KŘIŽOVATKA mezi místní částí Jihlavy Hosovem, odbočkou na polygon a nedalekou čerpací stanicí má projít v horizontu několika let zásadní přestavbou. V úseku má podle projektové dokumentace vzniknout úplně nová křižovatka s připojovacími a odbočujícími pruhy. Foto: David Kratochvíl
Zatímco loni dopravní experti vybrali mezi desítku nejnebezpečnějších míst na Vysočině hned čtyři z Jihlavska, letos počet těchto úseků klesl v rámci okresu při prezentaci na dopravní konferenci rovnou o polovinu.
Mezi Top 10 rizikových míst pro motoristy datoví analytici z portálnehod.cz zařadili ve spolupráci s policií, BESIPem a všemi ostatními partnery konference poprvé za deset let konání konference také úsek silnice II/602 mezi Jihlavou a její místní částí Hosovem.
Podle statistik se na výpadovce z krajské metropole směrem na Pelhřimov nebo Telč v posledních pěti letech stalo celkem 12 nehod, které si vyžádaly devět zraněných, přičemž jedno z nich bylo těžkého charakteru.
Za poslední dva roky tam zaznamenal portalnehod.cz tři karamboly, přičemž jako jejich nejčastější příčinu označuje střety s lesní zvěří. „Další příčinou pak je i nedodržení bezpečné vzdálenosti,“ uvádí Marek Sibal, datový analytik ze společnosti DataFriends.
Obchodní centrum se rozšíří
Jde o křižovatku poblíž obchodního centra, kde řidiči odbočují na polygon a zároveň i k místní části Jihlavy. Náměstek Krajské správy a údržby silnic Vysočiny (KSÚSV) Tomáš Mátl zmínil, že se chystá přestavba stávající podoby křižovatky.
„Obchodní centrum se bude rozšiřovat. Vznikne úplně nová křižovatka s připojovacími a odbočujícími pruhy.
Aktuálně se to chystá. Místo mezi čerpací stanicí a stávajícím odbočením se hodně změní,“ avizoval Mátl.
Přiznal, že neví, jak daleko budoucí rozsáhlá investiční akce je. Aktuálně by se podle něj měla vytvářet dokumentace pro stavební povolení. „Všechna jednání probíhají. Spěje to k realizaci určitě v nejbližších letech,“ doplnil časovou osu náměstek KSÚSV.
Mátl netuší, jakým způsobem chystané úpravy stávajícího prostoru ovlivní srážky motoristů s lesní zvěří. „Křižovatka ale určitě sníží rychlost. Je tam značení s upozorněním na odstupy. V rámci bezpečnostní inspekce se tento úsek řešil a opatření budou realizována,“ avizoval Mátl během svého výstupu na konferenci, která se konala minulý týden ve středu v Jihlavě.
Ondřej Burda z krajského dopravního inspektorátu policie se tímto úsekem dlouhodobě zabývá. Upozornil, že statistiky nehodovosti by se podle něj měly posuzovat od roku 2021, kdy došlo k otevření nákupního centra.
Denně projede 14 tisíc aut
V té souvislosti se realizovala na silnici u centra okružní křižovatka. Od té doby až do konce letošního září se tam podle něj staly čtyři dopravní nehody a z toho jen jedna byla kvůli srážce vozidla s lesní zvěří.
„Přikládám to k tomu, že došlo k rozšíření zástavby. V rámci připravované projektové dokumentace ještě přibude levé odbočení k čerpací stanici, které tam nyní chybí a považuji ho za nebezpečné,“ doplnil k chystaným změnám v křižovatce v lokalitě u Hosova a polygonu.
Denně úsekem podle posledního sčítání projede v průměru 14 tisíc vozidel. Primátor Jihlavy Petr Ryška (ODS) zmínil, že k výraznému snížení rychlosti aut došlo nejen ve chvíli, kdy se podařilo realizovat u obchodního centra kruhový objezd, ale také v okamžiku instalace radaru měřícího v lokalitě rychlost.
„Proto také nehod výrazně ubylo. Vždycky záleží, kdo na té silnici jezdí, protože 2500 motoristů jezdí do Jihlavy ráno do práce a odpoledne nebo v průběhu večera stejným směrem zase zpátky k domovu,“ sdělil.
Řidiče zpomalil radar
Než se zavedlo úsekové měření rychlosti, což bylo podle primátora před necelými čtyřmi roky, tak místem projížděli řidiči velmi rychle. „Pokuty se tam vybíraly ve velkém. Za dva roky si na to řidiči zvykli. Ví, že nemá smysl se rozjíždět. Tento úsek, si myslím, se výrazně zklidnil,“ dodal jihlavský primátor.
Konference se na Vysočině konají pravidelně od roku 2014. Za tu dobu se na nich projednaly až do letošního ročníku řádově desítky rizikových míst.
Datoví analytici, kteří vytváří už zmíněné internetové stránky portalnehod.cz speciálně pro každý kraj, kde dopravní konference jednou za rok probíhají, vytvářejí detailní analýzy dopravní nehodovosti včetně seznamu dopravně nejrizikovějších míst.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.