na náměstí letos nabídnou fanouškům dokumentů počítačovou Game Zone a novinky z virtuální reality. Foto: Jiří Varhaník
Akreditaci na pětadvacátou Ji.hlavu, která dnes fyzicky začíná v jihlavských kinosálech a dalších prostorách, si už minulý týden zakoupilo přes tisíc diváků. Reálný program počítá s promítnutím cca tří stovek filmů v osmnácti sekcích. Program projekcí, debat, kulturních doprovodných akcí i profesionálních sekcí a panelů lze nalézt na webu ji-hlava.cz.
Tři soutěžní sekce letos festival poprvé spojil do jedné hlavní soutěže Opus Bonum, počet cen ovšem rozšířil i na ceny profesní. Oceněna tak bude i nejlepší kamera, střih nebo zvuk, oceňovat se bude originální forma filmu.
Novinkou je také koncept cen. Česko-argentinský výtvarník Federico Díaz se svými partnery začal vytvářet neuronovou síť analyzující text (výhledově i audiovizuální materiál) z hlediska emocí.
Jak vysvětlil ředitel MFDF Marek Hovorka, tato umělá inteligence analyzovala twitterový účet někdejšího amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ocenění letos na MFDF dostanou různou formu zápisu emočního výstupu tohoto Trumpova twitterového účtu. Podobný koncept v různých formách si má ji.hlavská cena podržet i napříště.
Oficiální festivalovou znělku letošního ročníku MFDF natočil uznávaný filipínský filmař Khavn. Ji.hlava mu uspořádala retrospektivu už před patnácti lety.
Khavn natočil asi 200 filmů. V Ji.hlavě je také lektorem čtyřdenního workshopu pro začínající filmaře Ji.hlava Academy. Jednadvacet jeho účastníků se s lektorem spojí na dálku a společně natočí krátké filmy, které budou představeny v poslední den festivalu.
Formující zážitek
Proměnou prochází také řešení industry programu festivalu, jehož centrem byla doposud budova Maják, komplex mobilních buněk na jihlavském náměstí. Celý tento program se přesouvá do nového výukového centra VŠ polytechnické.
Tady podle Hovorky bude soustředěno zázemí pro filmaře, producenty a kritiky, kteří se sjíždějí do Ji.hlavy opět z celého světa, aby se zde několik dnů věnovali např. podpoře vznikajících dokumentů. „Protože jihlavský festival spouští nový program věnovaný podpoře evropským a americkým dokumentárním filmům s názvem Ji.hlava New Visions,“ doplnil Hovorka.
Do uvolněného prostoru na Masarykově náměstí se tak po několika letech vrací moduly Game Zone, tedy počítače plné dokumentárních a vzdělávacích her. Přesouvá se sem také program Virtuální realita (VR), tedy specifické kino doposud umístěné v DKO. Game Zone je po prokázání bezinfekčnosti přístupná zdarma, na VR je třeba si zakoupit vstupenku.
„Ten zážitek stojí za to a musím říct, že segment virtuální reality se za těch pět nebo šest let, kdy se mu věnujeme, strašně rozvinul. Z těch prvopočátků, kdy nic nebylo problém, se ukazuje, jak dynamický rozvoj virtuální realita nabrala, jak stále těžší a dražší je nakoupit práva a jak nadupanější počítače potřebujeme, abychom pak tyto projekty, tyto vize mohli návštěvníkům ukázat,“ komentuje segment VR Marek Hovorka.
Jde o zážitek, který podle něho může být pro mnoho lidí formující, protože i kinematografie se posouvá a propojuje se s virtuální realitou a herním průmyslem.
„Takže nás to zajímá i z hlediska profesního, že audiovize jde tím směrem, že stále budou tyto segmenty blíže, budou se propojovat a vytvářet nové světy. Proto chceme, aby i Ji.hlava a její návštěvníci, všichni, kdož jsou zvědaví, u toho mohli být,“ uvažuje Hovorka.
Oliver Stone a JFK
Z osobností světa filmu bude letos aktérem ji.hlavského festivalu např. také americký režisér, scenárista, a producent Oliver Stone (* 1946, mj. držitel Oscarů za Nejlepší režii: 1986 Četa, 1989 Narozen 4. Července, nebo za Nejlepší adaptovaný scénář: 1978 Půlnoční expres).
