Ilustrační foto: archiv JL
Zatímco řidič(ka) do 30 let nejčastěji zaviní dopravní nehodu, protože jede moc rychle nebo má v sobě alkohol či drogy, penzisté nad 65 let způsobí karambol spíše kvůli tomu, že nedají přednost jinému vozu.
Pravděpodobnost, že způsobí tragickou nehodu, je podstatně zvýšená u obou skupin. Vyplývá to z analýzy policejní databáze dopravní nehodovosti od začátku roku 2007 až do konce prosince 2023 napříč Českem.
Za 17 let, co se statistiky dopravní nehodovosti dají dohledat na internetových stránkách policie.cz, se stalo zaokrouhleně 1,1 milionu karambolů, u kterých je určena jednak příčina karambolu i věk jeho viníka.
V druhé polovině letošního června zveřejnila krajská správa Českého statistického úřadu v Jihlavě aktualizovanou statistiku dopravní nehodovosti za celý loňský rok. Z analýzy se dá vyčíst, že na Vysočině se od roku 2015 počet nehod v roce 2023 poprvé dostal pod hranici čtyř tisíc (3563).
Podle Štěpánky Vampolové z krajské správy ČSÚ v Jihlavě, která statistiku dopravní nehodovosti napříč Vysočinou zpracovávala, se hlediska dnů v týdnu nejtragičtěji jeví pátky (7 usmrcených osob; 22,6 %) a pondělí (6 usmrcených osob; 19,4 %).
„Nehody s tragickými následky se v roce 2023 odehrály nejčastěji mezi 15. a 16. hodinou, v tomto časovém úseku došlo k usmrcení čtyř osob (12,9 %), těžkému zranění 8 (8,5 %) a lehkému zranění 120 osob (8,5 %),“ vypočítala.
Co ale ze statistik evidované dopravní nehodovosti bije do očí, je fakt, že od roku 2007 se úplně otočil podíl mladých řidičů proti šoférům v důchodu. Těch totiž neustále přibývá.
V loňském roce mělo v ČR platný řidičský průkaz více než 1,5 milionu seniorů, tedy lidí nad 65 let. To je už asi čtvrtina všech řidičů. Nejrychleji roste počet řidičů nad 80 let, loni jich bylo 135 tisíc.
Za posledních pět let tak toto číslo vzrostlo o více než 40 %. Vyplývá to ze statistik Českého statistického úřadu. Pro řidiče-seniory pak platí povinné lékařské prohlídky.
Právě řidiči starší 65 let by neměli zapomínat mít po ruce při řízení vozidla potvrzení od lékaře o zdravotní způsobilosti. V on-line registrech zatím prohlídky zanesené nejsou, a tak šoférům bez platného potvrzení o prohlídce hrozí pokuta i krácení plnění ze strany pojišťovny, jestliže způsobí nehodu.
Ministerstvo dopravy v tiskové zprávě vysvětluje, že šoféři senioři absolvují první povinnou lékařskou prohlídku ve svých 65 letech u svého praktického lékaře. Další v 68 letech a poté každé dva roky. A to nejdříve půl roku před narozeninami, nejpozději v jejich den.
Jezdit jen k „sousedům“
Právě praktici mají řadu možností, jak seniora nezbavit řidičáku úplně, ale v potvrzení mu mohou nastavit nejrůznější druhy omezení. Například to, že může řídit jen do určité vzdálenosti od místa svého bydliště.
„Je to tak správně, protože u řady seniorů už víte, že ho vzhledem k věku, schopnostem nemůžete pustit z vesnice do velkého provozu třeba ve městě, ale pro rohlíky nebo pro oběd do sousední obce si dojet bez problémů zvládne,“ říká Tomáš Nosek, praktický lékař provozující ordinaci v Telči.
Nosek v minulosti zastával roky funkci předsedy krajské organizace Sdružení praktických lékařů. Nyní je členem výboru. „Když sedne za volant senior, který bude opilý, tak s tím stejně nic při vyšetření neuděláte. Pořád je to i na osobní zodpovědnosti každého z nás,“ dodává.
Pro příklad nemusíme chodit daleko. V srpnu boural v Náměšti nad Oslavou na Třebíčsku penzista (70), který se v Třebíčské ulici střetl s protijedoucím nákladním vozidlem Scania. Ke zranění při nehodě nedošlo, ale když mu policisté dali dýchnout, ukázalo se, že má v sobě téměř 0,3 promile alkoholu.
Na Vysočině zatím od začátku letošního roku 2024 do konce prvního prázdninového měsíce policisté šetřili celkem 1891 dopravních nehod, při kterých 17 lidí zemřelo, 48 se jich těžce zranilo, dalších 831 si odneslo zranění lehčího charakteru.
Letos se napříč krajem bourá hlavně kvůli nesprávnému směru a způsobu jízdy, nepřiměřené rychlosti a také pro nedání přednosti v jízdě. Podle mluvčí policistů na Vysočině Dany Čírtkové za prvních sedm měsíců senioři (65+) napříč krajem způsobili 14 procent z celkového počtu nehod.
„Odpovídá to celorepublikovým číslům,“ říká Čírtková s tím, že senioři způsobili 275 dopravních nehod, sedm lidí v tomto věku zemřelo, deset se jich vážně zranilo a 94 se jich zranilo jen lehce.
Senioři nejčastěji na Vysočině bourají, protože nedají přednost v jízdě, jedou příliš rychle, nevěnují se řízení a také, když couvají nebo se otáčí.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.