![Ilustrační foto: archiv JL](obrazky/fotogalerie/20443/1-780w.jpg)
Ilustrační foto: archiv JL
O víkendu mi volal můj kamarád, jestli nepůjdeme na pivo. Byly dny jako pro pivo zrovna stvořené, a tak jsem šel. Pivo bylo dobře chlazené a kamarád, hned jsem to na něm poznal, se mi chtěl s něčím svěřit. Začal: „Představ si, že já platil, jako chodec, pokutu za přechod přes přejezd, když byla červená.
Přijel jsem z města vlakem v pátek ve 21.45, vlak stál nějak dlouho na zastávce, a tak jsem si říkal, že ještě stihnu druhý poločas ve fotbalu.
Byla již celkem tma a v řadě aut stáli jako druzí policisté, a já si jich nevšiml.
Jen jsem přešel, hned jsem jim „padnul do ruky“, kráčeje kolem jejich auta.
A pochopitelně, jak to chodí - zda víte co jste udělal, občanku, zda jste ochoten zaplatit na místě, jinak 2000 Kč atd. Vůbec jsem nesmlouval a nevymlouval se, že jsem sedmdesátiletý důchodce, navíc to nemám ve zvyku, což je asi chyba. Příslušníci zajeli bokem, a abych počkal.
V autě měli plno, vezli tam nějaké ženy dobře oblečené (třeba rodinné příslušnice) a trvalo jim cca 10 min., než v mobilu a „chytré knížce“ našli potřebné informace pro vypsání blokové pokuty. Já mezitím sledoval provoz na přejezdu, kde přestala svítit světla a auta jezdila bez omezení rychlosti.
Nedalo mi to, a tak jsem se zeptal, zda je to tak správně (už jsem se trochu vzpamatoval z toho šoku), a bylo mi řečeno, že tam není stopka, kolik se jezdí přes přejezdy apod.
Nač jsem se ptal, na to mi neodpověděli (připomínám, že nad světly je malý výstražný kříž, asi 50 cm). Tak jsem byl z toho „jelen“ - co je vlastně rozhodující při nefunkčnosti světel a jak mají řidiči reagovat?
Já bych snížil rychlost a rozhlédl se, případně zastavil. Při té tmě jsem si nevšiml jejich služebních čísel, z blokového útržku je mi známo číslo razítka 4222, osobní číslo je snad 323823, těžko čitelné. Asi psát tiskacími písmeny a čitelněji by neuškodilo.
Ještě jsem dostal dobrou radu na závěr: zda počítám s reflexními prvky (silnice je osvětlena a k domu mám 200 m). Drželi se hesla na vozidle, tady v pohodě. Ovšem ty ženy v autě a nevysvětlení přejezdu při nefunkčnosti světel mínus. Tím skončila celá story.“
A tak kamarádovi povídám, že se hoši třeba chtěli ukázat před ženami, nerad bych jim křivdil, ale ty jsi starý pitomec, který se musel svěřit - nechat se tak blbě nachytat a vletět jim do náruče.
A tak si dáme raději panáka... Inu, život opravdu tropí hlouposti, za které se občas platí, pokud to neumíš „okecat“. Třeba nám to někdo vysvětlí.
Diskuze k článku
Písemný podnět čtenáře JL jsme důkladně prošetřili a konstatujeme, že policejní hlídka postupovala v daném případě správně a řešení zjištěného dopravního přestupku bylo ze strany policistů profesionální.
Pro upřesnění uvádíme, že událost, kterou pisatel popisuje, se odehrála v pátek 24. června ve večerních hodinách na železničním přejezdu v obci Střítež na Jihlavsku.
Chodec vstoupil na železniční přejezd v době, kdy je to zákonem zakázáno. Tím porušil všeobecnou povinnost, která je mu uložena zákonem o provozu na pozemních komunikacích a naplnil tak všechny znaky skutkové podstaty přestupku.
Policista jednání přestupce správně vyhodnotil a přestupek vyřešil v blokovém řízení uložením blokové pokuty ve výši 500 korun. Je nutné podotknout, že za toto závažné jednání mohl policista uložit blokovou pokutu až do výše 2 000 Kč. V této souvislosti je nutné uvést, že nehody na železničních přejezdech zpravidla končí fatálně pro řidiče i chodce.
Z tohoto důvodu je ze strany policie věnována pozornost chování všech účastníků silničního provozu v místech, kde se železnice kříží s chodníkem nebo s komunikací.
Pisatel dále poukazuje i na skutečnost, že v policejním vozidle byly přítomny ženy. Ano, tato informace se zakládá na pravdě, protože v uvedený večer probíhala ve spolupráci s magistrátem statutárního města Jihlavy součinnostní akce, zaměřená na kontroly provozovatelů a řidičů vozidel taxislužby.
Z tohoto důvodu byly ve vozidle spolu s policisty také dvě úřednice jihlavského magistrátu, které se na kontrole podílely.
Pisatel uvádí, že policejní hlídka přestupci dostatečně nevysvětlila jízdu vozidel bez omezení rychlosti.
V dopise tuto skutečnost ale pisatel sám dementuje, protože uvádí, že mu hlídka sdělila, že železniční přejezd není osazený dopravní značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ a podle jeho slov mu bylo sděleno i to, jakou rychlostí smí řidič přes železniční přejezd přejíždět.
Pro úplnost uvádíme, že přejíždění železničního přejezdu upravuje zákon o silničním provozu, konkrétně pak ustanovení § 28, kde je v odstavci 3 uvedeno, že: Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km.h-1. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění. Odstavec 5 téhož ustanovení uvádí, že: „Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať“.
V případě železničního přejezdu v obci Střítež u Jihlavy je tento vybaven zabezpečovacím zařízením a dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“ zde není osazena, z čehož vyplývá, že řidiči tak nevzniká povinnost vozidlo před přejezdem zastavit.
Dana Čírtková,
tisková mluvčí
Krajského ředitelství
policie kraje Vysočina
Ať čtu jak čtu, tak tam nikde nenacházím odpověď na otázku: Jak se zachovat, pokud nesvítí světla. Vše ostatní je jasné, ale toto mně chybělo , jak říká kamarád, stejně od policistů, tak od jejich tiskové mluvčí to nezaznělo (vyhlášku jsem nečetl). Světla ve Stříteži si často dělají co chtějí, jezdím tam dost často a mnohdy tam stojíte na červenou a vlak je již snad v Pávově, nebo v Dobroníně a teprve potom začne svítit bílá, nebo nic. Blbě to asi zapíná. Řidiči, kteří tudy jezdí mi dají za pravdu. SŽDC by to měla dát do pořádku.
Josef Fejinka
Vždyť jejasné, jak se chovat na přejezdu, pokud nesvítí bílé světlo. Některé zařízení ani toto bílé světlo nemá. Pokud není, či nebliká,neznamená to, že světelná signalizace nefunguje, ale pro řidiče to znamená nižší rychlost, přes kterou smí žel. přejezd přejet. Nefunkčnost světel se projeví tak, že pokud je nějaká technická závada, začne automaticky blikat červená. Jinak bych upravil název Vašeho článku, ne život tropí někdy hlouposti, ale člověk..