SEDMIČKOVÉ BMW v policejních barvách se v půli června předvedlo v plné síle na dálnici D1, kde v úsecích, v kterých je na Vysočině omezena rychlost, číhalo na řidiče, kteří měli příliš těžkou nohu na plynu. Policisté rychlost měřili radarem. Foto: PČR
Spíš než modernizované úseky dálnice D1 na Vysočině připomíná nejfrekventovanější dopravní tepna v Česku závodní dráhu. Podle krajských dopravních policistů řidiči pořád překračují nejvyšší povolenou rychlost, a množí se proto úplně zbytečné dopravní nehody.
Proto se dalo dohromady 11 hlídek, aby chování řidičů jedno červnové odpoledne prověřilo v praxi. Kromě vozidel vybavených radarem se do ní zapojili také policisté se speciálním stacionárním radarem, dalekohledem, dva policisté na motocyklech a taky policejní vrtulník.
„Do akce jsme nasadili také superrychlé vozidlo v policejním provedení. Jedná se o vozidlo tovární značky BMW 745Le xDrive v provedení „policie“. Vozidlo je určeno k přímému dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na dálnici D1 a silnicích I. tříd,“ vysvětlila krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.
Jeho pomocí policisté zajišťují výkon speciálních kontrol k účinnému řešení porušování jednotlivých pravidel silničního provozu. Jde podle Čírtkové hlavně o rychlou a agresivní jízdu.
Akce byla zaměřena na kontrolu dodržování pravidel silničního provozu na D1 zejména v modernizovaných úsecích, kde je provoz výrazně omezený.
„Právě v těchto úsecích policisté denně šetří zcela zbytečné dopravní nehody, které mají ve většině případů po dobu vyšetřování a dokumentování nehody a odstraňování havarovaných vozidel za následek úplné uzavření dálnice. To pak s sebou přináší tvorbu zbytečných kolon, v nichž jsou čekající řidiči často nervózní a nepozorní, a hrozí tak nebezpečí, že při rozjezdu kolony může dojít k další zbytečné dopravní nehodě,“ vysvětluje Čírtková.
Příčiny těchto nehod jsou podle policistů vždy stejné. Řidič se plně nevěnuje řízení vozidla a nedokáže adekvátně a včas zareagovat na dopravní situaci, která vznikla před ním. „Když se na dálnici v místě dopravního omezení náhle z důvodu vyšší intenzity provozu zpomalí provoz a vozidla jedou pomaleji v koloně, tito nepozorní řidiči často v plné rychlosti narazí do vozidla na konci pomalu jedoucí nebo již stojící kolony,“ dodala k tomu.
K takové dopravní nehodě, která se stane v opravovaném úseku, kde je provoz veden v provizorních zúžených jízdních pruzích, se pak velmi obtížně dostávají složky integrovaného záchranného systému, protože bývá z důvodu zúžení technicky složité vytvořit dostatečně širokou záchranářskou uličku.
Stejně obtížně k místu přijíždí odtahové služby, které musí do úseku často nacouvat nebo najíždět za asistence policejní hlídky z protisměru.