DOPRAVNÍ nehodovost za prvních pět měsíců v meziročním srovnání vykázala pozitivní čísla. Klesl jak počet tragických karambolů, tak i počet zraněných osob. Foto: HZS Kraje Vysočina
Za pět měsíců letošního roku na silnicích Vysočiny zahynulo 17 lidí. Ve srovnání se stejným obdobím loni jde po dlouhé době o pokles, protože v roce 2019 policisté zaznamenali 19 obětí tragických dopravních nehod. Informovala o tom na začátku června krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.
Do konce května šetřili policisté v kraji celkem 1.676 dopravních nehod. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se počet dopravních nehod snížil, a to o deset procent.
Celkem 25 účastníků se při karambolech těžce zranilo, což představuje ve srovnání se stejným obdobím loňského roku pokles o jedenáct procent. Dalších 397 účastníků utrpělo při letošních nehodách lehké zranění. Hmotná škoda na havarovaných vozidlech a ostatním majetku se vyšplhala na částku převyšující 98 milionů korun. I tady je číslo nižší, a to o 13 procent.
V 61 případech policisté při šetření nehody zjistili, že řidič před jízdou požil alkoholické nápoje a ve dvou případech byl pod vlivem omamných a psychotropních látek.
Počet podnapilých řidičů, kteří havarovali, se meziročně výrazně zvýšil, a to o 27 procent. „Policisté v letošním roce dokumentují také několik dopravních nehod, kdy řidiči, kteří s vozidlem havarovali, usedli za volant v silně podnapilém stavu, kdy výjimkou nebyly hodnoty přesahující tři promile alkoholu,“ doplnila Čírtková.
Ze statistiky dopravní nehodovosti vyplývá, že se v kraji v letošním roce počet dopravních nehod snížil, a to o deset procent. Na snížení měl svůj vliv podle Čírtkové vyhlášený nouzový stav, se kterým také bezprostředně souvisel zákaz volného pohybu osob.
Když se podíváme na příčiny nehod, tak jednoznačně vede nepřiměřená rychlost v kombinaci se způsobem jízdy – tyto dvě příčiny stojí za 871 nehodami.
Alarmující je také skutečnost, že na třetím místě v pořadí příčin je nedání přednosti v jízdě (88 dopravních nehod), což představuje ignorování základních dopravních značek – dej přednost v jízdě nebo stůj, dej přednost v jízdě.
„Někteří také zbytečně riskují, což je patrné zejména při předjíždění v zatáčkách, horizontech či zákazech předjíždění. Stejná bezohlednost u řidičů panuje, když se po předjetí zbrkle zařazují před předjížděné vozidlo, protože v protisměru se objevilo vozidlo, které tak svým riskantním manévrem bezprostředně ohrožují,“ dodává mluvčí.
Při nesprávném předjíždění se od začátku roku stalo celkem 20 dopravních nehod. Celkem 682 karambolů patří mezi nehody nezaviněné řidičem. Na nich se největší měrou podílejí střety s lesní zvěří – celkem 672 nehod, což představuje čtyřicetiprocentní podíl na celkové dopravní nehodovosti. Dalších 15 dopravních nehod má na svědomí technická závada na vozidle.
Od začátku letošního roku do 31. května policisté řešili na silnicích kraje dopravní nehody s účastí 37 cyklistů. Při těchto nehodách jeden cyklista zemřel, pět cyklistů se těžce zranilo, dalších 28 se zranilo lehce a pouze tři vyvázli z nehody bez zranění. V pěti případech při šetření nehody policisté zjistili, že cyklista, který havaroval, byl v podnapilém stavu.
„Od začátku roku do konce května jsme zadokumentovali dopravní nehody, při kterých mělo účast 30 motocyklistů. Jeden při nehodě zemřel, tři se při nehodě těžce zranili a 25 utrpělo zranění. Pouze jeden vyvázl z nehody bez zranění,“ vypočítává Čírtková.
Za prvních pět měsíců letošního roku policisté vyšetřovali 23 dopravních nehod, při kterých byl některým z účastníků chodec. Celkem 18 dopravních nehod se stalo ve dne a pět v nočních hodinách. Čtyři pěší při dopravní nehodě zemřeli, čtyři byli těžce zraněni a 16 dalších utrpělo lehké zranění.