CHOREOGRAFKA a produkční souboru HD_Jéé Anna Korba Vanacká a vedoucí mediální komunikace divadla Ruth Denčevová (vpravo) představují plakát pro nadcházející sezónu Horáckého divadla. Prostředí stavby Horácké arény evokuje jeden z chystaných titulů, dokudrama Dukla. Foto: Jiří Varhaník
Klasické drama Johna Steinbecka, dokumentární komedii o okolnostech založení a dalším směřování jihlavské hokejové Dukly, původní komedii o úřednici, která kvůli ezoterice „odkláněla“ peníze z městské kasy, Goetheho Fausta a divadelní adaptaci filmového „Limonádníka“. To vše nabídne Horácké divadlo (HDJ) svým abonentům i divákům na volnou kasu ve své nadcházející 85. sezóně.
Jak vysvětluje umělecký šéf a režisér HDJ Michal Zetel, postupují některá divadla tak, že si nejprve zformulují téma a poté v jeho intencích hledají tituly do dramaturgického plánu sezóny.
„My postupujeme trošku jiným způsobem. Nejprve dáme dohromady sestavu hostujících režisérů a režisérek, se kterými bychom chtěli spolupracovat. Každý ten člověk má za sebou nějakou profesní stopu, nějakou poetiku a nějakou historii titulů, které preferuje. A podle toho se snažíme poskládat mozaiku zajímavých jmen různých věkových kategorií,“ popisuje Zetel.
Tyto tvůrce divadlo zároveň „dolaďuje“ právě k osobě svého uměleckého šéfa.
„Protože se vychází z toho, že umělecký šéf dělá na domácí scéně osobně jednu až dvě inscenace, nebo u nás je to takto nastaveno. A k tomu hledáme ta další jména a s těmi potom zahájíme diskusi o tématech. Protože já stále trvám na tom, že až na výjimky nikdy nevolám žádnému režisérovi - máme pro Tebe tento titul a chceme, abys ho u nás dělal,“ argumentuje Zetel.
Společně tak hledá vedení HDJ umělce a téma, které by zajímalo obě strany. „Protože v umění si nedokážu představit nic horšího, než dělat věc na kšeft. To je začátek konce,“ podtrhuje Zetel.
Od Fausta po Duklu
Jako prioritu a největší produkční i umělecký úkol sezóny vnímá Michal Zetel inscenaci Goetheho Fausta, která bude mít premiéru v druhé polovině února příštího roku.
Pro tento titul oslovilo HDJ režiséra Jakuba Čermáka, který v Jihlavě v nedávné době nastudoval výjimečnou a ceněnou inscenaci Šepoty a výkřiky. Stál také za vznikem dvou úspěšných titulů na Malé scéně, inscenací Utrpení mladého Werthera a Ženy Boženy Němcové.
Na spolupráci na Faustovi se divadlo s režisérem dohodlo už v dřívější době. Čermák hodlá zpracovat (pro divadlo netradičně) oba díly předlohy do jediné inscenace. „To znamená, že to bude nějaký kompilát a komprimát životního Goetheho díla,“ uvažuje Zetel nad stěžejním titulem sezóny.
Od Dukly půjdou historky i výstroj
HDJ bude pokračovat také v lokální řadě inscenací, kterými zkoumá kulturní kořeny regionu Vysočiny. V ní v minulosti věnovalo dosud realizované autorské tituly osobnostem komunisty umučeného básníka Zahradníčka, skladatele Martinů, vydavatele Floriana ze Staré Říše a básnířky Suzanne Renaudové z Petrkova.
Tentokrát se tato dramaturgická linka zaměří na vznik fenoménu hokejové jihlavské Dukly. Tuto volbu hodnotí umělecký šéf jako odvážnou. Inscenace se dvěma podtituly Cesta k vítězství a Není důležité zúčastnit se, ale vyhrát se má zabývat vzestupem jihlavského hokejového klubu od jeho založení v padesátých letech, přes přesun klubu z Olomouce na Vysočinu až po první jihlavský ligový titul.
Dokumentární komedie má být založena na historicky přesných faktech. Na přípravě inscenace HDJ spolupracuje s hokejovým klubem a jeho jednatelem Bedřichem Ščerbanem.
„Setkali jsme se se zástupci týmu, klubu, a budeme spolupracovat. Poskytnou nám svoje archivy, svoje zkušenosti a snad i výstroj a výzbroj. Hlavně budeme moci nasát tu atmosféru a mít nějakou verifikaci (ověření, pozn. red.), protože o Dukle koluje tolik historek…,“ usmívá se Zetel, který bude režisérem titulu s datem premiéry v druhé polovině letošního října.
Představení má zahrnout i politický rozměr celého dobového tématu. „Nechci, aby to byl hollywoodský slaďák, ale mám ten fenomén (Dukly) ve velké úctě a chci se tomu opravdu zavěnovat. Protože myslím, že to tady v Jihlavě pořád nějakým způsobem rezonuje, pořád se čeká na ten návrat té zlaté éry. A je otázka, jestli je to možné,“ zamýšlí se režisér Zetel.
Téma hokejové Dukly využívá HDJ i ve vizuálu pro nadcházející sezónu, když např. fotografie pro něj pořizovalo i přímo na stavbě nové Horácké arény. Fenomén této arény zřejmě sehraje svoji roli i v chystané autorské inscenaci, která nastolí rovněž otázku, zda může jít o začátek nové éry Dukly.
V úvaze nad tématem vzniku a fungování hokejové Dukly připomíná režisér Zetel také padesátá a šedesátá léta 20. století v Československu, tehdejší politickou atmosféru i obrovskou podporu státu a množství financí, které byly nezbytné pro vznik fenoménu tehdy armádního klubu Dukla Jihlava. Podle režiséra je zatím brzy odpovědět na otázku, zda krajské město velikosti Jihlavy má dnes na extraligový klub, nebo jaké bude po dobudování reálné využití budované haly.
Více v tištěném vydání JL s datem 12. 4.
Diskuze k článku