NÁHLED mobilní aplikace. Foto: JL
Pokud jste příznivci moderních technologií, tak klasický občanský průkaz můžete při návštěvě řady institucí (viz Infobox) klidně nechat doma. Ovšem pouze za předpokladu, že si do svého mobilního telefonu stáhnete a aktivujete aplikaci eDoklady, protože pak budete mít svůj občanský průkaz kdykoliv k dispozici v elektronické formě.
Už dříve začaly elektronický doklad přijímat ústřední orgány státní správy nebo policie v terénu.
Zavedení eDokladů umožnila novela zákona o právu na digitální služby. Současná plastová verze občanského průkazu zůstává ale dál platná a občané se jí mohou prokazovat jako dosud bez problémů dál. Jako například na městském úřadě v Telči.
Právě Telč je totiž obcí s rozšířenou působností, takže na ni dopadla povinnost ověřovat identitu občana prostřednictvím aplikace právě od července letošního roku.
Místostarosta Jiří Pykal říká, že jsou na radnici na zájemce, kteří budou mít občanku v mobilu, připravení.
„Zájem lidí je zatím pozvolný a je to tak dobře,“ všiml si, že při vyřizování náležitostí zatím na úřadě stále převažuje občanský průkaz - klasická plastová kartička nad její moderní mobilní verzí v aplikaci.
Nástup eDokladů je rozplánovaný do tří fází, od konce ledna je lidé mohou využívat na ústředních správních úřadech, tedy na ministerstvech či úřadech, jako jsou Český statistický úřad, Národní bezpečnostní úřad a dalších.
Dobrovolně se k nim s předstihem tehdy přidalo i několik set měst, obcí nebo soukromníků. Od dubna pak i policie v terénu.
Digitalizace osobních dokladů, která vstoupila v platnost od 1. července letošního roku, se dotýká i Okresního soudu v Jihlavě.
Mluvčí justičního paláce Milan Boháček uvedl, že účastníci řízení předvolaní k soudnímu jednání, veřejnému zasedání či hlavnímu líčení, kteří se prokazují osobními doklady v digitální podobě (předkládají digitální stejnopis občanského průkazu v aplikaci eDoklady), musí na svých mobilních zařízeních mít aktivní datové připojení.
„Je třeba vzít v úvahu, že ověření totožnosti může trvat o něco déle než v případě prokazování totožnosti klasickými doklady, a proto je třeba se k soudnímu jednání dostavit v dostatečném časovém předstihu,“ sdělil.
Zbývající obce, okrskové volební komise, školy, zdravotní pojišťovny, banky, notáři, Česká pošta či zastupitelské úřady se pak připojí od počátku roku 2025.
To se týká například radnice v Třešti. Starosta Vladislav Hynk ale uvedl, že město bude chtít možnost ověřit si totožnost přes mobilní aplikaci nabídnout lidem na úřadu už v průběhu letošního podzimu a ne až od počátku příštího roku.
„V této chvíli monitorujeme možnosti a předpokládám, že bychom službu zprovoznili v průběhu podzimu, tedy dříve než od začátku roku 2025, kdy to máme povinné,“ říká starosta.
Ověřit identitu přes mobilní aplikaci platí jen v Česku. V zahraničí budete dál potřebovat při styku s policií a úřady klasickou platovou kartičku.
V průběhu roku 2026 vstoupí v platnost evropská digitální peněženka, která umožní občanům v případě potřeby prokázat svou totožnost v celé EU.
Nabídne také možnost přihlásit se ke službám, sdílet dokumenty nebo v případě nutnosti prokázat konkrétní osobní informaci, například při žádosti o lékařské potvrzení, při podání daňového přiznání nebo při předkládání přihlášky na univerzitu kdekoli v EU.
Jak dostat občanku do mobilu?
* Důležité je jediné – mít takzvaně chytrý telefon a je úplně jedno jestli běží na operačním systému Android nebo iOS (iphone). Stačí si jednoduše například v Obchod Play stáhnout aplikaci eDoklady a mít zřízenou takzvanou identitu občana.
* Pak zadáte všechny potřebné údaje a je hotovo. Když se pak na úřadě budete chtít prokázat eDokladem, stačí v aplikaci zmáčknout tlačítko Prokázat se. Vygeneruje se QR kód, který následně poslouží k ověření totožnosti.
* Pro používání eDokladů potřebují zájemci jen smartphone a Identitu občana, která je nezbytná pro přihlášení. Aplikace pak funguje online i offline. Nejsou k ní tím pádem potřebná žádná internetová data.
* Elektronická varianta občanského průkazu má navíc lepší zabezpečení a při ztrátě telefonu ji lze na dálku deaktivovat přes takzvaný Portál občana.
Přehled míst, kde lze eDoklady použít
* Od 20. ledna letošního roku mají povinnost přijímat eDoklady všechna ministerstva a Český statistický úřad, Český úřad zeměměřický a katastrální, Český báňský úřad, Úřad průmyslového vlastnictví, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Správa státních hmotných rezerv, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Národní bezpečnostní úřad, Energetický regulační úřad, Úřad vlády České republiky, Český telekomunikační úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, Národní sportovní agentura, Digitální a informační agentura.
* Od 1. července se tato povinnost vztahuje i na další státní orgány, kraje a obce s rozšířenou působností. Tuto povinnost mají také Senát, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, policie, soudy, finanční úřady, úřady práce, ČSSZ, živnostenské úřady, katastrální úřady, kraje, obce s rozšířenou působností, organizační složky státu, různé inspekce (Česká obch. inspekce, Česká inspekce živ. prostředí atd.), Státní veterinární správa, Generální finanční ředitelství/Celní správa, krajské hygienické stanice, stavební úřady na krajské úrovni a úrovni obcí s rozšířenou působností, pobočky Czech POINT na obcích s rozšířenou působností, obecní policie obcí s rozšířenou působností a další.
* Od 1. ledna 2025 tato povinnost nastane i pro ostatní orgány veřejné moci i soukromé osoby, Orgány veřejné moci a takové soukromé osoby, kterým právní předpis stanovuje ověřit něčí totožnost nebo jiný osobní údaj. Jde například o okrskové volební komise, školy, vysoké školy, zdravotní pojišťovny, banky, notáři, exekutoři, obce I. a II. Stupně, obecní policie obcí I. a II. Stupně, pošta, státní podniky, zastupitelské úřady a příspěvkové organizace. zdroj: edoklady.gov.cz
Diskuze k článku