PŘEDSEDKYNĚ představenstva Icom transport Kateřina Kratochvílová názorně vysvětluje, jak je tomu s nákupy nových autobusů. Po levé straně sedí generální ředitel společnosti Zdeněk Kratochvíl, vedle něho finanční ředitel Lukáš Loup. Foto: Pavel Bajer
Ještě než Kraj Vysočina oficiálně vyhlásil výsledky výběrového řízení na dopravní obsluhu oblastí Pelhřimovsko a Humpolecko, jeden z dopravců svolal tiskovou konferenci.
Konkrétně se jednalo o společnost Icom transport, která v obou tendrech skončila druhá. Po Jihlavsku by to byly další dvě oblasti, které by společnost ztratila. Společnost nyní obě oblasti dopravně obsluhuje a má v nich vybudované i zázemí.
Několik dní po tiskové konferenci Icomu transport se kraj rozhodl zrušit rozhodnutí rady a nabídky opět přezkoumat.
Obě oblasti vyhrála společnost ČSAD České Budějovice, která nabídla na kilometr v obou případech ceny výhodnější pouze o haléře. V případě Humpolecka to je 0,35 haléřů a v případě Pelhřimovska dokonce pouze o pět haléřů. Firma Icom transport kvůli tomu poslala i otevřený dopis krajským zastupitelům.
„Chceme poukázat na to, že se při hodnocení nabídek nebo cen, které doložili dopravci, řádně nevyužívají kontrolní mechanismy a transparentně se neposuzují ceny dopravců,“ vyjádřila se na tiskové konferenci předsedkyně představenstva Icom transport Kateřina Kratochvílová.
Zástupci Icom transport uvedli, že v obou oblastech mají výhody domácího dopravce, které započítali do ceny. Výhodami domácích dopravců je především zázemí. To podle nich spočívá v autobusových nádražích, servisech, čerpacích stanicích či odstavných plochách.
„Jeden dopravce měl nabídku o pár haléřů nižší než my. My říkáme, že to není možné, protože výhody domácího dopravce jsou velké,“ navázal generální ředitel Icom transport Zdeněk Kratochvíl.
Zástupci Icom transport zdůraznili, že jim jde pouze o to, aby kraj posoudil reálnost nabízené ceny. Domnívá se, že ceny ČSAD České Budějovice jsou dumpingové (prodej produktů pod výrobní cenou – pozn. red.).
Vyjádřili obavy, že nová společnost nedostatečně zaplatí řidiče. Ti, podle Icom transport, pak budou odcházet. „Kraj bude muset seškrtat jízdní řády, protože nebudou řidiči,“ varoval finanční ředitel společnosti Lukáš Loup. Jako příklad uvedl Pardubický kraj, kde kraj, podle něho, musel seškrtat 30 % spojů.
ČSAD: To je nepřípustné!
Společnost ČSAD České Budějovice se proti postupu společnosti Icom transport ostře ohradila prostřednictvím otevřeného dopisu.
Generální ředitel ČSAD České Budějovice Vladimír Homola označil jako naprosto nestandardní a nepřípustné, aby se účastník veřejné zakázky během zadávacího řízení obracel na hejtmana, radu a zastupitele kraje a vyslovoval pochybnosti o schopnosti vybraného dopravce. Má za to, že tím došlo k porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
„Tento krok společnosti Icom transport a. s. vnímáme jako narušování hospodářské soutěže a pokus o ovlivňování veřejné zakázky na politické úrovni,“ zdůraznil Homola.
K nabízené ceně uvedl, že není dumpingová. To tvrzení označil za neopodstatněné a účelové. Doplnil, že za jimi nabízenými cenami jsou dlouholeté zkušenosti a efektivní řízení nákladů.
Zmínil se i o tom, že firma má silného partnera v Rakousku Österreichische Postbus Aktiengesellschaft, který je největším provozovatelem veřejné dopravy u našich jižních sousedů.
Se spekulacemi nepracují
V úterý na tiskové konferenci kraje vysočinský hejtman Vítězslav Schrek (ODS+STO) oznámil, že se rozhodli rozhodnutí o výběru dodavatele zrušit. Kraj tak učinil především po poradě s advokátní kanceláří, která zakázku od samého začátku administruje.
„Je to pro nás jediný způsob, jak se vrátit o krok zpátky a vypořádat všechny námitky, které v rámci zákonné lhůty přišly,“ sdělil hejtman. Podle něho se bude jednat o proces v řádu několika dní. Na základě něho bude výběr vítězného dopravce potvrzen, nebo zrušen.
„My se budeme doptávat na konkrétní věci, abychom se ujistili, že je nabídka realizovatelná, a že tam ta rizika nehrozí. A podle toho, jak bude zodpovězeno, tak to ta komise vyhodnotí,“ vysvětlil hejtman.
Přímo ke konkrétním podnětům od dopravců se nevyjadřoval. Přímo neodpověděl ani na dotaz JL, jestli nemá obavy z rušení autobusových spojů.
„To je spekulace, my s nimi nepracujeme,“ poznamenal. „Pohybujeme se v oblasti práva, které je velmi přísně regulováno a se spekulací nelze pracovat, bylo by to protiprávní,“ navázal na něj ředitel vysočinského Krajského úřadu Zdeněk Kadlec.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.