Stárnutí západní civilizace se musí přizpůsobit i automobilový průmysl. Nabízí proto čím dál častěji vozy, které jsou tzv. „senior-friendly", neboli přátelské k seniorům.
Pomiňme úpravy, které řada výrobců i prodejců nabízí pro handicapované, i když často tyto technologie jdou podobným směrem (např. otočná sedadla, automatické převodovky nebo ruční ovládání pedálů, nájezdové rampy). Zaměřme se spíše na vozy, které po výjezdu z montážního pásu už žádnou úpravu nepotřebují.
„Senioři se nejprve zajímají hlavně o bezproblémové nastupování i sezení. Je pro důležité mít zvýšené sedadlo a mít i větší výhled, víc prosklené plochy. Pak teprve se zajímají o další vlastnosti vozů," říká Martin Jeřábek, prodejce firmy Auto Kudrna z Jihlavy, která jako jedna z mála reagovala na dotazy seniorského serveru Šedesátka.cz o tipy seniorských vozů. Podle Jeřábka pak už menší roli hrají např. cena, úložný prostor (pro zahrádkáře) a ovládací prvky.
Jeřábek dodává, že ideální seniorské vozy jsou obecně MPV (multi-propose vehicle - velkoprostorové vozy) - u jím prodávaných renaultů je to například ze série Clio model Modus nebo ze série Megane model Scénic.
Jaromír Herna z Božejova, který píše pro automobilový server TipCars.com, upřesňuje, že MPV se dělají ve třech velikostech, pro seniory je ideální ta nejmenší a střední. „Z cenově dostupných za pozornost v této kategorii stojí v Česku vyráběné Kia Venga a na trh přicházející Hyundai IX 20," uvádí.
Při nákupu nového vozu seniorům doporučuje Jaromír Herna ptát se mj. na četnost a cenu servisních prohlídek. „Někteří výrobci je nabízejí na pět let zdarma, čímž lze ušetřit nemalé prostředky," vysvětluje. Jako další témata dotazů jmenuje pasivní i aktivní bezpečnostní prvky a také to, zda palubní počítač komunikuje s řidičem v češtině, což nemusí být vždy běžné.