Studie prokázala, že propojení městského vlakového nádraží s autobusovým je v krajském městě možné. Znamená to ale úpravy i peníze navíc.
Oživení městského vlakového nádraží v Jihlavě vyžaduje další změny. Kvůli snaze přesunout sem i terminál dominantního autobusového dopravce ICOM transport se náklady navyšují o desítky milionů. V případě dobré koordinace by na tom ale město prý nemělo tratit.
Studie firmy Profi Jihlava podle jejího architekta Jana Sedláka už prokázala, že točna trolejbusů MHD i 12 autobusových zastávek a 20 odstavných stanovišť se do prostoru mezi kolejemi a opěrnou stěnou vejde. „Bude se ale muset navíc provádět např. úprava kolejiště, přeložky sítí a veřejného osvětlení," uvedl náměstek primátora Petr Pospíchal (ČSSD).
Podle něj jde asi o 40 milionů korun, ale příští týden jede s primátorem jednat o zkoordinování těchto prací se Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC), která ve své režii plánuje 850milionovou přestavbu kolejiště. Náměstek Pospíchal říká, že pokud by se obojí práce prováděly v jednom okamžiku, došlo by sice možná k posunu doby realizace projektu až za původně plánovaný rok 2012, ale zároveň k úspoře zmíněné částky.
Jihlava by se pak mohla podílet pouze asi pěti miliony na 50milionové dotované úpravě přednádražního prostoru. Dalších 60 milionů by stála oprava budovy, ale tu by platily České dráhy. V přízemí by podle architekta Sedláka byl společný odbavovací prostor a čekárna pro obojí cestující, v prvním patře pak odpočinkové místo pro řidiče.
Záměr mají 23. června projednat jihlavští zastupitelé. Ne všichni jsou jím ale nadšení, skepsi projevuje např. náměstek Radek Vovsík (ODS). Vadí mu navyšování částky, smluvně komplikované vztahy s partnery města i složité pozemkové záležitosti.
Obává se, že město by muselo bez dotací zaplatit skoro 50 milionů, a uvítal by návrat k redukované verzi: tedy jen přivedení trolejbusu a úpravu přednádražního prostoru.
Diskuze k článku
Trolejbusy
Nevím, zda-li bude stačit pouhá točna trolejbusů. Chce to určitě napojení na kruháč u Rozkvětu. Zavést k němu linky A, B, BI, dále autobusy MHD 12, 36, 5..
???
Není to chyba?Nespletl se někdo o řád:"Jihlava by se pak mohla podílet pouze asi pěti miliony na 50milionové(!!!) dotované úpravě přednádražního prostoru. Dalších 60 milionů(!!!) by stála oprava budovy, ale tu by platily České dráhy".Tak to je síla...nebo že by tunel?
Jestli ta garda na radnici dovolí přesunout autobusové nádraží ze současné ideální lokality do nevhodné lokality u Městského nádraží, tak Kocourkov bude slabé slovo. Tady už někomu opravdu pořádně hrabe !!!
Proč?
Proč bychom měli rušit fungující, dostupné a prostorné nádraží s napojením na hlavní tahy a dělat z něj méně dostupné a katastrofálně neprostorné... Trolejbus přece vede i k současnému autobusáku, stačí vyjít před nádražní budovu. Do centra je to kousek. Leda by se u městského nádraží udělali jen dvě zastávky a na nich se po půlminutách střídali autobusy do celé ČR, pak by ale nástupiště pro tyto koncentrované cestující muselo mít rozlohu jako půlka fotbalového hřiště. Desítky aut by parkovaly asi v kolejišti? Nebo mezi stromy v parku? A parkující sutobusy věšely za stromy? A kde se mají ty desítky autobusů za hodinu otáčet? To aby měli vepředu radlici a prohrnovali si cestu davy autobusových cestujících a těch, co se vyhrnou z vlaku. A ještě tam do toho motejte trolejbusy proboha a celé to tam zadrátujte. Jediný rozumný nápad je nechat autobusák, kde teď je, opravit městské nádraží a napojit na trolejbus (což ale bude taky brzy blbost, protože ty Vilímovy neekologické požírače elektřiny nahradí ekologickéé autobusy na plyn, které nepotřebují nad sebou zadrátované nebe).
haha
Hlupáku, vždyť za plotem má ICOM autopark. Ty autobusy by stály v autoparku. Navíc autobusy mají jezdit a ne trčet půl dne na autobusáku.
Nepil jsi něco? Autopark? Za plotem?
xyz
Máš na mysli parkování v tom smyslu,jako to je s příjezdem autobusů jisté žluté společnosti na stávající nádraží?Kdo Kratochvíly zná,ví,že o cestující jde až...no teď sám nevím v kolikáté řadě.
???
Čím je lokalita u městského nádraží nevhodná? Nejsi náhodou líný udělat pár kroků navíc? Buď si lenošnej vesan nebo línej Jihlavák... Samozřejmě bude to přínosem pro všechny. Zvýší se alespoň konkurenceschopnost veřejné dopravy
myslím,že by nebylo špatný udělat autobus.nádraží jak v Českých Budějovicích v patře na střeše a je zase víc místa...????
Každopádně to ale chce přivést MHD k novému autobusáku. Zatím je stále jen ve hře konečná linky E. Takže pokud se to nanapojí na Rozkvět, tak to bude na houby.
Jestli nejsi spíše ty líný udělat nyní pár kroků z vlakáče na autobusák a opačně. Tady přeci nejde o to, jestli někomu čvachtají špeky u zadku o pět kroků dál nebo ne, ale o to, že ICOM chce vykšeftovat pozemek pod touto veřejně prospěšnou stavbou autobusového nádraží a nasardinkovat ji do totálně dopravně nekoncepčního prostoru u městského vlakového nádraží. Že by ředitel ICOMu Kratochvíl dostal ten papír na hlavu od psychiatra Skačániho oprávněně?
Jihlava
Ty seš taky dopravně nekoncepční. Terminály se dělají ve všech městech, jen v dutohlavové Jihlavě by to asi nešlo ne?
Ty ynženíre, uvědom si, že to nejde udělat vždy a všude. V Jihlavě je to prostě nemožné. Chybí vhodná lokalita.
Já tedy nevím,
na autobusáku v Jihlavě už jsem dlouho nebyl, ale podle útlumu veřejné dopravy soudím, že časy, kdy ve všední den okolo 15. hodiny tam nebylo k hnutí, jsou ty tam. Pokud se nepletu, bývalo tam 31 stanovišť, kolik jich je teď ? Ve všední dny býval plný bufet, co je místo něj teď ? Mám pocit, že na současnou frekvenci bude u městského nádraží místa tak akorát. A nikde není psáno, že z nového nádraží musí být odstavná plocha, na tu je snad místo jinde !