Jihlavské listy, 20.09.2016
Pod billboardy s hejtmanem Běhounkem a radní Fialovou zvoucí na minifestival řemesel, které se velmi nápadně podobají předvolební velkoplošné reklamě ČSSD (viz JL 9. 9.), je „podepsána“ Krajská hospodářská komora Kraje Vysočina, jež plakáty platila. Jejím předsedou je architekt Jaroslav Huňáček.
Bylo záměrem komory pomoci jedné politické straně ve volbách?
Samozřejmě, že ne. Mojí chybou bylo, že jsem nechtěl důsledně vidět, jak budou výsledné plakáty vypadat. Nechtěli jsme to ale nikdy, a vždycky to bylo bez problémů. Tentokrát došlo k tomu, že to prostě morálně zneužili.
Ať už je na vině reklamka, která ty billboardy navrhla, nebo někdo z vedení Kraje, kdo je odsouhlasil, výsledkem je, že se předmětné plakáty až nápadně podobají těm, které sociální demokracie používá v předvolební kampani.
Zásadní problém je v tom, že jsme důvěřovali, že to bude jako vždy „suché“ propagování dané věci, v tomto případě minifestivalu řemesel. To, že tam budou shodnou okolností jednička a dvojka sociálních demokratů do krajských voleb, to nás opravdu nenapadlo. To je pro nás to morální zneužití naší spolupráce, tedy Krajské hospodářské komory a Kraje Vysočina. Udělali si prostě z propagace dobré akce politickou agitaci, co víc k tomu dodat.
Ale ČSSD se od billboardů distancovala slovy bývalého radního Krčála…
Těžko se mohou od této akce distancovat, když jsou na předmětných billboardech vrcholní představitelé sociální demokracie v Kraji Vysočina. Bez jejich osobního souhlasu by si to jistě žádná reklamní společnost nedovolila vytisknout.
Plakáty na billboardy platila Krajská hospodářská komora. Billboardů má být 30 a mají stát celkově 240 tisíc korun.
Ano, to je pravda, ale netušili jsme, že k předmětným plakátům použijí stejný vizuál jako na volby. Plakáty zvoucí na festival řemesel mají stejný charakter jako předvolební billboardy sociální demokracie. Tedy, jinak řečeno: vizuál obou typů billboardu je pro běžného pozorovatele identický, a pro mě osobně tímto přístupem stávajícího vedení Kraje Vysočina došlo ke zneužití naší dlouhodobé spolupráce.
Kdy jste se dozvěděli, jak budou billboardy vypadat?
Kontrola z naší strany nastala až ex post, a to už bylo pozdě, plakáty byly vytištěné a některé i nalepené. Bohužel se tedy stalo, že dobrá myšlenka se vytratila a stala se z toho prachsprostá agitace politické strany.
Jaké si z toho vezmete ponaučení?
Po této pro nás velmi nepříjemné zkušenosti už budeme mít příště pod stoprocentní kontrolou, jak budou výsledné plakáty, tedy ten tzv. vizuál, vypadat.
Plakáty jste objednali od reklamní agentury Yashica. Obrátíte se příště na jinou agenturu?
Možné to je, protože pro nás v tomto Yashica, jako renomovaná reklamní agentura, selhala. Protože pokud se do toho nechala vmanipulovat - a natolik jsou jako reklamka schopní pochopit, že stejný vizuál na minifestival řemesel a politický plakát není úplně košer věc, a to ještě v období vrcholící kampaně krajských voleb - tak je to asi opravdu důvod obrátit se příště na někoho jiného.
Na posledním jednání krajských zastupitelů se členové ODS zeptali zástupců ČSSD, zda jim takové billboardy přijdou vhodné. Odpovědí vlastně bylo, že ano.
Neviděl jsem jednání krajského zastupitelstva on-line, ale mluvil jsem bezprostředně potom se senátorem Milošem Vystrčilem a s dalšími, kteří toto nevhodné jednání sociální demokracie kritizovali. Jsem bytostně přesvědčený, že to v pořádku není. Možná by to nebylo špatně před rokem, nebo za rok, ale v době voleb? Z mého pohledu to bylo zneužití systému pro propagaci politické strany.
Upřesněte ještě, z jakých peněz jste billboardy platili?
Jedná se o peníze ze sponzorských darů firem působících na Vysočině - členů i nečlenů Krajské hospodářské komory, kteří tradičně přispívají na kalendář Vysočiny, který je vždy na nějaké, pro Vysočinu charakteristické téma. Ten každoročně vydává naše komora ve spolupráci s Krajem Vysočina a s Krajskou agrární komorou.
Krajská hospodářská komora jej objednává, platí z těch zmíněných sponzorských darů, nechá ho vytisknout, a taky vždy kontrolujeme vizuál, tedy včetně toho, co tam kdo napsal… Dopředu jsme domluveni na určitém počtu kalendářů, potom vyjednáváme tiskárnu…
Zatím se nám každý rok podařilo vybrat více peněz, než bylo ve skutečnosti potřeba, a právě z těchto přebytků se nyní zaplatily již zmíněné billboardy na pro nás tak smysluplnou akci, kterou bezesporu minifestival řemesel je.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.