SCÉNA z inscenace Miláčci, kterou zítra uvede Horácké divadlo. Foto: Igor Stančík
Premiérou inscenace hry Miláčci, kterou uvede zítra večer, pokračuje HDJ ve své dramaturgické lince mapující témata a osudy osobností spojených s Vysočinou. V autorské inscenaci Miláčci se letos zavěnuje tématům s vazbou na osudy Zdeňky Havlíčkové.
Autorskou výzvu přijaly dramatička Dagmar Fričová a režisérka Lucie Ferezová z pražského A studia Rubín. Fričová tuto scénu už několik sezón vede jako umělecká šéfka a směřuje ji (i coby dramatička) právě k tvorbě autorských inscenací.
Inscenace režisérky Ferenzové momentálně uvádí také Divadlo Kolonie, MeetFactory, Divadlo Na zábradlí, Studio Citadela či Švandovo divadlo na Smíchově. Zde byla její nedávno uvedená inscenace Na první pohled nominována na Ceny divadelní kritiky coby Inscenace roku 2023.
Jak vysvětluje dramaturg HDJ Jaroslav Černák, nebylo cílem tvůrců jihlavské inscenace Miláčci historicky věrně převést na jeviště tragický a krátký život Zdeňky Havlíčkové. Primárně se tvůrkyně ve své hře, respektive inscenaci, zabývají jejím živým odkazem.
Jak uvažuje autorka hry, stala se Zdeňka Havlíčková historickou osobností bez toho, aby to bylo jejím záměrem: „Byla pravděpodobně na základě špatného kolektivního svědomí (vůči Karlu Havlíčkovi Borovskému) pasována do role dcery národa, tedy role, která měla sloužit nadosobní národní ideji. Zdeňka z toho samozřejmě do značné míry profitovala a dost možná jí i zlepšení životních podmínek prodloužilo o pár let život. Navíc se stala bohatou nevěstou, a tudíž se zvýšila pravděpodobnost, že se dobře vdá a bude zajištěná…“
Jak tvůrci inscenace připomínají, byla většina Zdeňčiných osobních i společenských vazeb záhy zpřetrhána, když se mladá žena v osobním životě odchýlila od očekávání národa. Musela se přestěhovat a stala se objektem pomluv, brzy pak umírá na tuberkulózu.
Ukradený osud
Při vědomí faktu, že kontext národního obrození v kombinaci se společenskými normami 19. století je vzdálený naší každodennosti, zaujal osud Zdeňky Havlíčkové Dagmar Fričovou svojí nepochopitelností a neuchopitelností. Podle svých slov hledala v naší současnosti postavy, u nichž by se principy ze Zdeňčina, v něčem dost možná ukradeného osudu, zrcadlily.
Hra Miláčci tedy přenese osudy Zdeňky Havlíčkové na současné rodinné setkání. Postavu Zdeňky ztvární v tomto pojetí herečka Svetlana Hruškociová. Dalšími postavami jsou Matka, Otec, Syn, Dcera, Babi a Strýc.
„Postupně s členy rodiny potomků slavného ´havlíčkovského´ rodu odkrýváme temnotu 19. století v nás samotných, ačkoliv je to celé vlastně ostře vtipný existenciální sitcom, schopný otevřít průrvu časem k zmrtvýchvstání Zdeňky Havlíčkové,“ prozrazují divadelníci základní přístup k tématu.
Podle režisérky Ferenzové hra tematizuje temnotu, která má mimo jiné třeba podobu konvencí nebo předsudků. Podobně také očekávání, která máme sami od sebe, která na nás kladou naši nejbližší či všeobecné společenské normy. Hrát se bude také o různých rolích, které hrajeme v průběhu života a mnohdy je přijímáme za své, aniž bychom chtěli.
Mezinárodní tým
Inscenace Miláčci se bude hrát na scéně Dragana Stojčevského (rodák z Pančeva na území bývalé Jugoslávie) absolventa oboru scénografie na DAMU v Praze u prof. J. Duška. V současnosti Stojčevski tento obor vyučuje na Katedře alternativního a loutkového divadla. Zabývá se též tvorbou ve veřejném prostoru, jako scénograf spolupracuje s předními scénami. Opakovaně získal nominaci na Ceny divadelní kritiky za scénografii.
Kostýmy navrhla rodačka ze St.Gallenu ve Švýcarsku Patricia Talacko, absolventka oboru textilní design na uměleckoprůmyslové škole v Basileji a scénografie na DAMU v Praze. Pracovala v Thalia Theater v Hamburku.
Od roku 2004 pracuje Talacko jako scénografka a kostýmní výtvarnice v různých divadlech v Německu, Švýcarsku, Rakousku a v ČR. Za scénu k inscenaci humanistää! byla oceněna jako scénografka roku 2022 cenou kritiků Theater heute.
Autorkou původní hudby je herečka z pražských scén a hudebnice Markéta Ptáčníková, tvůrkyně hudby do divadel a hráčka na bicí v kapelách LO/VE a Načeva a Zdivočelí koně. Hraje pohádky pro děti v Divadle paní Ptákové a herecky působí též v divadle Minor. V rámci uskupení Divadelta se věnuje též preventivním programům pro školy.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.