
Jedna z Tizianových tapiserií, jejichž repliky mají být 24. května představeny na brtnickém zámku.
Na Brtnici se v podobě reprodukcí vrátí sedm rozměrných gobelínů (tapiserií), které úzce souvisí s historií tamního zámku. Prezentovány tu budou na výstavě nazvané Tristan a Izolda s podtitulem Rytířský epos a collaltovské tapiserie ve fotografiích.
Dne 23. června 1723 zavítal do Brtnice císař Karel VI. při cestě na svou královskou korunovaci. Pro tuto příležitost připravil brtnický hrabě Antonio Rambaldo Collalto pro císaře na zámku pokoj, ve kterém vystavil sedm gobelínů.
Vytvořil je slavný benátský pozdně renesanční malíř Tizian (plným jménem Tiziano Vecellio či Vecelli 1477/80, nebo pravděpodobněji 1488/90 Pieve di Cadore, Benátsko – 1576 Benátky). Ten byl ve své době ceněným italským umělcem s uměleckým záběrem od portrétů, přes krajiny po náboženská či mytologická témata.
Námětem pro brtnické gobelíny mu byl francouzský rytířský epos s milostnou tematikou Tristan a Isolda. Ten vznikl zpracováním původní keltské legendy, jejíž nejstarší písemná verze pochází z 12. století. Jeho hlavním tématem je nenaplněná láska mezi rytířem Tristanem a irskou princeznou.
Gobelíny se na zámku Brtnice nacházely do roku 1930, v současné době jsou v Belgii.
Jeden je vystaven v Musée de la Ville, dalších šest je umístěno na belgickém Ministerstvu zahraničních věcí v bruselském Palais Egmont. Největší z gobelínů má rozměry 3,36 x 5,18 metru a Tizian na něm zobrazil Tristana s rytířem Lancelotem.
Peníze ze sbírek
V loňském roce byly gobelíny v Belgii restaurovány. Při té příležitosti zahájil Eduardo García Salas, od roku 2020 předseda neziskové organizace Spolek Zámek Brtnice, projekt s cílem navrátit na brtnický zámek alespoň reprodukce těchto uměleckých děl v měřítku 1:1.
Pro uskutečnění záměru realizoval Spolek Zámek Brtnice loni na podzim dvě internetové sbírky v Česku a ve Španělsku na celkovou cílovou částku 200 tisíc Kč.
Výnos sbírek má pokrýt tisk pláten na satén (náklad cca 40 tisíc Kč), výrobu dřevěných rámů (cca 114 tisíc Kč), osvětlení gobelínů (cca 23 tisíc Kč), výrobu infopanelu (10 tisíc Kč), propagaci a další výdaje.
Sbírky byly úspěšné. Podle E. Garcíi Salase se na nich celkově sešlo 213.172 Kč (v české sbírce na platformě Donio bylo vybráno 117.500 Kč od 110 přispěvatelů, průměrná výše příspěvku činila 1068 Kč, nejvyšší příspěvek byl ve výši 12.050 Kč + 95.672 Kč vybráno ve španělské sbírce).
Díla z Bruselu
Možnost vystavení reprodukcí vzácných gobelínů v Brtnici dojednal E. García Salas osobně při loňské květnové návštěvě v bruselském Musée de la Ville.
Originální gobelíny od Tiziana již byly po restaurování vyfotografovány na náklady belgického Ministerstva zahraničních věcí. Na podkladu fotografií, zaslaných z Bruselu ve vysokém rozlišení, tiskne firma Astron v Praze sedm reprodukcí.
Firma Art Consultancy z Opavy posléze díla nainstaluje na zámku v Brtnici. Tady se má uskutečnit jejich vernisáž v sobotu 24. května.
Podle Garcíi Salase býval brtnický zámek centrem kulturního a společenského dění v době, kdy přes Brtnici vedla císařská stezka z Vídně do Prahy. Díky uměleckému mecenátu a pohostinnosti Collaltů se sem sjížděla řada významných osobností a umělců.
Umístění reprodukcí gobelínů má být podle předsedy Spolku Zámek Brtnice dalším krokem na cestě vrátit atraktivitu areálu, který se dnes stavebně nachází v kritickém stavu.
Původním cílem bylo vystavit reprodukce gobelínů v enfiládě (v průhledu místností) brtnického zámku k datu 15. listopadu 2023, tedy v den 300. výročí druhé návštěvy císaře Karla VI. na zámku v Brtnici.
Podle aktuální informace najdou reprodukce místo v sále zvaném Archiv v dolní části zámeckého objektu. Sál má pro ten účel do května projít stratigrafickým průzkumem a některými úpravami. Konkrétně jde např. o opravu okna a vstupního schodiště.
Podle Garcíi Salase má sál Archiv potřebné rozměry pro umístění sedmi reprodukcí tapiserií a informačního panelu s odborným textem autora Z. Kazlepky.
„Na květnovou vernisáž zamíříme na zámek s hodinovým předstihem, průvodem s hudbou z kostela sv. Jakuba. Položíme květiny v oltářích Pražského Jezulátka a sv. Eduarda a půjdeme k soše sv. Leopolda, protože právě 15. listopadu, na den sv. Leopolda, viděl císař původní gobelíny naposledy,“ řekl JL García Salas. Také u sochy sv. Leopolda mají být položeny květiny.
Samotná vernisáž by měla být společenskou událostí. Pozvánka směřuje např. k rukám belgického ambasadora v ČR, který podle E. Garcíi Salase zdaru projektu výrazně napomohl.
Zámek ožívá
Spolek Zámek Brtnice na zámku od roku 2020 realizuje kulturní činnost. Pořádá zde každoroční mezinárodní malířskou výstavu, uspořádal také celoevropské brtnické setkání dnešních potomků rodu Collalto, který v minulosti brtnické panství vlastnil.
Zámek Brtnice je v majetku Spolku Svébyt Brtnice (arch. Oleg Rybnikář). Od roku 2004 majitel zámku spolupracuje také se spolkem Stavebně-historická huť, který zde provozuje průvodcovskou činnost.
Podle slov památkářky Dany Závodské zde „Huť“ bude také usilovat o řadu jednotlivých oprav (oprava podlahy v Konírně na prvním nádvoří, oprava střech, okapních svodů, arkád na 1. nádvoří, renovace 300 let starých pláten v Sále vjezdů od malíře K. F. Teppera, restaurování nově objevených maleb v modrém zámeckém sále, rekonstrukce arkád v aleji před zámeckou branou a další).
Diskuze k článku