POTŘEBA zimních pneumatik se však ukáže, když teplota klesne pod sedm stupňů Celsia a k tomu se přidají srážky. Ilustrační foto: archiv JL
Ač se to nezdá, zima pomalu klepe na dveře. Výrobci pneumatik a provozovatelé servisů důrazně majitelům automobilů doporučují, aby přezouvání z letních gum na zimní nenechávali na poslední chvíli. První chladné počasí totiž může řidiče na silnicích nepříjemně zaskočit.
Většina lidí předpokládá, že pneumatiky, které jsou součástí jejich vozu, by měly zvládnout vše, co se na ně řítí. Skutečná potřeba zimních pneumatik se však ukáže, když teplota klesne pod sedm stupňů Celsia a k tomu se přidají srážky.
Pryž v pneumatikách je vyrobena ze specifických směsí, aby fungovala v různých podmínkách – a mráz je jednou z nich. Je totiž důležité si uvědomit, že teplota hraje mnohem větší roli při výkonu a ovládání pneumatik, než by se mohlo zdát.
Celoroční pneumatiky – na které se spoléhá čím dál více příležitostných řidičů – nejsou ideální pro jízdu, když teplota klesne pod sedm stupňů Celsia.
„Zatímco například celosezónní pneumatiky jsou určeny pro většinu jízdních podmínek mezi 10 a 38 °C, zimní pneumatiky byly vyvinuty tak, aby aktivně reagovaly v případě sněhu, ale zároveň nabízely ve srovnání s celoročními pneumatikami nebo těmi letními vynikající výkon na mokré i suché vozovce po celé chladné období, kdy teplota pravidelně klesá pod 7 °C,“ informuje Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
Zimní pneumatiky jsou určeny nejen na sníh. Lepší přilnavost a výkon – včetně lepší brzdné síly – při nízkých teplotách a na náledí jsou jen některé z důvodů, proč je důležité včas připravit své vozidlo na zimní měsíce.
Řidiči mohou získat výhody, pokud investují do speciální sady zimních pneumatik.
Tato strategie nejenže pomůže prodloužit životnost stávajících celoročních pneumatik tím, že jim každý rok dopřeje několik měsíců volna, ale může také znamenat lepší kontrolu během jízdy v chladných a drsných zimních podmínkách.