V úterý sjelo z výrobního pásu firmy Automotive Lighting v Jihlavě 45.000.000 kusů světlometů.
„Firma vyrobí ročně na čtyři miliony světel do automobilů značek BMW, Honda, Mercedes, Mini, Opel, Renault, Škoda nebo VW,“ dodává personální ředitel firmy Ferdinand Vala. Jeho a šéfa vývoje Pavla Zemana jsme se zeptali:
Do jakého typu auta byl určen ten pětačtyřicetimiliontý kus světla?
Jedná se o světlo do VW Touran, nejvyšší verze Xenon s funkcí tzv. maskovaného dálkového světla, odborně MDF.
Světlomety prodělaly ob-rovský vývoj. Od žárovek, halogenů, xenonů až po LED. Lze vyčíslit, čeho procentuálně vyrábíte nejvíce?
Poměr variant dle zdrojů světla se v posledních letech zásadně mění. Dominující většinová skupina halogenových verzí je nahrazena u automobilů vyšší a střední třídy technologií xenon a LED (jako doplňkové funkce světlometů – denní, poziční, blinkr).
Kam směřuje vývoj v oblasti světel? Bude se svítit LED? Nebo něčím jiným?
Z projektů, které nyní připravujeme, vyplývá implementace LED technologií do hlavních funkcí světlometů (dálkové, tlumené světlo). Očekáváme, že u základních variant modelu nižší třídy technologie klasických žárovek zůstává.
A praktická otázka na závěr: Vzhledem ke komplikovanosti si dnes u řady aut řidič nemůže sám vyměnit ani tu „žárovku“ a musí zajet do servisu. Není někdy technický pokrok jakýmsi krokem zpět?
Není. Jedná se o bezpečnostní opatření výrobců automobilů, kdy vysokonapěťové systémy jako xenon a LED moduly z důvodů napětí a elektrostatické ochrany nelze měnit jinak než v profesionálním servisu. Z požadavků zákazníka plyne stále větší integrace funkcí v autě (např. klimatizace, ESP je standard), a proto nezbývá mnoho zástavbového prostoru pro světlomety, které jsou také větší vzhledem k většímu počtu integrovaných funkcí, komponent a designu.