Reklama
Dnes je pondělí 25.11.2024     svátek má Kateřina

Autoškoly cílí na mladé šoféry: Neumějí řešit rizikové situace v silničním provozu

NA jihlavském polygonu si mladí řidiči ve věku od 18 do 24 let mohli vyzkoušet, jak se jejich auto chová na mokré vozovce a zároveň si ověřit, jak jsou schopní reagovat v krizové situaci.
NA jihlavském polygonu si mladí řidiči ve věku od 18 do 24 let mohli vyzkoušet, jak se jejich auto chová na mokré vozovce a zároveň si ověřit, jak jsou schopní reagovat v krizové situaci.

10.6.2021 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

Po celém Česku ročně přibude podle aktuálních statistik Asociace autoškol více než 100 tisíc nových řidičů. Právě skupina šoférů ve věku od 18 do 24 let patří na silnicích podle asociace mezi nejrizikovější.

„Jsou sice seznámeni s pravidly silničního provozu, základy ovládání vozidel a řešením běžných dopravních situací, ale zcela jim chybí jejich příprava v oblasti řešení možných rizikových situací, se kterými se mohou v silničním provozu setkat,“ vysvětluje předseda asociace Aleš Horčička.

Vysvětluje, že mladí lidé za volantem nebývají schopni volit strategii a taktiku jízdy odpovídající jejich individuálním schopnostem a dovednostem. Proto vznikl na začátku letošního roku projekt Start driving, který má za cíl zdokonalit výcvik začínajících řidičů skupiny B, kteří tvoří z pohledu dopravních nehod rizikovou skupinu.

Projekt podle Horčičky  vychází z ověřených zkušeností rakouského systému vzdělávání řidičů, který právě díky následné edukační činnosti s „čerstvými“ držiteli řidičských oprávnění snížil nehodovost řidičů ve věku mezi 18 a 24 lety.

Projekt je podle Horčičky orientovaný na doplnění a prohloubení znalostí v oblasti řízení motorového vozidla, na zvýšení odpovědnosti prostřednictvím dopravně psychologických seminářů a workshopů s dopravními policisty.

Seminář počítá také s rozvojem praktických řidičských dovedností při řízení vozidla formou výuky v centrech bezpečné jízdy. Jedno z takových setkání se konalo na konci května na polygonu v Jihlavě.

Právě nezkušenost s reálnými situacemi, které se dají zažít v běžném silničním provozu, se projevuje zejména u mladých řidičů, kteří podle Horčičky navíc mají sklon k vyšší míře tolerance rizika.

„Často se jedná o jedince neschopné volit jízdní styl, odpovídající jejich stupni vyzrálosti,“ podotýká s tím, že cílovou skupinu tvoří začínající řidiči ve věku do 24 let.

Během roku 2021 je v plánu podle něj realizovat 72 kurzů napříč republikou. Během 12 měsíců by se projektem Start driving mělo vzdělat více než 2500 mladých, začínajících řidičů, kterým by měli aktivně pomáhat také jejich rodiče.

 

Mladí se musí vzdělávat. Jen udělat autoškolu nestačí

Projekt Start driving má podle předsedy Asociace autoškol v Česku Aleše Horčičky svůj smysl. V republice totiž podle něj neexistuje žádné vzdělávání mladých, začínajících řidičů poté, co absolvují autoškolu.

Proč právě projekt zaměřený na řidiče do 24 let věku?

Jsme jeho tvůrci. Z příkladu Německa, Rakouska víme, že v těchto zemích s řidiči ve věku od 18 do 24 let dál pracují i poté, co absolvují autoškolu.

V Česku to zatím přitom ještě není ani společenské téma.

 

Podle statistik zemře ročně při dopravních nehodách v průměru 500 lidí. Co se dá podle vás dělat, aby číslo do budoucna razantně kleslo?

Potřebujeme vás, novináře. Policisté jdou proti tomu formou restrikce. To je v pořádku, ale nezvládne rozhodně vše.

My jako asociace chceme v Česku otevřít téma, které doposud v republice nerezonuje, a to nastavit povinnosti mladých řidičů i po absolvovaní autoškoly.

