Tak a je to tady, léto je nenávratně pryč a zima už vystrkuje růžky. A proto se pojďme podívat, na co bychom před zimní sezónou neměli zapomenout.
S příchodem prvních mrazíků začínají motoristé řešit otázku, jak připravit auto na zimu.
Rozhodně nezapomeňte včas přezout z letních na zimní pneumatiky, zkontrolujte stav baterie, hustotu chladící kapaliny a funkčnost všech světel, včetně mlhovek.
Do auta se vyplatí přidat lopatku, škrabku, smetáček, rozmrazovač zámků a vhodná je i malá skládací lopatka a silné lano. Dobrá příprava automobilu na zimu také snižuje riziko dopravních nehod a prodlužuje životnost vozu.
Zimní pneumatiky jsou u nás od 1. listopadu do 31. března povinné. A to na všech komunikacích, kde „se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“.
Hlavní nápor tak čeká pneuservisy koncem října, bez ohledu na počasí. Motoristé, kteří jsou zvyklí přezouvat na zimní pneumatiky, to budou muset stihnout, aby neměli případně problémy se zákonem.
Přezutí letních pneumatik na zimní se přitom doporučuje nejpozději v době, kdy průměrná denní teplota vzduchu klesne na sedm stupňů Celsia.
Připomeňme, že minimální doporučovaná hloubka dezénu je 4 milimetry.
A proč zimní pneumatiky? Zimní pneumatika má při nízkých teplotách úplně rozdílné vlastnosti než letní.
Při teplotách, které jsou 4 st. Celsia a nižší, má zimní pneumatika lepší tzv. adhezní vlastnosti a z hlediska bezpečnosti ji lze jenom doporučit.
Nezapomeňte ani na nemrznoucí směs do ostřikovačů. Myslete ale i na dostatek chladicí kapaliny.
„Vedle škrabky na okna a košťátka na sníh mám v zimě v autě i sněhové řetězy. Jako obchodní zástupce se v zimě dostanu do oblastí, kde v zimě tradičně panují horší podmínky. Ve voze mi nechybí ani lopatka, lano a teplá deka,“ říká Jiří z Jihlavy. Starší vozy by měly mít ve výbavě startovací kabely a projít kontrolou by měly také stěrače.
V zimě by řidiči neměli zapomínat ani na dostatek pohonných hmot v nádrži. To pro případ, že byste třeba na několik hodin uvízli v koloně na dálnici.