Reklama
Dnes je čtvrtek 23.01.2025     svátek má Zdeněk

Člověk musí trochu něco umět, říká divadelní kašér a malíř Jan Jiřiště

Jan Jiřiště, dlouholetý kašér a malíř Horáckého divadla v Jihlavě. Foto: Jiří Varhaník
Jan Jiřiště, dlouholetý kašér a malíř Horáckého divadla v Jihlavě. Foto: Jiří Varhaník

1.11.2020 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Jihlavský rodák Jan Jiřiště se vyučil ve Valašském Meziříčí  malířem skla pro janštejnskou sklárnu. Trojku z výtvarné výchovy v učení obdržel, když odmítl zpracovat mozaiku s tématem soudruha Lenina. Přesto jeho profesní život směřoval právě k výtvarničině.   


Chvíli pracoval v Janštejně, poté v roce 1972 zamířil do jihlavského „kulturáku“ jako osvětlovač a jevištní technik. Kulturní dům odborů, Jihlavany zvaný „Odborák“ či „Bílý dům“, nabízel už tehdy celou škálu programů a žánrů. Jan Jiřiště se na jejich podobě podílel až do roku 1987. 


Právě tady se jeho profesní dráha poprvé zkřížila s divadlem. Malovaly se kulisy pro zdejší amatérský soubor Klicpera, ale také pro mnohé „hostovačky“.        
„Téměř se všemi tehdejšími herci nebo zpěváky jsem přišel do styku, a děly se různé věci,“ usmívá se Jiřiště, „jednou měl například přijet Waldemar Matuška se skupinou KTO a my jsme mu postavili scénu s táborovým ohněm a dozadu takové ty srubové věci. On pak přijel a říká – ale já už nehraju country. Tak jsme spustili oponu - revuálku a odehrálo se to před ní.“  
Nadšeni byli naopak členové populární skupiny Plavci. „Postavili jsme jim na pódiu plovárnu a pro každého z nich WC. Když pak začínali, otevřeli dveře, jako že vycházejí z toho WC, do hlediště měli schody jako do bazénu a to se jim strašně líbilo,“ ohlíží se Jan Jiřiště.    

 

Nás to bavilo  
To vše technici „Odboráku“ na místě vymýšleli a vyráběli z vlastní iniciativy. „Tehdy to šlo, a bavilo nás to,“ vzpomíná Jiřiště. Začínal s kolegou Ivo Mišákem, v partě dělali Petr Žižka, Pavel Petrov a další.      
V té době vyráběli i vlastní výzdobu koncertů, které by se jinak odehrávaly před šedivou revuálkou. Altány s pnoucími růžemi a další kreace ostatně přišly vhod i jako výzdoba početných plesů.
„V divadle se v té době hrálo hodně, snad i víc než dnes. Začínali jsme symfonickým orchestrem v pondělí ráno a končilo se diskotékou v neděli večer,“ popisuje Jiřiště.  
K té době patřily i časté podnikové a další schůze s patřičnou  výzdobou, a tak se tvořily také drapérie, hesla a nápisy.


„Tlak v tom směru byl opravdu velký, žluté potahy jsme komunistům museli měnit za červené. Ale i tehdy se třeba stalo, že kolega vyrobil nápis ´prcující zdraví sjezd KSČ´, a viselo to tam přes celou schůzi. Anebo jsme převrátili vlajku a nikdo si toho nevšiml. Ale když měla KSČ výroční schůzi, tak to byl obšancovaný celý kulturák a chodili jsme dovnitř na propustku,“ vzpomíná Jan Jiřiště.  
Scénu navrhoval a maloval také pro několik ročníků Festivalu sborového umění v DKO.

 

Lano do divadla
Jeho další štací byla práce propagačního pracovníka v JZD Hybrálec. U tabulek, grafů a nástěnek vydržel dva roky. Od výtvarníka Horáckého divadla Jindřicha Bošky pak dostal „lano“ a od ledna 1990 zamířil do divadla. 


V té době se Horácké divadlo na šest let stěhovalo na provizorní scénu Na Kopečku. Stará budova už byla vyklizena a chystala se stavba nové. Dílny čalouníků, malířů a rekvizitářů ale ještě byly na staré budově.

 
Tady Jan Jiřiště pracoval mimo jiné s kolegy Jaroslavem  Pomikalem, Petrem Lebruškou, po léta pak s Josefem Mácou, po jeho odchodu do důchodu s Radkem Hubockým. 
„Ve starých dílnách se nám normálně daly do hadrů myši, stříleli jsme je vzduchovkou,“ popisuje Jiřiště. Dílny se pak na čas stěhovaly do provizoria v areálu za kinem Dukla, odkud se vše vozilo na představení Na Kopeček. Kostýmy i rekvizity se svážely ze skladů, které byly po půdách, po domech i ve stodolách okolních vesnic.   
Po dvou letech si Jan Jiřiště odskočil z divadla k soukromému podnikání v oboru propagační grafiky. Do propagace a malírny HDJ se vrátil v roce 1994. To už se blížil rok 96 a stěhování do nové divadelní budovy. 

