
DO DOPRAVNĚ bezpečnostní akce se v pondělí v Jihlavě zapojili také policisté z oddělení tisku a prevence, kteří chodcům rozdávali různé reflexní prvky. Den poté, brzy ráno, zaplatil životem za přebíhání frekventované komunikace v Okružní ulici v Jihlavě senior, který od místa tragédie bydlel nedaleko – ve Srázné ulici. Foto: PČR
Fatální srážka osobního auta s penzistou (74) přebíhajícím silnici v Jihlavě mimo přechod pro chodce z úterního rána odpálila dlouho tikající nálož.
Jen den před tragédií si dopravní policisté v krajské metropoli posvítili v rámci dopředu naplánované akce právě na chování chodců v silničním provozu.
Z výsledků kontroly jde mráz po zádech. Ukázalo se, že chodci mají hazardování se svým životem a zdravím porušováním zákona prakticky na denním pořádku.
Mezi jejich nejčastější dopravní přestupky podle mluvčí policistů na Vysočině Dany Čírtkové patřilo právě přebíhání a přecházení silnice mimo přechod pro chodce. Nic na tom nezměnil podle ní ani fakt, že přechod měli v blízkosti.
Policisté při akci také zaznamenali, že když už pěší silnici přes přechod přejdou, tak pro změnu nemají problém s ignorancí semaforů a vstoupí na něj, i když jim svítí červená a na zelenou projíždějí auta.
Desítky přestupků
„V průběhu akce jsme zaznamenali celkem 31 dopravních přestupků,“ vypočítala Čírtková. Až na jeden, který se bude projednávat samostatně ve správním řízení na jihlavském magistrátu, za ně všichni ostatní chodci inkasovali na místě pokutu. V jaké výši, policisté nezveřejnili.
Statistika bezpečnostní akce nijak nepřekvapila známého jihlavského psychiatra Miroslava Skačániho.
„I když má člověk od sebe přechod pro chodce vzdálený třeba jen 50 metrů, tak je to pro něj zkrátka hodně. Raději upřednostní vlastní pohodlnost a vůbec si neuvědomuje, že přebíháním silnice riskuje vlastní život. Řekne si, že se mu nikdy nic nestalo, tak proč by se mi mělo něco stát teď,“ vysvětluje Skačáni.
Prakticky bezprostředně po srážce osobního vozu s chodcem (74) v Jihlavě, která měla pro důchodce v úterý ráno v Okružní ulici fatální následky, se na sociálních sítích rozjela diskuze o nejkritičtějších místech ve městě, kde je přebíhání silnice běžným jevem.
„Když tam k té nehodě došlo, tak mě hned napadlo, že tam asi někdo zase přebíhal silnici. Tam lidi odjakživa běhají všude, jen ne přes přechod,“ má jasno pisatelka Lucie.
Jaroslav, další uživatel této sociální sítě, přibližuje svou vlastní zkušenost z jiné lokality v Jihlavě, která je od místa nehody vzdálená přitom jen stovky metrů.
„Většina těch chodců si myslí, že jsou nesmrtelní. Na té samé ulici, akorát na druhé straně nahoře před Tescem, je sice semafor u zastávky Demlova, ale na hodinku si tam stoupněte a uvidíte, jak tam běhají mezi auty maminky s kočárky, babičky s berlemi a další na červenou, jen aby stihli trolejbus, který tu jezdí co pět šest minut. Tam taky jednou někoho přejedou. Pak zas bude plno smutných smajlíků na Facebooku,“ nabízí svůj názor uživatel sítě k aktuálnímu tématu.
Rizikových míst je více
Další rizikovou lokalitou je podle uživatelů sociálních sítí lokalita u restaurace Zverimex, křižovatce Žižkovy ulice, nebo u autobusového nádraží ve Fritzově ulici, kde si často mimo přechod zkracují cestu přes frekventovanou silnici studenti mířící do školy v ulici Karoliny Světlé.
Ředitel střední školy Libor Fasora situaci nepodceňuje. „Preventivní opatření řešíme průběžně. Nejenom u našich žáků, ale i u těch z jiných škol, kteří jsou ubytovaní v domově mládeže. Situace se vždy zintenzivní, pokud dojde k nějaké nehodě,“ vysvětluje.
Žáci podle něj mají určené i trasy na přesuny mezi úseky v rámci času výuky. „Vnímám, že zkrácení směrem k vyústění K. Světlé a výstup autobusového nádraží je pro některé, a nejenom pro žáky, velmi lákavé. Situaci na dalších úsecích vnímám jako méně problematickou,“ řekl pro JL ředitel střední školy v Jihlavě.
Psychiatr Skačáni věří tomu, že pár lidí se v důsledku úterní tragické nehody zamyslí, ale postupem času se prý vrátí vše do starých, zajetých kolejí.
„To by musely pro chodce přijít nějaké drakonické tresty. Například v Německu mají lidé jinou mentalitu a předpisy dodržují. U nás je to spíš o tom, že využíváme každou drobnost, abychom předpisy dodržovat nemuseli,“ doplňuje Skačáni s tím, že jde podle něj již o národní zvyk, nebo spíše zlozvyk.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.