V rámci své master class se Stone připojí online a v diskusi s ji.hlavskými diváky přiblíží proces přípravy filmu, který představil už v červenci na festivalu v Cannes.
Na základě otevřených archivů se Stone vrací k postavě prezidenta J. F. Kennedyho. Jeho dokumentární film podle Hovorky otevírá oči skrze konkrétní informace, které jsme dlouho neznali.
Cena Janě Ševčíkové
Servisním centrem MFDF zůstává budova Oblastní galerie Vysočiny v Komenského ulici. Zakončení festivalu s předáváním cen a televizním přenosem se v sobotu 30. října odehraje ve společenském sále DKO. Program ČT ART z něj uvede od 22.25 posunutý záznam nazvaný Dokumentární radost z Jihlavy 2021.
Organizátoři během závěrečného večera předají letošní Cenu za přínos světové kinematografii české režisérce Janě Ševčíkové, která následně (od 22.30) na velké scéně Horáckého divadla uvede svůj film Starověrci (2001).
Jak připomíná Hovorka, natočila Ševčíková „pouze“ sedm filmů (točila např. o životě Čechů v rumunském Banátu nebo Rusínů v rumunských horách, anebo o arménských rodinách zasažených zemětřesením, pozn. red.). Vždy ale točila ve vlastní produkci a trávila i mnoho let srůstáním s prostředím a aktéry, o kterých pak podávala zprávu. Na Ji.hlavě získala režisérka Cenu diváků v roce 2002 za svůj snímek Svěcení jara.
Přesun do virtuálu
Festival má fyzicky promítat filmy v sálech do neděle 31. října. Odehraje se za důsledného dodržování protiepidemických pravidel. Následovat bude ještě jeho dvoutýdenní online pokračování ve virtuálním prostoru.
Po neděli naváže hybridní model festivalu. Tato hybridita bude mít podle M. Hovorky v zásadě dvě podoby, někteří mluvčí se připojí online.
„Seznam hostů, které jsme díky tomu získali, je opravdu úchvatný a je to určitě nový způsob, jak ještě zintenzivnit ty diskuze, které v Ji.hlavě probíhají,“ konstatuje ředitel MFDF.
To se podle něho týká i filmového programu. Naprostá většina projekcí by měla být doprovozena hosty, v několika případech se režiséři připojí online.
„Ale tyto diskuze nebudeme streamovat, možná bude jedna, dvě výjimky, ale je pro nás důležité soustředit se na ten fyzický zážitek, na to, aby lidé byli v Ji.hlavě, a věnovat se divákům, návštěvníkům, kteří jsou na festivalu,“ zdůraznil Hovorka.
Online festival se podle něho spustí od nedělního večera - všichni, kteří mají akreditace na fyzický festival, budou moci automaticky přejít na online pokračování. Ti, kteří ji nemají, si od sobotního rána mohou online akreditaci zakoupit a vybranou část programu pak po 14 dní sledovat.
Podle Hovorky nabídne každý večer jeden rozhovor s režisérem po vybraném filmu: „Před 20. hodinou se projekce zahájí, po filmu od 20 hodin se pak mohou diváci vrátit do streamu a poslouchat, nebo i vstupovat, ptát se tvůrců.“
Streamovací studio
Fyzický a online blok festivalu propojí právě projekt streamovacího studia. Bude umístěno v prostoru někdejší restaurace v DKO, odkud se bude streamovat v první festivalový den (úterý) od 17, dále pak denně vždy od 15 hodin a během online festivalu potom opět od 17 hodin.
Streamovat se bude do 20 hodin, kromě zahájení a zakončení festivalu, kdy bude program delší, doplněný o hosty z oficiálních momentů. „Bude to takové živé prodloužení toho, co se děje v DKO, směrem ven,“ anoncuje Hovorka.
Projekt Ji.hlava live stream bude každý den měnit moderátory, bude mít českou, a také anglickou verzi určenou pro diváky ze zahraničí. Lidé budou moci dění sledovat přes sociální sítě, youtubový kanál nebo webové stránky.
„Je to taková propagace toho, co se v Ji.hlavě děje, přiblížení toho programu. Loni jsme měli velkou radost z toho, jak streamy dopadly, proto jsme se rozhodli u vysílání z festivalu zůstat,“ argumentuje M. Hovorka.
Diskuze k článku