POSÁDKU vrtulníku Kryštof 12 tvoří pilot, lékař a záchranář. Tenhle žlutý anděl vzlétne ročně do vzduchu v průměru 600krát.Foto: David Kratochvíl
Ať už ho vidíte dosedat na dálnici D1, nebo na poli u silnice, jedno je jisté – tam, kde je, hraje se o vteřiny. O sekundy, které dělí často velmi tenkou hranici mezi životem a smrtí.
Posádka záchranářů žlutého vrtulníku s volacím znakem Kryštof 12 brázdí nebe napříč celou Vysočinou už více než 33 let.
Letecká záchranná služba zahájila provoz v Jihlavě přesně 1. května 1991, a to jako součást tehdejší rychlé záchranné pomoci. Výše zmíněné datum představuje uvedení vrtulníku do takzvaně ostrého provozu.
Za tu dobu se stal provoz letecké záchranné služby podle mluvčího krajské záchranky Petra Janáčka nedílnou součástí zdravotnické záchranné služby a funguje jako důležitý článek integrovaného záchranného systému.
Dalším důležitým milníkem se stal 1. leden 2021, kdy se do vzduchu vznesl nový „žlutý anděl“, jak se záchranářskému vrtulníku také přezdívá. Konkrétně jde o typ EC135 značky OK-DSA.
Volací znak se nemění
Posádka vrtulníku se stejným volacím znakem zahájila provoz pod vlajkou nového provozovatele, Královéhradecké společnosti DSA a.s..
Ta zvítězila ve výběrovém řízení Ministerstva zdravotnictví na poskytovatele LZS v ČR a až do konce roku 2028 bude operovat nejen na Vysočině, ale také v Jihomoravském, Libereckém, Královéhradeckém, Jihočeském a Ústeckém kraji.
Do té doby (od roku 2017) zajišťovala provoz vrtulníku v kraji rakouská společnost HeliAir, Během uplynulých čtyř let provozu Kryštof 12 uskutečnil 2118 vzletů a záchranáři nalétali 108.287 minut.
Mluvčí krajských záchranářů spočítal, že když letecká záchranka slavila třicetileté výročí, tak za celou dobu provozu uskutečnili letečtí záchranáři více než 18.000 vzletů a přepravili tisíce pacientů v ohrožení života, se závažnými polytraumaty, srdečními příhodami nebo také popáleninami.
„Ročně vzlétne posádka Kryštofa 12 z jihlavského heliportu v průměru 600krát,“ spočítal s tím, že je třeba se ještě vrátit do historie, když vrtulník v roce 1991 poprvé vzlétl k zásahu nad Jihlavu.
Jen krátce po zahájení ostrého provozu se vrtulník provozovaný společností SLOV-AIR, později BEL-AIR, přestěhoval z letiště Henčov, kde probíhal zkušební provoz, na nově vybudovaný heliport u nemocnice ve Vrchlického ulici.
Letecká záchranka prošla proměnou
Tam také vyrostl plechový hangár a stavební buňka se zázemím pro leteckého mechanika. „Od té doby prošla letecká záchranná služba na Vysočině výraznou proměnou, jak po technické, tak i odborné stránce,“ řekl k tomu Janáček.
V březnu roku 1992 zahájila souběžnou činnost letecká záchranná služba v Havlíčkově Brodě – Kryštof 17. Vrtulníky, jejichž provozovatelem byla Armáda ČR, startovaly z letiště v Havlíčkově Brodě a pro potřeby LZS byly zrekonstruovány vojenské objekty přímo sousedící s letištní plochou. Středisko mělo trvale k dispozici tři vrtulníky vybavené zdravotnickou technikou.
Jednalo se o dva stroje Mi-2 a jeden stroj Mi-8. Činnost havlíčkobrodské letecké záchranky byla ukončena v roce 1994. Za tři roky fungování provedly posádky Kryštofa 17 celkem 1588 zásahů.
Nadčasová plošina
V roce 1995 začíná výstavba nové budovy záchranné služby v Jihlavě, kde se o čtyři roky později, přesně 1. prosince 1999, dočká jihlavský Kryštof 12 moderního technického zázemí a nadčasově řešené posuvné plošiny, sloužící k vysunutí vrtulníku z temperovaného hangáru ke startu na zásah.
Během uplynulých třiceti let se na základně letecké záchranné služby (LZS) v Jihlavě vystřídaly celkem čtyři typy vrtulníků. Vůbec prvním strojem byl vrtulník ruské konstrukce a polské výroby Mil Mi-2, který na Vysočině létal od samotného zahájení až do dubna roku 1994.
Nového stroje se letečtí záchranáři dočkali na jaře roku 1994, kdy stávající provozovatel Alfahelicopter přešel na zcela nový typ vrtulníku – jednomotorový Bell 206L4, a to imatrikulační značky OK-YIP.
Tento původně celý bílý stroj byl později přelakován do standardních barev společnosti, tedy bílo-modro-červené. Mezi lety 1993 až 1994 uskutečnila LZS v Jihlavě úctyhodných 1445 vzletů.
V roce 2003 byl vrtulník Bell 206 nahrazen novým strojem – dvoumotorovým vrtulníkem Bell 427. Tento typ vrtulníku se stal vůbec prvním na světě ve službách LZS a na Vysočině operoval až do konce roku 2016. Zároveň si dodnes drží prvenství v rekordním počtu vzletů.
Za rok 2005 jich bylo 821, nejvíc v historii letecké záchranné služby na Vysočině. „Posádku tvoří pilot, lékař a záchranář. Tento profesionální záchranný tým v kombinaci s dnes dostupnou moderní technikou představuje obrovskou šanci pro záchranu života pacienta,“ doplňuje Janáček.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.