STAVBYVEDOUCÍ Jiří Ambrož (vpravo) ukazuje, že v první fázi se bude pracovat hlavně na pravé straně frekventované komunikace. Foto: David Kratochvíl
Před více než dvěma týdny, konkrétně 10. května letošního roku, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dlouho dopředu avizovanou přestavbu rizikové a vytížené křižovatky na silnici I/38 v Jihlavě – Pávově.
Podle mluvčího krajské organizace ŘSD Jiřího Veselého jsou práce dodavatelskou firmou, která zvítězila ve výběrovém řízení, naplánovány až do října. „Pak bychom už přestavěnou a bezpečnější křižovatku chtěli uvést do plného provozu,“ nastiňuje časovou osu investiční akce Veselý.
Jedna z letošních nejnáročnějších stavebních operací na komunikacích ve správě ŘSD na Vysočině začala v pátek brzo ráno demontáží středových svodidel a úpravami místa pro zařízení samotné stavby.
Zároveň je upravován středový dělicí ostrůvek sjezdové a nájezdové větve v EXIT 112 tak, aby po něm mohla být vedena doprava. Chystá se kácení náletových dřevin v prostoru budoucí okružní křižovatky i přeložka telekomunikačních kabelů.
V následujících měsících dozná celé místo významných změn, a to z důvodu zajištění větší plynulosti a bezpečnosti provozu.
Stavba řeší přestavbu stávající stykové křižovatky silnice I/38 a větve mimoúrovňové křižovatky dálnice D1 na okružní křižovatku. Silnice I. třídy č. 38 prochází v místě stavby ve směru sever – jih a tvoří hlavní propojení měst Havlíčkův Brod - Jihlava a jejich připojení na dálnici D1 (EXIT 112).
Křižovatka leží v průmyslové oblasti, ve velké míře je tak využívána kamiony a jinými těžkými vozidly a jejich velká intenzita způsobuje problémy jak z hlediska bezpečnosti, tak také plynulosti dopravy.
Podle posledního sčítání projede tímto místem denně více než 12.500 vozidel, z toho přibližně 30 % tvoří nákladní vozidla a kamiony. Přestavba na okružní křižovatku s vnějším průměrem 44 metrů nepředstavuje velký zásah do území. Okružní pás je navržen s jedním pruhem šířky 6,5 metru a pojížděným prstencem šíře 2 metry.
Jízdní pruhy v pravém pásu stávajícího čtyřpruhu v prostoru křižovatky jsou určeny pro směr Havl. Brod – Jihlava, kdy je z pravého pruhu umožněno odbočení směr Brno. Jízdní pruhy v levém pásu jsou pro přímý směr Jihlava - Havlíčkův Brod a pro pravé odbočení pro směr Jihlava – Praha. V projektu je uspořádání křižovatky navrženo tak, že do průsečíku silnice I/38 a větve D1 je osazena okružní křižovatka.
Jednotlivé jízdní pruhy jsou pak směrově upraveny tak, aby se přizpůsobily tvaru okružní křižovatky. Základní šířka jízdních pruhů v nových ramenech okružní křižovatky je 3,50 m.
Pro dominantní směry byly z jednotlivých ramen odkloněny samostatné větve (tzv. bypassy). Jedná se o směry Jihlava – Praha, Brno – Havl. Brod, Havl. Brod – Jihlava/Brno. Tyto větve jsou navrženy jako jednosměrné, jednopruhové v šířce, která umožní objetí vozidla při jeho nepojízdnosti.
Práce si vyžádaly omezení provozu. Již od samého počátku a téměř po celou dobu výstavby bude EXIT 112 dálnice D1 směr Havlíčkův Brod a Jihlava uzavřen a motoristům budou k dispozici vyznačené objízdné trasy přes EXIT 119 Velký Beranov nebo přes EXIT 104 Větrný Jeníkov.
Vozidla směřující od Havlíčkova Brodu na Prahu budou naváděna přechodným dopravním značením na nájezd na dálnici D1 směr Brno a bezprostředně v EXIT 112 z dálnice sjedou ve směru na Havlíčkův Brod, podjedou dálniční most a na svou trasu se dostanou po stávající nájezdové rampě na dálnici D1 ve směru na Prahu v EXIT 112. Od půlky července až do konce září pak bude EXIT 112 zcela uzavřen.
V průběhu výstavby je v místě prací rovněž počítáno s kyvadlovým provozem na semafory, a to po dobu 2 x 14 dní, poprvé v červenci, podruhé v září s tím, že semafory na blízké křižovatce Tři věžičky budou v těchto termínech vypnuty.
Ze sedmi firem, které se zúčastnily tendru na zhotovitele, zvolila hodnotící komise společnost, která podala nejvýhodnější ekonomickou nabídku.
Smluvně se zavázala dílo provést za 58,29 milionu korun bez DPH, přičemž odhadovaná cena veřejné zakázky činila 67,21 milionu bez DPH.