KNIHA REVERSŮ 1651 - 1735, SOkA Žďár nad Sázavou, pobočka Velké Meziříčí, fond Archiv města Velká Bíteš. Výstava Libri sine asseribus. Foto: Jiří Varhaník
Výstavu nazvanou Libri sine asseribus připravila ve spolupráci se svými kolegy pro Mahlerův dům restaurátorka Státního okresního archivu Jihlava Marie Benešová.
Jak odbornice vysvětluje, dominovaly středověkým a raně novověkým knihovnám vazby knih s dřevěnými deskami. Přesto byly vždy doprovázeny i různými formami „lehčích“ vazeb, anebo se vyskytovaly i nesvázané knižní bloky, tedy knihy ve složkách.
Výstava připomíná, že nejstarší dochované měkké vazby pochází už z 8. století a využívají se až do dnešních časů. Dnes jsou známy jako „paperbacky“ nebo česky jako brožovaná vazba.
Paperbacková vydání se podle autorky výstavy rozšířila okolo poloviny 19. století – tyto levné knihy se pak „uchytily“ např. na nádražích jako četba na cesty. Paperbacky poté měly velký úspěch ještě před druhou světovou válkou (Británie, USA). Obecně se v paperbackovém vydání objevovaly zejména žánry science-fiction a fantasy nebo horory.
„Jediný, ale podstatný rozdíl mezi historickou a dnešní měkkou vazbou je ve způsobu uchycení knižního bloku k obálce,“ vysvětluje restaurátorka s tím, že dnes je při strojovém zpracování knižní produkce používáno zejména lepidlo. U tzv. sešitových vazeb se pak šije nití nebo drátem.
Skvosty z archivů
Výstava v Domě Gustava Mahlera veřejnosti představuje měkké vazby, jak se dochovaly zejména na úředních knihách 15. a 16. století v archivech v Jihlavě, Pelhřimově, Třebíči a Žďáru nad Sázavou. Mezi nimi např. Knihu reversů 1651-1735 z velkomeziříčské pobočky SOkA Žďár nad Sázavou, z fondu Archivu města Velká Bíteš.
Návštěvník vidí originální rukopisy, ale i technologické kopie zobrazující knižní vazbu po jejím zhotovení. Na panelech pak strukturu uvnitř vazby i nejstarší dochované měkké vazby křesťanské západní kultury.
Z těchto starých měkkých vazeb je na výstavě představeno např. zpracování kosmologické básně na teologická a filozofická témata Anticlaudianus, exemplář z 12. století uložený v knihovně Pembroke College v Cambridge.
Specificky se autorka výstavy věnuje metodě řemenové vazby. Jak vysvětluje, kombinaci praktických lehkých vazeb a uzavíracího řemene s přezkou začali jako první využívat italští bankéři.
Jen ve Florencii se prý ve 14. století nacházelo okolo sta finančních firem. Výstava detailněji představuje nejstarší známý dochovaný exemplář řemenové vazby, a sice Frescobaldiho obchodní deník v pergamenové obálce se třemi prošitými řemeny z roku 1310.
Návštěvník se dozví, že typ měkké vazby s řemeny se posléze přenesl i do vlámského finančního centra, města Bruggy. Odtud ji převzali členové německé hanzovní ligy a posléze další obchodníci, Angličané v Bordeaux.
Řemenové vazby se pak udržely i v dalších staletích, včetně českých zemí v 16. století. Jak vysvětluje restaurátorka, vžil se název ruské řemeny či vazy, ovšem důvodem byla z Ruska dovážená silná kůže.
Skutečnost, že lehké vazby bývaly historicky méně zdobné, může být podle restaurátorky důvodem toho, že byly tyto vazby dlouho opomíjeny z hlediska technologického průzkumu vazební struktury.
„Gotická a následná renesanční knižní vazba byla a je většinou prezentována bohatě zdobenými vazbami s dřevěnými deskami potaženými kůží, která je zdobená řezbou nebo slepotiskem, později i zlacením. Nechybí mosazné prvky, zejména zdobné nárožnice, středové kování a spony,“ vysvětluje Benešová.
Jak doplňuje, u měkkých vazeb se v případě kožené obálky setkáváme se slepotiskem, v případě pergamenové obálky s jinými zdobnými prvky. Způsoby zdobení se podle odbornice v těchto případech přizpůsobovaly pružnosti celé vazby. Šlo o ozdobné prošívání, ozdobné knoflíky, vytkávané dlouhé stehy nebo prolamování hřbetních výztuh.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.