 

Náhrobky, koně i pec
Prací malíře a kašéra v divadle je výroba rekvizit a kulis pro inscenace podle návrhů výtvarníků. 
„Vždycky se dělá porada, na které se sejdou zámečník, truhlář, čalouník a malíři. To už musí být hotové návrhy. Zámečnická a truhlářská dílna pak vyrobí základ a čalouník potáhne, co je potřeba. My, malíři, jsme poslední štace, která dodává povrchy a patinu,“ vysvětluje J. Jiřiště.   


Tak vznikala během let celá řada originálních rekvizit a kulis. Třeba rozměrné jutové šepsované a malované horizonty, dubový les do inscenace Král jelenem (2014, výtvarník Pavel Kodera).
„Do jiné inscenace jsme zase vyráběli židovský hřbitov z kašírovaných korpusů náhrobků z polystyrénu, do kterých se vyřezávala hebrejská písmena. Struktura a patina se dělala pilinami a barvou,“ popisuje Jiřiště.   


Velmi úspěšné byly kašírované polystyrenové kvádry – pískovcové kameny do Krále Richarda III. (2003, Eva Brodská), které si pak s oblibou půjčovali organizátoři jako dekoraci na stavařské plesy.
Do pohádky Dalskabáty (2003, Kateřina Baranovská) vymysleli divadelní kašéři kachle pro stavbu realistické pece ze sololitu a umělých tácků pod pivo.  
Mezi majstrštyky řadí Jiřiště výrobu stříbrného karavanu do Hrabalova Rozmarného léta, anebo tramvaje do dokudramatu o novodobé historii Jihlavy. Právě u takových náročných rekvizit hrála velkou roli úzká spolupráce všech dílen. 


Technický oříšek, jak nechat rostliny  vyrůst, se řešil na scéně u pětimetrových stvolů marihuany. Kašírované koně vyráběli v dílnách do inscenace Equus. Jindy zase přišel na řadu realismus a kulisy domů se na požadavek výtvarníka potahovaly reálnou fasádní omítkou a filcovaly. 
Obličejové masky se v dílnách divadla vyráběly klasickou kašírovanou technikou vrstveného mulu, nikoli z latexu. „Na Jakubovi Škrdlovi jsme si udělali masku – kopyto, ze kterého jsme pak vyráběli další masky, které seděly,“ usmívá se Jiřiště. 


Jak dodává, vyhovovali řemeslníkům v divadle spíše výtvarníci – „puntičkáři“, kteří přesně věděli, co chtějí: „Když mělo divadlo stálé výtvarníky – pana Jindřicha Bošku a paní Evu Milichovskou, tak jsme věci vyřešili na místě. Ale v době hostujících výtvarníků a režisérů se často věci řeší po telefonu, a to je náročnější. Komunikace je nutná - kolikrát jsme vyrobili podle návrhu rekvizitu, ale režisér zjistil, že se s ní nedá hrát, a tak se upravovala.“ 

 

Staromódní divák 
Řemeslníky z divadelních dílen zajímá i výsledný tvar, a tak patří i mezi diváky. 
V tomto ohledu byla podle Jiřiště velmi zajímavá např. nedávná práce pro inscenaci O Perníčkovi. Potahované kulisy kredence jsou zde vyrobeny fototechnikou a poskládány podle přesných výkresů. K nim se ještě vyráběly obří kašírované rekvizity. 


„Když jsme to viděli na jevišti, tak nás to fakt překvapilo, protože v malírně to vidíme jen po kouskách,“ oceňuje Jiřiště práci výtvarníka.   
Coby divák vidí sám sebe jako „staromódního“: „Mám rád historické věci, a potom komedie na odlehčení,“ uvažuje nad otázkou po svých preferencích. Také on, jako řada dalších techniků z HDJ, se ostatně během let sám ocitl i na jevišti: 


„Ještě za starého divadla se hodně jezdilo na zájezdy. A kulisáci, to byli vždycky spíš takoví lupínci, takže se stalo, že třeba někdo nepřišel do práce a já za něj zaskakoval. A tak jsem třeba dělal takového malého čertíka a honil jsem pana Dryšla po jevišti. Jenže jak mi sundali brejle, tak jsem vůbec nic neviděl…“  
Práce malířů, kašérů a dalších divadelních techniků je podle Jana Jiřiště činorodá: „Člověk musí trochu něco umět, sledovat nové materiály.“ 
Pryč je prý doba „rámovaček“ s látkovou výplní. Dnes se využívají nové materiály, ale ty zase bývají dost těžké, takže s nimi pak jevištní technika má pořádnou práci.  
Velkým přínosem by podle Jiřiště bylo, kdyby řemeslníci z oblastního divadla mohli vyrážet na zkušenou na některé velké scény disponující širšími možnostmi a novými technologiemi.   
Dlouholetý kašér a malíř jihlavského divadla Jan Jiřiště se ovšem jako řemeslník uplatňuje i po odchodu do penze. Už před dvaceti lety koupil a začal opravovat starou roubenku, a na té prý bude práce vždycky dost.  
 

