O dohled nad bezpečností provozu a veřejným pořádkem na vysočinském úseku dálnice D1 v délce téměř 93 kilometrů se od začátku letošního roku starají policisté z jediného dálničního oddělení ve Velkém Beranově.
Řidiči na dálnici D1 změnu pocítili především ve zvýšení počtu policistů, kteří nyní mohou v rámci výkonu služby více operovat v terénu. Vedoucí dálničního oddělení Martin Zadražil si od toho slibuje především zvýšení bezpečnosti na dálnici.
Velkoberanovské oddělení získalo tabulkové obsazení v počtu 76 policistů a jednoho občanského pracovníka. Se zvýšením počtu souvisí také navýšení a zkvalitnění nezbytně potřebného technického vybavení.
Všechna tabulková místa ale prozatím obsazena nejsou, proto dopravní nehody a trestnou činnost v bývalém domašovském úseku dočasně vyšetřují a zpracovávají policisté z tamního oddělení. „V rámci dohody mezi krajskými policejními řediteli by to tak mělo zůstat zřejmě do konce dubna letošního roku,“ řekl Zadražil s tím, že velkoberanovské dálniční oddělení patří v současné době k největším v Česku.
Policistům z Velkého Beranova od začátku roku přibylo do jejich služebního obvodu 20 kilometrů od dálničního oddělení Bernartice a 25 kilometrů od oddělení v Domašově. K vysočinskému úseku dálnice přiléhá ještě deset čerpacích stanic a šest ploch s motoresty.
„Dálnice D1 je velice frekventovaná komunikace, takže je problematická zejména v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Jde o důležitou dopravní tepnu a hustý provoz zejména kamionů. V případě jejich kolize nám často působí na dálnici problémy,“ dodává vedoucí.
Za první tři měsíce letošního roku vyšetřovali policisté na vysočinském úseku dálnice D1 osmdesát dopravních nehod. „Od začátku letošního roku zpracováváme všechny dopravní nehody, při nichž dojde ke škodě na majetku třetí osoby,“ vysvětluje nárůst dopravní nehodovosti Martin Zadražil.
Řidiči často kritizují zdlouhavé řešení kolizí na dálnici a s tím souvisí zastavení provozu a vytváření dlouhých kolon. Obnovení provozu nezáleží na policistech, ale je věcí správce komunikace.
Jak vysvětlil Martin Zadra-žil, když na dálnici havarují osobní auta, zadokumentování a odstranění nehody lze zrealizovat poměrně rychle. Mnohem víc času ale zaberou případy, když se střetnou kamiony, z nichž se vysype na dálnici náklad. Takové nehody pak zatarasí dálnici i na několik hodin.
Jak rychle se podaří po nehodě obnovit na dálnici provoz, však také závisí na samotných řidičích a na jejich ohleduplnosti.
„Když už dojde ke kolizi, někteří řidiči stále nejsou schopni nechat volný prostřední pruh pro vozidla záchranných složek. Tím se značně komplikuje jejich příjezd na místo,“ dodává vedoucí.
Policisté se prý dokonce setkávají s takovými případy, když k nehodě míří policejní vozidlo se zapnutými majáky, nalepí se na ně šofér, který chce kolonou projet.
„V takových případech jsme nekompromisní a tito bezohlední řidiči musí počítat s vysokou pokutou,“ uzavírá šéf dálničního oddělení.