Musí se zapojit i rodiče každého mladého začínajícího řidiče. To přitom v Česku vůbec neexistuje.

 

Zapojit rodiče chcete v praxi jak?

Hlavně v nich chceme vyvolat zodpovědnost.

V Česku to teď funguje tak, že po absolvování kurzu v autoškole dostane řidič růžovou kartičku a už se mu dál obvykle nikdo nevěnuje.

Což je špatně, protože například když žák dělá autoškolu v Rakousku, tak rodič už se aktivně podílí na přípravě žadatele o řidičské oprávnění.

 

Jenže v Česku na to zákonodárci zatím nepamatují…

Přesně, a to je moc důležitý moment.

V Rakousku nejen, že se rodič podílet může, ale navíc to má i oporu v zákoně. Tím pádem je to legální.

V Čechách, když se rodič na přípravě podílet chce a řešit i čím jeho dítě na silnicích bude jezdit, tak vlastně nemá vůbec žádnou možnost.

Myslíte, že se reálně neděje, že rodič v rámci přípravy svého dítěte mu nepřepustí někde na polní cestě místo za volantem?

Když takový rodič svěří dítěti vozidlo ve chvíli, kdy ještě nemá řidičák, tak je to nelegální.

Ve chvíli, kdy je zastaví policisté, tak inkasují oba dva zákaz řízení. V Rakousku to otočili.

Tam si řekli, že společně se budou podílet na přípravě žadatele i rodiče.

V Česku je to tak, že žadatel o řidičák absolvuje za volantem 500 kilometrů a jde ke zkoušce. To jsou exaktní čísla.

 

V Rakousku je to jinak?

V Rakousku absolvuje žadatel stejný počet kilometrů, ale dalších 2500 kilometrů najezdí ještě se svým rodičem.

Teprve pak jde ke zkoušce. Takže ve výsledku, když v Česku uděláte řidičák, máte naježděno o 2500 kilometrů méně, než žadatel, který zkoušky absolvoval v Rakousku.

Navíc ještě do roka musí absolvovat polygon, dopravně psychologické vyšetření a evaluační jízdy.

Když to v této lhůtě nestihne, tak mu rakouské úřady řidičák zmrazí a on ho nemůže používat.   S oblibou tomu říkám, že začínající řidič si řidičák za ten rok odpracoval.

V Rakousku s tím začali někdy po roku 2000. Jaká jsou čísla? Snížila se nehodovost?

Začali s tím v roce 2003. V této cílové skupině se jim snížila nehodovost o 37 procent.

Podobnou cestou jako v Rakousku se vydali ještě v Německu a taky na Slovensku. Není jiné cesty, pokud chceme snížit dopravní nehodovost řidičů ve věku do 24 let, než se vydat tímhle směrem, jakým šly už naše sousední země.

 

V Česku by měl začít pro začínající šoféry řidičák takzvaně na zkoušku…

Co to je řidičák na zkoušku? V praxi půjde o to, že místo 12 bodů budou mít šest.

Když se vybodují, sebere se jim řidičák. Rok nebudou moct sedět za volantem.

Myslíte, že se stanou kvalitnějšími řidiči, když rok budou sedět doma a nebudou smět jezdit?

 

Takže řidičák na zkoušku je podle vás špatným řešením?

Jsem odpůrce systému, který teď leží v poslanecké sněmovně.

Chybí v něm totiž varianta B. Dobře, když chceme mít možnost vzít začínajícím řidičům řidičák rychleji, v pořádku, ale musí být pro ně být připravena možnost nějakých rehabilitačních kurzů.

Tak, aby během roku, kdy budou stát, neztratili svou kvalifikaci, ale naopak ji zlepšili.

 

Na druhé straně, ale když řidič nepocítí trest, tak je to taky špatně…

Rozumím. Úžasný model na tohle mají v Německu.

Pokud například policejní hlídka zastaví řidiče pod vlivem alkoholu, přijde o řidičák a ještě dostane 40 hodin veřejně prospěšných prací, kdy musí chodit pomáhat do protialkoholní léčebny pomáhat.

 

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net