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
ReklamaReklamaReklama
Reklama
08.01.2025 KulturaMuzejní Photographia Natura se po čase opět vrací k tématu makrofotografie

Od prosincové vernisáže zdobí jihlavské muzeum už 21. výstava z fotografické muzejní soutěže na přírodní témata Photographia Natura. Tentokrát autoři hledali v přírodě přes své fotoaparáty ...

Komentáře (0)
05.01.2025 KulturaNoid Bárta přidává

Pro velký zájem byl k již ohlášenému koncertu Václava Noida Bárty v DKO Jihlava 22. dubna 2025 přidán ještě druhý termín 23. dubna (vždy v 19). Od začátků s kapelami Dolores Clan, ...

Komentáře (0)
03.01.2025 KulturaSedm komedií a jedno drama: Soubory se v Chumelení uchází o Stříbrnou vločku

Hned sedm představení, a potom ještě jedno navíc, nabídne letos v rekonstruovaném sále Kulturního domu v Dobroníně tamní tradiční zimní festival amatérského divadla Dobronínské divadelní ...

Komentáře (0)
01.01.2025 KulturaKnížkou pohádek z jihlavské zoo provází nosálí rodinka

Za účasti primátora a dalších představitelů města Jihlavy (zřizovatele Zoo Jihlava) pokřtili 19. prosince v jihlavské zoo knížku příběhů ze světa zvířat nazvanou Pohádky z nosálího ...

Komentáře (0)
31.12.2024 KulturaJihlavští na Vánoční ceně znovu bodovali

Organizátorem Vánoční ceny je už tradičně jihlavský taneční klub Chrisstar při TJ Sokol Bedřichov. Pořádá ji pod hlavičkou Českého svazu tanečního sportu pro děti, juniory, mládež ...

Komentáře (0)
28.12.2024 KulturaNa nové klavírní křídlo Petrof potřebuje ZUŠka vybrat ještě necelý půlmilion

Žáci klavírního oddělení ZUŠ Jihlava Hana Molvová a Jan Molva ze třídy Evy Fišerové se stali absolutními vítězi 4. ročníku soutěže Antonín Dvořák mladým, který pořádala Společnost ...

Komentáře (0)
20.12.2024 KulturaO Vánocích nebude na Jihlavsku chybět Ryba

Pod názvem Není Ryba jako ryba začala 2. prosince v prostorách Základní umělecké školy v Jihlavě vánoční výstava prací žáků výtvarného oboru školy. Je zahrnuta do programu oslav 100. ...

Komentáře (0)
18.12.2024 KulturaUsedlost u Jimramova, petrkovské objekty a Žlutá vrata. Vysočina má nové památky

Na Vysočině byly za památky prohlášeny další objekty. Jak uvedl Národní památkový ústav, odborné pracoviště v Telči (NPÚ), vykazuje samostatně stojící selská usedlost v Borovnici u ...

Komentáře (0)
17.12.2024 KulturaNa Barrandov otec vyrazil jako správný desperát, vzpomínal syn Josefa Hekrdly

Ve spolupráci s městem Brtnicí a majiteli soukromého domu v ulici Za hospodou 245 inicioval Spolek zámek Brtnice v čele s předsedou Eduardo Garcíou Salasem instalaci pamětní desky na rodném ...

Komentáře (0)
15.12.2024 KulturaPokřtí knihu příběhů ze zoo 

Slavnostní křest nové knihy Pohádky z nosálího pelíšku aneb Pohádky z jihlavské zoologické zahrady se uskuteční 19. prosince od 14 hodin v centru PodpoVRCH v zoo. Křest je veřejný, doprovodí ...

Komentáře (0)
14.12.2024 Kultura Film Rok vdovy doprovodí beseda s režisérkou Liškovou

Beseda s tvůrci filmu Rok vdovy bude provázet jeho projekci, která se koná 19. prosince od 17.30 hodin v kině Dukla. Film vypráví o odvaze, naději a síle začít znovu po tragické smrti životního ...

Komentáře (0)
13.12.2024 Kultura V příběhu zpronevěry peněz na malém městě nahlédne divadlo do zákoutí duší

HDJ oslovilo uznávaného autora Petra Marka, aby pro jihlavskou scénu vytvořil současnou komediální hru na motivy skutečné události. Text se nechává inspirovat reálnou zpronevěrou veřejných ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net